STRUKKET: Mercedes-Benz GLA er strukket 12,5 centimeter i forhold til opphavet, A-klasse. I tillegg ruver den noe høyere.   Foto: Mercedes
STRUKKET: Mercedes-Benz GLA er strukket 12,5 centimeter i forhold til opphavet, A-klasse. I tillegg ruver den noe høyere. Foto: MercedesVis mer

Denne Mercedesen har mange ventet på

Vi har testet hva den duger til.

DinSide: De fleste som er i markedet for en kompakt-SUV har antagelig hørt at Mercedes-Benz er på vei med en ny modell, kalt GLA. Vi har testet nykommeren, som er på gata i Norge i løpet av mars.

Dette er femte modellen i SUV-rekken som har stjerne i grillen. Faller ikke denne i smak, så har du alltids GLK, GL, ML, eller G-klassen å velge mellom.

Mercedes påstår selv at ingen andre kan vise til en bredere portefølje av SUV, uansett merke, og vi kan ikke arrestere dem på det.

God på innsiden Innvendig kjenner vi oss igjen fra nye A-klasse, og det er på ingen måte noen ulempe. Plassering av knapper og funksjoner er oversiktlig, og skjermen i midtkonsollen er også her plassert på et eget feste og hevet opp for optimal ergonomi og synlighet.

Noen mener dette roter til et ellers ryddig interiør, men å plassere skjermen på denne måten frigjør utvilsomt plass til det øvrige.

Det kan diskuteres hvorvidt menysystemene til Mercedes-Benz er av den mest intuitive sorten. Personlig mener jeg det trengs en opprydding, både visuelt og funksjonelt, og bør gjøres mer intuitivt.

Når man først har lært seg det, er det likevel like velfungerende som det meste annet, men på dette området er det flere som er langt bedre enn Mercedes-Benz.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både ja og nei Setene har veldig gode justeringsmuligheter, det samme med rattet, som kan justeres fire veier. Det er lett å finne en stilling du trives i.

INGEN OFFROADER: Men du kan kjøre i mildt terreng hvis du må. Foto: Fred Magne Skillebæk
INGEN OFFROADER: Men du kan kjøre i mildt terreng hvis du må. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Men sitteputa på de ordinære stolene er for kort. Den er lang nok midt på, men blir kortere ut mot sidene, og det er der du trenger støtte under lårene.

Alternativet er å gå for sportsstolene, hvor dette problemet er løst. Der har du til gjengjeld en høy sidestøtte i sitteputa som må forseres hver gang du skal ut og inn.

I baksetet vil de fleste først og fremst plassere barn, og det vil fungere fint. Det virker faktisk romsligere her enn i A-klassen. Dette kan skyldes den ekstra lengden videre bakover, som igjen gjør at taklinjen ikke har startet nedturen til hekken. Men også bak er sitteputa kort for voksne personer. Som bonus har GLA fått justerbar vinkel på seteryggen også i baksetet.

Kongeplass Der det virkelig har skjedd noe positivt, er i bagasjerommet. Her har du 421 liter å fylle før det er fullt, noe som er mer enn i VW Golf, som til nå har vært klasseledende i kompaktsegmentet.

Legger du ned seteryggene, som er i 60/40-splitt, har du 1.235 liter til rådighet.

Sammenlikner en med A-klasse , er dette hele 72 liter mer før du har lagt ned seteryggene. Med seteryggene nedlagt er forskjellen 78 liter.

RYDDIG INTERIØR: Skjermen i midten er løftet ekstra høyt for å gi bedre plass til de andre funksjonene. Foto: Fred Magne Skillebæk
RYDDIG INTERIØR: Skjermen i midten er løftet ekstra høyt for å gi bedre plass til de andre funksjonene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Årsaken er at bilen er forlenget med 12,5 centimeter, og all ekstralengden er å finne i hekken. Akselavstanden er nemlig identisk, det samme med proporsjonene i fronten.

Tøft design Mercedes frieri til de yngre kundene startet allerede med A-klasse og CLA, og fortsetter nå med GLA. Utvendig har bilen veldig mange likhetstrekk med A-klasse, men det er faktisk en del forskjeller.

Ettersom den er ment å ha et røffere image har Mercedes lagt på visuelle detaljer som beskyttelsesplater under frontfangeren både foran og bak. Ifølge Mercedes simulerer disse en bedre beskyttelse, så du gjør deg selv en tjeneste hvis du ikke tar dem i bruk - det vil koste penger. Du finner tilsvarende også langs kanalene.

To bensin- og to diesel-modeller GLA er bygget på selskapets MFA-plattform, i likhet med nye A-klasse, B-klasse og CLA.
GLA blir å få med to alternative bensinmotorer, og to dieselmotorer. Bensinversjonene er GLA 200, som har en 1,6-liter som yter 156 hk, og GLA 250, som har fått en toliter som leverer 211 hestekrefter.

Begge dieselmotorene er basert på samme 2,2-liter, men i GLA 200 CDI leverer den 136 hester, mens den i GLA 220 CDI byr på 211 hestekrefter.

Alle versjonene tilbys med enten to- eller firehjulsdrift, med unntak av GLA 200 bensin, som bare fås med forhjulsdrift. Alle versjoner med firehjulsdrift har i tillegg Mercedes' nye sjutrinns dobbeltkløtsj automatkasse som standard. Med andre ord, sverger du til manuelt gir, får du bare drift på forhjulene.

Alle motorer tilfredsstiller naturligvis Euro-6-kravene, og alle har derfor start/stopp-system som standard.

