LETTKJØRT: Hyundai i30 er mer lettkjørt enn leken. Kjøremesteren Ford Focus byr på langt mer underholdning bak rattet. Foto: PETTER HANDELAND
LETTKJØRT: Hyundai i30 er mer lettkjørt enn leken. Kjøremesteren Ford Focus byr på langt mer underholdning bak rattet. Foto: PETTER HANDELANDVis mer

Denne nykommeren gir deg masse bil for pengene

Men det betyr ikke at den ikke har sine ankepunkter.

Kompaktklassen, eller Golf-klassen som den ofte blir kalt, er ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) Norges mest populære bilklasse. Mer populær enn både SUV-klassen og mellomklassen (familiebilklassen).

Og det er ikke uten grunn. Kompaktklassen kombinerer det beste fra to verdener. De tilbyr nesten like mye plass som bilene i mellomklassen, samtidig som de oppleves mer kompakte og smidige i trafikken.

TØFF DESIGN: i30 er både designet og bygget i Europa, men klarer ikke helt å skjule sine koreanske aner. Vi synes uansett at designerne har gjort en god jobb. Foto: PETTER HANDELAND
TØFF DESIGN: i30 er både designet og bygget i Europa, men klarer ikke helt å skjule sine koreanske aner. Vi synes uansett at designerne har gjort en god jobb. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

Golf og Focus er to veldig gode eksempler på det. De er både velkjørende og har god innvendig plass, og selger derfor som varmt hvetebrød.

Dette har selvfølgelig ikke gått upåaktet hen. Alle bilmerker med respekt for seg selv har en kandidat i den etter hvert så store kompaktklassen. Over 40 modeller finnes på det norske markedet, ifølge OFV. Den nyeste er Hyundai i30, som vi nå har testet.

Kjøreegenskaper: 4 I likhet med utgående modell av i30 er ikke nykomlingen utpreget sportslig. Den er langt unna for eksempel Ford Focus, som er klasseledende på dette punktet, når det kommer til sportslighet.

GOD PLASS: Panorama glasstak gir en veldig rommelig følelse i kupeen. Plassforholdene er gode for klassen både i kupeen og i bagasjerommet. Foto: PETTER HANDELAND
GOD PLASS: Panorama glasstak gir en veldig rommelig følelse i kupeen. Plassforholdene er gode for klassen både i kupeen og i bagasjerommet. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

Den oppleves uansett trygg og lettkjørt på veien, og er således en fin langturkompis.

I våre manøvreringstester (elgtest og slalåm) skal den presses et godt stykke før den - i likhet med storebror i40 - slenger ut med hekken. Antiskrenssystemet griper da inn og roer gemyttene, men for å være på den sikre siden synes vi systemet kunne grepet både tidligere og hardere inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor: 3 1,6-litersdieselen i «vår» testbil er ikke ny, og føles heller ikke spesielt moderne. Ikke er den blant de mest støysvake dieselene på markedet, ei heller blant de mest kultiverte når det kommer til motorgange. Den går rett og slett litt «grovere» enn de beste.

PÅKOSTET: Toppmodellen Premium har alt man kan ønske seg av utstyr i en kompaktklassebil. Prisen på 265 950 kroner er langt fra avskrekkende. Foto: PETTER HANDELAND
PÅKOSTET: Toppmodellen Premium har alt man kan ønske seg av utstyr i en kompaktklassebil. Prisen på 265 950 kroner er langt fra avskrekkende. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

I tillegg oppleves kraftutviklingen litt gammeldags. Akkurat som 1,7-literen i i40 er det en viss ketchupeffekt i motoren, som ikke har fullt dreiemoment før 1900 o/min. Til sammenligning har de beste smådieselmotorene på markedet jevnere effektutvikling og ofte fullt dreiemoment rundt 1700 o/min.

Ytelser: 3 1,6-literen yter 110 hestekrefter og 260 Newtonmeter, noe som er på nivå med resten av hopen 1,6-dieseler der ute. Uten at det går noen form for automatikk i det, så gir det i30 ytelser som snittet i klassen - dersom man bruker riktig gir. I våre akselerasjonsmålinger ser vi en tydelig tendens til at i30 er like rask som konkurrentene i mellomakselerasjon (60-100 km/t og 80-120 km/t) dersom den har litt turtall. På lavt turtall, som for eksempel 60-100 km/t i femtegir eller 80-120 km/t i sjettegir, sliter motoren tungt og gjør i30 til en av de tregeste bilene i mellomklassen med dieselmotor av denne størrelsen.

Når det er sagt, så skal det sies til Hyundais forsvar at i30 ikke føles utpreget treg i verken byen eller på landeveien, men man må som sagt gire aktivt.

Eksteriør: 5 Hyundai i30, som er en del av Hyundais designspråk Fluidic Sculpture, har kraftfulle og veldig markerte linjer. Den er både bygget og designet i Europa, men at den har japanske gener klarer den ikke helt å skjule.

