BAGASJE: Taklinjen Sportbrake er veldig kupéformet, noe som stjeler en del plass i bagasjerommet. Bilen har et oppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter. Foto: Jaguar
BAGASJE: Taklinjen Sportbrake er veldig kupéformet, noe som stjeler en del plass i bagasjerommet. Bilen har et oppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter. Foto: JaguarVis mer

Denne Jaguaren er årets kuleste stasjonsvogn

Heftige «Sportbrake» kan bli din i oktober.

Jaguar er i farta for tida. De har hatt stor suksess med sedanen XF, som er en konkurrent til BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse.

Stasjonsvogn er som kjent det store i Norge, ikke sedan, så XF må salgsmessig se seg slått av nevnte konkurrenter. Men det har Jaguar bitt seg tak i - hils på nye XF Sportbrake.

Tøff design Ut fra de få bildene som Jaguar har sluppet, må vi si at Jaguar designmessig har taklet den skumle overgangen fra sedan til stasjonsvogn bra - en tøff sedan ser ofte alt annet enn tøff ut fra b-stolpen og bakover som stasjonsvogn.

TØFF: Ut fra de få bildene som Jaguar har sluppet, må vi si at Jaguar designmessig har taklet den skumle overgangen fra sedan til stasjonsvogn bra. Foto: Jaguar
TØFF: Ut fra de få bildene som Jaguar har sluppet, må vi si at Jaguar designmessig har taklet den skumle overgangen fra sedan til stasjonsvogn bra. Foto: Jaguar Vis mer

I motsetning til for eksempel Mercedes E-klasse er taklinjen veldig kupéformet, noe som stjeler en del plass i bagasjerommet. Sportbrake har et oppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter i motsetning til E-klasses smått utrolige 695 liter.

Ikke 4x4 XF Sportbrake kommer bare med diesel - enten en 2,2-liter med 190 hk eller en treliter med 240 eller 275 hestekrefter.

Dieselmotoren lar seg foreløpig ikke kombinere med firehjulsdrift, så det er bare snakk om bakhjulsdrift i første omgang.

MESSEKLAR: Sportbrake vises på Genève-messa i neste uke og kommer til Norge i oktober. Foto: Jaguar
MESSEKLAR: Sportbrake vises på Genève-messa i neste uke og kommer til Norge i oktober. Foto: Jaguar Vis mer

Prismessig vil Sportbrake ligge cirka 30 000 kroner høyere enn sedanen, som koster fra 589 000 kroner. Sportbrake vises på Genève-messa i neste uke og ankommer furet værbitt i oktober.

Les også: Test BMW 5-serie mot Audi A6
Passaten som er skapt for dårlige hytteveier
Vi har testet bilen som 600 nordmenn har bestilt
Her slår Toyota knockout på konkurrentene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

DYRERE: Sportbrake blir cirka 30 000 kroner dyrere enn sedanen, som koster fra 589 000 kroner. Foto: Jaguar
DYRERE: Sportbrake blir cirka 30 000 kroner dyrere enn sedanen, som koster fra 589 000 kroner. Foto: Jaguar Vis mer