STRIDENS KJERNE: Ladekabler som dette er uoriginale, men kan brukes sammen med de fleste elbiler. Men tør du å kjøpe den hvis bilprodusenten truer med å frata deg garantien? Foto: EV-INSTITUTE
STRIDENS KJERNE: Ladekabler som dette er uoriginale, men kan brukes sammen med de fleste elbiler. Men tør du å kjøpe den hvis bilprodusenten truer med å frata deg garantien? Foto: EV-INSTITUTEVis mer

Denne kabelen kan bety trøbbel for elbil-eiere

Garantien kan ryke.

DinSide: Som DinSide kunne fortelle i forrige uke, er det vanlig at ladekablene til elbiler koster mange tusen kroner. Dyrest er kabelen til Citroën C-Zero, som Citroën-forhandlerne forlanger hele 7604 kroner for.

Det gir en meterpris på utrolige 1521 kroner for en ledning, og alle prisene får du her!

Heldigvis finnes det rimeligere og gode alternativer.

Pris fra 3300 kroner Og vi kan ta kabler fra EV-Institute som eksempel. De leverer nemlig ladekabler til blant annet BMW i3, Mitsubishi i-MIEF, Nissan Leaf, Tesla Model S og VW e-Up!.

Prisen er fra 3300 kroner, og innehaver Petter Ofstad kan melde om stor interesse til tross for at de bare har eksistert siden november.

- Vi så at prisene ikke hang i hop med hva det burde koste. Dette var et marked der bilforhandlerne har veldig god fortjeneste, sier Ofstad til DinSide.no. Men de trenger ikke å være så dyre, og da så vi muligheten til å tilby gode alternativer til en langt lavere pris, fortsetter han.

Og de er ikke alene.

BARE TESLA-KABEL: Tesla Norge sier de forholder seg til sin garanti, som bare gjelder utstyr godkjent av Tesla selv. Foto: STEIN INGE STØLEN
BARE TESLA-KABEL: Tesla Norge sier de forholder seg til sin garanti, som bare gjelder utstyr godkjent av Tesla selv. Foto: STEIN INGE STØLEN Vis mer

Salto tilbyr flere ulike løsninger på ladefronten, også alternative ladekabler for de fleste elbiler som BMW i3, Nissan Leaf, Tesla Model S og VW e-Up!. Deres kabel koster 5900 kroner. En tredje leverandør er Elbil-Shop AS, som har drevet med elbil i 10 år. De leverer kabler hvor du kan justere fra 6 ampere til 16 ampere strømstyrke. De koster 4500 kroner pluss leveringsomkostninger. Elbilhjelpen.no kan også nevnes, som leverer alternative ladekabler fra 3990 kroner, og det finnes helt sikkert også andre alternativer.

Spørsmålet er likevel om kundene vil tørre å benytte seg av tilbudet.

Du kan miste garantien For når vi tar en telefon til de ulike importørene på elbil-markedet og spør om hvordan det er med garantien hvis man benytter en uoriginal ladekabel, blir flere av dem tause og må undersøke saken.

Her er svarene vi har fått, og som du ser varierer praksisen fra merke til merke:

• BMW: Det er en bransjestandard for slike kabler, så lenge den uoriginale ladekabelen oppfyller den og er godkjent, vil det ikke ha noe å si for garantien.

• Citroën: Dersom det oppstår en feil på bilen som kan relateres til den uoriginale ladekabelen, vil dette ikke dekkes av garantien.

• Ford: Hvilken som helst ladekabel kan brukes så lenge den har samme spesifikasjon som Fords kabel. Det vil med andre ord si at den må inneholde kontrollboksen som beskytter elektronikken i bilen. Hvis disse kravene opprettholdes vil det ikke påvirke garantien.

• Mitsubishi: Garantien bortfaller om det benyttes uoriginalt ladeutstyr til bilen. Oppdatert: Mitsubishi, Tesla og Citroen har moderert seg etter at denne saken ble publisert. Les mer om presiseringene her!

• Nissan: Med benyttelse av en ladekabel som ikke er Nissan-godkjent, gjelder ikke garantien dersom det skulle skje noe alvorlig, eller oppstå en feil som følge av bruk av en annen ladekabel som er en ikke-autorisert del.

• Peugeot: I utgangspunktet er det ikke slik at en uoriginal del medfører frafall av garanti. Men det må være en kabel som tilfredsstiller lovverket og er godkjent til formålet i Norge. Eventuelle skader som kan relateres til uoriginal kabel, vil ikke dekkes av garantien.

• Tesla: Vi forholder oss til vår garanti. Den gjelder bare for Teslas produkter og Tesla-validerte tredjepartsprodukter. Med en uoriginal og ikke Tesla-godkjent ladekabel risikerer du å miste garantien.

• VW: Avventer svar på problemstillingen fra fabrikken i Tyskland.
Det er et svar den norske Elbilforeningen ikke liker - Vi i Elbilforeningen vil ikke godta at bilimportørene bruker svekket garanti som argument for at ikke kunder skal velge uoriginale ladekabler, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening når vi spør.

- Selv de uoriginale ladekablene baserer seg på de samme forhold som de originale kablene. De leverer altså bare den strømmen bilen ber om at de skal levere. Jeg har vanskelig for å se hvilken skade dette skal kunne påføre bilen som kan få noen følger for garantien.

- Tvert imot vil jeg si at dette er som å lukke døra for alternative løsninger, og det er i strid med EU-regelverket om fri konkurranse, fortsetter Sletvold.

Men holder døra på gløtt Sletvold påpeker likevel at det selvsagt må være et Europa-godkjent ladeprodukt som benyttes, og ikke hjemmelagde eller farlige piratprodukter.

- I utgangspunktet er det dessuten umulig for bilimportørene å overvåke hvilken lader kunden har brukt. I motsatt fall har en gjort det uten at kunden kjenner til det. I Oslo kommune kommer det dessuten snart nye ladeløsninger (Type 2-kontakt) som krever at mange elbil-eiere må skaffe seg en alternativ ladekabel, avslutter Sletvold.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

GODTAR IKKE: Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening liker ikke det han hører fra flere av importørene. Foto: Elbilforeningen
GODTAR IKKE: Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening liker ikke det han hører fra flere av importørene. Foto: Elbilforeningen Vis mer