Det spiller liten rolle. I klassesammenheng ser i30 både fin og moderne ut, og Hyundai-designerne har etter vår mening gjort en veldig god jobb.

Interiør: 5 Hyundai har tatt store sprang når det gjelder interiør og opplevd kvalitet i sine nyeste modeller. Det startet i SUV-en ix35, fortsatte i familiebilen i40 og videreføres nå i nye i30.

Vi trives veldig godt bak rattet i nyheten. Plassen er god og interiøret veldig forseggjort. Det merkes fortsatt på enkelte brytere og paneler at i30 er en rimelig bil, men det er et moderne og ergonomisk riktig førermiljø Hyundai har kommet opp med.

Ut ifra våre egne innvendige mål og følelsen vi får når bilen lastes med folk og bagasje, så er den innvendige plassen i i30 bedre enn snittet for klassen. Bagasjerommet sluker ifølge tallene 378 liter. Det er litt mer enn det som er vanlig i klassen. I Golf har du for eksempel 350 liter til rådighet.

Komfort: 4 God sittestilling (selv for lange personer i Premium), god oversikt, lettkjørthet og helt ok fjæringskomfort trekker opp komfortkarakteren i i30. Men det holder ikke til toppkarakter av den grunn. Støynivået i bilen er nemlig for høyt.

På tomgang er ikke støyen framtredende, men i 50, 80 og 100 km/t er støynivået, som i hovedsak dreier seg om dekkstøy, blant de høyeste vi har målt i kompaktklassen. I motorveifart (100 km/t) noterer vi 71 desibel i i30, mens snittet for klassen ligger rundt 68.

Sikkerhet: 5 Hyundai har ikke slurvet med kollisjonssikkerheten. Nye i30 er akkurat slengt i veggen av EuroNCAP og sto igjen med veldig godt resultat - fem av fem stjerner totalt og en prosentscore på 90 %.

TRIVELIG: Testeren trives godt bak rattet i Hyundai i30 1,6 CRDi Premium 2012. Foto: PETTER HANDELAND
TRIVELIG: Testeren trives godt bak rattet i Hyundai i30 1,6 CRDi Premium 2012. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

I kommentaren dras det fram at i30 gjør det veldig godt i frontkollisjon, men at beskyttelsen for førerens brystregion kunne vært bedre i sidekollisjon.

i30 fikk dessuten maksimal score både for beskyttelse av barn i bilen og ved sammenstøt med fotgjenger, og får skryt for godt sikkerhetsutstyrsnivå.

Pris/utstyr: 5 Det er veldig fristende å rulle terningen til seks når pris/utstyr i Hyundai i30 skal karaktersettes, men vi faller ned på en femmer av to grunner.

Det handler om helheten. Selv om i30 er rimelig og har veldig gunstige utstyrspakker, så føles det rett og slett som man får litt lite motorkraft for pengene i forhold til for eksempel Ford Focus 1,6 TDCi, som med sine 115 hestekrefter og betydelig bedre ytelser.

Den andre grunnen er at i30 fortsatt ikke føles like polert som Focus og Golf totalt sett. Den har rett og slett ikke den samme tyngden. At den er "der oppe" om noen år, tviler vi ikke på.

Med 1,4-liters bensinmotor på 100 hk og laveste utstyrsnivå "Classic" koster i30 fra 200 950 kroner. Står testbilens dieselmotor på ønskelista, koster denne fra 205 950 kroner. Testbilen, som er toppmodellen Premium, har alt man kan ønske av utstyr i en kompaktklassebil og koster 265 900 kroner.

Miljø: 4 I teorien skal i30 være en av de bilene i kompaktklassen som nøyer seg med minst diesel per mil. Oppgitt forbruk ligger mellom 0,37 og 0,41 l/mil avhengig av utstyrsnivå, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på bare 97-108 gr/km.

I vår faste forbruksrunde presterer også i30 deretter. Den går ikke like gjerrig som oppgitt, men er med sitt forbruk på 0,48 l/mil godt opp på øvre del av lista. Gjerrigere enn for eksempel Ford Focus, som gikk på 0,50 l/mil.

Konklusjon: 4 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Etter å ha kjørt ix35 og i40 var forventningene til nye i30 veldig høye. Dessverre for Hyundai sin del lever ikke i30 helt opp til disse forventningene. Prisen er dens sterkeste kort, for man får uten tvil en moderne bil med et flott interiør og mye utstyr for pengene.

På en annen side savner vi en motor med mer moderne gange og kraftutvikling, da i30 bokstavelig talt må se seg forbikjørt av konkurrentene på dette feltet. I tillegg kunne kjøreegenskapene vært mer inspirerende og kupeen bedre støydempet.

Les også: De beste bilene i kompaktklassen
Honda Civic utfordrer BMW 1-serie
Vi elsker den nye, deilige bensinturboen

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.