Denne sølvpilen klarte 380 kilometer i timen - i 1937

Trodde bilene var tapt for alltid, samles igjen etter 75 år.

SØLVPILEN: Se for deg 600 hester i en bil med fire - riktignok brede - sykkelhjul. Det var realiteten før krigens utbrudd. Alle foto: AUDI
SØLVPILEN: Se for deg 600 hester i en bil med fire - riktignok brede - sykkelhjul. Det var realiteten før krigens utbrudd. Alle foto: AUDI Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I nesten ti år regjerte de tyske sølvpilene fra Auto Union og Mercedes på verdens racerbaner. Så, i 1939, fant en overambisiøs liten østerriker ut at han heller ville regjere over verden.

Alle vet hvordan krigen endte, men hva som skjedde med de legendariske racerne, er en mindre kjent historie. 

Mercedes reddet de fleste  Skjebnen til Auto Union ble en ganske annen.  Sovjetunionen okkuperte Zwickau, der fabrikkene til Auto Union befant seg, og racerne var lagret. 

Tre biler ble fraktet til Sovjetunionen som krigsbytte, og ikke lenge etter forsvant alle spor etter dem.

Redningsmannen De ble antatt å være tapt for alltid, fram til rykter om oppholdsstedet til en av dem begynte å spre seg på slutten av 70-tallet. 

Type D: Hans-Joachim Stuck bak rattet i bilen hans far kjørte på 30-tallet. Her på Goodwood. Bak ham ser man en av Mercedes' sølvpiler.
Type D: Hans-Joachim Stuck bak rattet i bilen hans far kjørte på 30-tallet. Her på Goodwood. Bak ham ser man en av Mercedes' sølvpiler. Vis mer

Amerikaneren og bilsamleren Paul Karassik reiste til Europa sammen med sin tyske kone, og begynte å lete.

Karassik, som hadde vokst opp i Serbia og snakket flytende russisk, brukte mer enn ti år og flere besøk i Sovjet i sin jakt på bilen.

Til slutt fant han to demonterte biler i dagens Russland og Ukraina, og klarte å få kjøpt dem med seg.

I tida som fulgte gjennomførte han flere reiser fram og tilbake gjennom jernteppet for å få fraktet delene ut av landet og til Vest-Europa.  Derfra ble motorer, girkasser og andre deler fløyet til Florida.

Restaureringen Karassik lot de engelske restauratørene Crosthwaite & Gardiner stå for gjenoppbyggingen, med Audi AG Tradition, avdelingen for historiske biler, som rådgivere.

Etter å ha gått gjennom delene som hadde blitt reddet fra øst, ble det bestemt at to biler skulle bygges. En 1938 Type D med en enkel kompressor, og en 1939 Type D med to kompressorer.

Begge bilene måtte få nybygde karosserier, ettersom originalene var gått tapt. Engelske Rod Jolley Coachbuilding stod for byggingen.

NICK MASON: Trommis i Pink Floyd Nick Mason bak rattet i en Type C. Bilene hadde 16-sylindrede motorer.
NICK MASON: Trommis i Pink Floyd Nick Mason bak rattet i en Type C. Bilene hadde 16-sylindrede motorer. Vis mer

I 1993 ble den første av de to bilene, 1938-modellen, ferdigstilt. Et år seinere var begge bilene komplette, og i 1994 ble de vist til allmennheten under et klassisk billøp på Nürburgring 1. oktober. 

Audi kjøper bilene I 1998 får Audi kjøpe 1938-modellen av de to Karassik-bilene. Den andre bilen ble fraktet tilbake til samlingen hans i Florida. Denne ble solgt til en privat kjøper i 2000.

Og nå, for noen få uker siden, fikk Audi kjøpe den siste av de to bilene. Det betyr at Audi nå er i besittelse av tre av bilene som ble konfiskert av Sovjetunionen, og tre av de fem som er antatt å være ekte biler.

Den tredje av bilene var en C/D-bil som sjåføren Hans Stuck brukte i bakkeløp. Denne bilen stod utstilt i Riga fram til Sovjets fall, og står i dag på Audi-museet i Ingolstadt. Der vil den snart få selskap av den siste av Karassik-bilene, men først skal de samles og kjøres på høstens Goodwood Revival

MODIG MANN: I 1937 kjørte Bernd Rosemeyer en Auto Union Type C i 380 kilometer i timen på Avus-banen i Berlin.
MODIG MANN: I 1937 kjørte Bernd Rosemeyer en Auto Union Type C i 380 kilometer i timen på Avus-banen i Berlin. Vis mer

Sammen med Mercedesene gjør Auto Union tidenes gjesteopptreden på eiendommen til Lord March, når sølvpilene igjen samles på en racerbane, for første gang på 75 år.

Kilde: AUDI AG, alle foto med tillatelse fra Audi AG.

380 KM/T: Ville du kjørt nær 400 kilometer i timen bak dette rattet?
380 KM/T: Ville du kjørt nær 400 kilometer i timen bak dette rattet? Vis mer
TYPE C: Bernd Rosemeyer i  en Auto Union Type C på Donnington Park i 1937.
TYPE C: Bernd Rosemeyer i en Auto Union Type C på Donnington Park i 1937. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer