SPARETILTAK: Renault sater hardt på å redusere både drivstofforbruk og utslipp. Resultatet i Eolab er 1 desiliter per mil. Foto: RENAULT
SPARETILTAK: Renault sater hardt på å redusere både drivstofforbruk og utslipp. Resultatet i Eolab er 1 desiliter per mil. Foto: RENAULTVis mer

Denne prototypen bruker 0,1 liter per mil!

Hvordan får de det til?

Dinside Kampen om å få ned forbruket, og dermed CO2-utslippet, vil ingen ende ta. Alle er enig om at dette er et av hovedfokusene for alle fremtidens biler.

Nå har Renault laget prototypen Eolab, som kun er laget med tanke på de to parameterne forbruk og CO2-utslipp.

Og resultatet er oppsiktsvekkende: Renault oppgir et forbruk på 0,1 liter på mila, noe som gir et utslipp på 22 gram CO2 per kilometer.

VW e-Up: Vi sparte 200 kroner dagen

Hvordan får de det til? Renault har i stor grad fokusert på tre områder for å få forbruket så lavt.

Det aller viktigste er naturlig nok å få redusert vekten. På dette området har Renault valgt å ta i bruk en miks av forskjellige materialer, deriblant karbon, aluminium, stål og magnesium. Dette høres ikke nødvendigvis billig ut, men det virker å være svært effektivt.

Blant annet er det brukt magnesium i taket, som dermed har en egenvekt på bare fire kilo. Hele «kroppen» veier forøvrig bare 400 kilo, også det en prestasjon.

Et annet viktig område er luftmotstanden. Formen på bilen er derfor ikke ulik mye annet vi har sett som har fokus på det samme.

Den berømte dråpeformen ser altså fortsatt ut til å være blant de mest effektive når det kommer til det å gjøre minst ut av seg i forhold til nettopp luftmotstanden.

Det tredje fokusområdet er mer effektiv hybriddrift, men noen detaljer der har vi enda ikke fått. Vi forventer imidlertid å høre mer på den kommende bilutstillingen i Paris når det gjelder dette punktet.

Smartere enn Smart

Tøffe mål Hele meningen med Eolab er å være Renaults bidrag i et fransk prosjekt som sier «Et forbruk på bare 0,2 l/mil for alle». Selv om denne prototypen klarer målsetningen ganger to, så er selv Renault realistiske.

Med denne har de utviklet teknologier som gjør at de i løpet av 2020 skal lansere en bil som har et forbruk på de nevnte 0,2 liter per mil.

For å få til dette har Renault lagt seg i selen sammen med andre franske underleverandører. Deriblant leverandører av glass, seteleverandører, dekkprodusenter og andre som har komponenter som påvirker forbruket direkte, eller indirekte gjennom blant annet vekt.

Totalt sett skal rundt hundre forskjellige teknologier vurdert for denne og fremtidige Renaulter.

Hva med karbonbilen i3?

Få opplysninger Det er derimot ikke mye vi får vite når det gjelder drivlinjen i Eolab, annet enn at det er en Z.E. Hybrid. Den får vi antagelig vite mer om når Renault skal vise frem bilen på bilmessen i Paris i oktober.

Renault velger likevel å fortelle at bilen i prinsippet skal holde for de som daglig kjører turer opp til seks mil, og i hastigheter som ligger under 120 km/t.

LETTVEKTER: For å redusere vekten bruker produsenten en miks av blant annet karbon, aluminium og magnesium. Foto: RENAULT
LETTVEKTER: For å redusere vekten bruker produsenten en miks av blant annet karbon, aluminium og magnesium. Foto: RENAULT Vis mer

Dette tyder igjen på at Eolab kan være en firehjuls utgave, og mer billignende versjon, av det Toyota kaller i-Road. Av andre slike doninger finner vi Renault Twizy, Opels 1-Euro-bil, VW XL-1, Audi Urban Concept, og andre slike sparemaskiner.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

DETALJ: Myke linjer også i detaljene. Foto: RENAULT
DETALJ: Myke linjer også i detaljene. Foto: RENAULT Vis mer