Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Denne luksus-SUV-en overbeviser i gata

Er det utseendet eller innsiden som teller?

STOREBROR: RX450h er ikke noen småtass. Den veier over to tonn og er 1,70 på sokkelesten. Foto: HÅKON EIKESDAL

Foto: Håkon Eikesdal
Tlf: +47 926 07 916
STOREBROR: RX450h er ikke noen småtass. Den veier over to tonn og er 1,70 på sokkelesten. Foto: HÅKON EIKESDAL Foto: Håkon Eikesdal Tlf: +47 926 07 916 Vis mer

(Dagbladet): Å kjøre SUV gir deg vanligvis ingen plusspoeng hos Miljøpartiet De Grønne.

Og jeg skulle gjerne sagt at det var tilfelle denne gangen, men selv om det står h for hybrid på baken til Lexus RX450h skal det litt mer til å imponere den gjengen. Oss andre derimot.

Takket være hybriddriften som Lexus, og moderselskapet Toyota, har satset så hardt på de siste årene klarer RX450h seg faktisk med et utslipp på 145 gram CO2 per kilometer i henhold til Eu-syklusen. Ikke verst for en bil med 299 hester under panseret.

KAN SAKENE: At Lexus kan lage gode biler har de bevist for lenge siden, RX450h er ikke noe unntak, men de kunne tatt en ekstra titt på deler av interiøret. Foto: HÅKON EIKESDAL
KAN SAKENE: At Lexus kan lage gode biler har de bevist for lenge siden, RX450h er ikke noe unntak, men de kunne tatt en ekstra titt på deler av interiøret. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Og selv om dette er en ganske solid klassereise opp fra en Toyota Prius, er det delingen av de genene som gjør at den klarer å overbevise i den noe omdiskuterte testen.

Kjøregenskaper Når en bil blir lansert som hybrid vektlegges det ofte sterkt i markedsføringen. Du skal få inntrykk av at du kjøper noe annerledes, noe som skiller seg ut fra røkla. Og det gjør du også på sett og vis, men når det kommer til kjøreegenskaper og den daglige bruken skal det være som en hvilken som helst annen bil.

RX-en er ikke som en hvilken som helst annen bil, den er bedre enn som så.

Det er riktignok en tung sak, den bikker to tonn, men den kjører som en sedan med god bakkeklaring. Det er lite krenging i svingene, og den har et uovertruffent understell. Motoren, eller rettere sagt motorene, gir den massive bilen et godt skyv som dytter den opp i hundre på rett under åtte sekunder. Det hele akkompagnert av godlyd fra V6-eren.

Den største av de to elmotorene sitter i front, og mesteparten av tiden er Lexusen en forhjulsdrevet bil. Bakhjulsdriften slår først inn når det er behov for den.

Designen Smak er som kjent en smakssak. Og det dårlige ordspillet til side, det er litt blandede reaksjoner på Lexus' størstemann.

Noen nikker anerkjennende, andre er mer skeptiske.

Det som uansett er sikkert er at den viser igjen i trafikken. RX450h er en stor bil.

Til tross for det er den ganske enkel å manøvrere rundt i, og uproblematisk å parkere. Takket være ryggekameraet som selvsagt er på plass kan du foreta lukeparkeringer som vil imponere selv den mest selvgode sjåfør.

På innsiden lider verken sjåfør eller passasjerer noen nød. Det er en komfortabel og romslig kupe. Navigasjonen krever litt tilvenning, men det er oversiktlig og greit løst. Startknappen er hentet fra en Prius og girvelgeren ser ikke ut som om den kommer helt fra 2012.

For øvrig så mangler det ikke på utstyr, det er en ganske fullspekket bil. Det den mangler er litt av kvalitetsfølelsen til noen velkjente tyske konkurrenter.

Q7, X5, eller RX450h? En X5 begynner på 903 000 kroner, da med en 211-hesters dieselmotor, en Q7 med dieselmotor på vel 240 hester koster fra 897 000. Dermed gjør RX450h et noe mindre innhogg i lommeboka, og den har litt mer krefter under panseret.

LITT GAMMELMODIG: De kunne gjort seg litt mer flid med den girvelgeren, men det er omtrent det eneste man kan utsette på den. Foto: HÅKON EIKESDAL
LITT GAMMELMODIG: De kunne gjort seg litt mer flid med den girvelgeren, men det er omtrent det eneste man kan utsette på den. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Det er opp til deg og smaken din med andre ord, men noe dårlig alternativ er det absolutt ikke.

SPORTSPEDALER: Dette er F-sport utgaven, og da må man ha skikkelige pedaler. Foto: HÅKON EIKESDAL
SPORTSPEDALER: Dette er F-sport utgaven, og da må man ha skikkelige pedaler. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media