Denne Mercedesen har mange ventet på

En skikkelig heftig bonusmodell dukker opp til sommeren, i form av verstingen GLA 45 AMG.

Systemet som sørger for drift på alle fire, er enkel og funksjonell, og det fungerer. Mercedes-Benz har for øvrig laget et felles system for alle bilene på denne plattformen, som du kan lese mer om i denne artikkelen.

Pluss åtte I likhet med alle sine konkurrenter er GLA definitivt ingen off-roader. Men det er så godt som ingen av eierne heller. De fleste som kjøper slike biler, med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift, er bare ute etter det lille ekstra for de få situasjonene som kanskje skulle trenge det.

I tillegg ønsker mange av dem å sitte litt høyere. I GLA får du begge deler.

I forhold til på A-klasse får du åtte centimeter ekstra bakkeklaring, med andre ord det lille ekstra som skal til.

På veien Dette forklarer også hvorfor vi opplever at det er veldig liten forskjell i adferden til A-klasse og GLA. Den største forskjellen i praksis er at det er mer masse som er høyere plassert, noe som igjen merkes når det svinger som mest.

I den andre enden drar du fordel av at hjulene er én til to tommer større på GLA, så GLA og A-klasse er totalt sett veldig like i oppførselen.

GLA 200 CDI: Denne 2,2-liter gir deg 136 hestekrefter fra et dreiemoment på 300 Nm.   Foto: Fred Magne Skillebæk
GLA 200 CDI: Denne 2,2-liter gir deg 136 hestekrefter fra et dreiemoment på 300 Nm. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

At hjulene er blitt større på GLA gjør også at de støyer mer, og sammen med de enorme speilhusene er dette de to mest markante støykildene. Det er dessverre lett å la seg lure av støybildet, for ved fravær av en type støy, så er det alltid en annen som blir mer framtredende, så også her.

En kjapp støymåling viste at støyen i GLA ved 100 kilometer i timen ikke er noe høyere enn i de fleste andre biler. Tvert om.

Som alle andre nye biler har også GLA elektronisk servostyring, som fungerer bra.

Utenfor veien I Norge er det få muligheter for å kjøre utenfor vanlige veier, men skulle du bevege deg ut i noe som kan kalles offroad, har du en egen knapp for formålet. Den tilpasser gassrespons og andre aktive systemer slik at du eksempelvis ikke bruker all kraft med en gang, men porsjonerer ut kreftene litt mer forsiktig.

Dette for at du ikke skal oppleve hjulspinn, noe som ikke er forenlig med framkommelighet.

Bilen har også et eget offroad-bilde på skjermen i midtkonsollen. Denne forteller deg hvor mange graders helling du har, både sideveis og i lengderetning.

Der står det også hvilken hjulposisjon du har på styrehjulene, både i form av antall grader til venstre eller høyre, men også med bilde av hjulene på bilen. Alle GLA-modeller som har 4Matic firehjulsdrift, har også fått en DSR-knapp, eller «Downhill Speed Regulation», som det heter på Mercedes-språket.

GODT MED PLASS: GLA har mer bagasjeromsplass enn for eksempel VW Golf. Foto: Fred Magne Skillebæk
GODT MED PLASS: GLA har mer bagasjeromsplass enn for eksempel VW Golf. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Som sagt, systemet for firehjulsdrift er enkelt, og selve fjæringsveien på bilen er omtrent tilnærmet A-klasse-standard. Det eneste som dermed er med på å gjøre GLA til en større klatremus enn A-klassen, er den ekstra bakkeklaringen.

Alle biler framover vil ha autobrems som standard, også GLA. Dette skyldes at Euro NCAP har satt dette systemet som et krav for at bilene skal oppnå fem stjerner i kollisjonstestene. Til gjengjeld må du betale ekstra for andre systemer, som filskiftvarsler, blindsonevarsler, parkeringsassistent, og andre hjelpesystemer.

Kommer i mars De første versjonene kommer allerede i mars, og de øvrige dukker opp en gang i mai. I år kommer det ikke mer enn 900 biler til landet, og halvparten av disse er allerede bortbestilt. Bestiller du en bil i dag, kan det være du får den en gang i september.

Mercedes regner med å vokse seg større med GLA i porteføljen, og estimerer at rundt halvparten av kundene på en GLA vil komme fra andre merker.

Du får tre utstyrsnivåer å velge mellom: Style, Urban, og AMG-line. Hver av disse har egne tilleggspakker.

Men prisen, da mann Vi har tidligere skrevet en sak om prisene på nye GLA. Den gang lot vi oss kanskje blende litt av innstegsprisen, som er 375 000 kroner. Men dette er for en GLA 200 bensin som bare leveres med tohjulsdrift.

Om vi ser nærmere på en GLA 200 CDI 4Matic, som antagelig vil bli storselgeren i Norge, så er denne priset fra 464 900 kroner. I utgangspunktet kan det virke greit for en kompakt-SUV i premiumklassen, med ryddig motor, firehjulsdrift og automatgir.

Om vi sammenligner dette med en A-klasse med samme motor og firehjulsdrift, så er den priset til 373 500 kroner, hvilket er 91 400 kroner lavere. Til GLA sitt forsvar skal det sies at den har utstyr til en verdi av 43.000 kroner som på A-klasse kommer i tillegg, og differansen vannes ut til knappe 48.000 i pris. 

Den forskellen er absolutt akseptabel. Pengene blir uansett ikke borte i sin helhet, for annenhåndsverdien må også tas med i regnestykket.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.