Denne spinnville japanske bilen koster 4 500 000 kroner!

Likevel tjener ikke produsenten penger på «ingeniørens våte drøm».

BRÜSSEL (Dagbladet): Lexus LFA er bilen det har tatt ti år å utvikle og perfeksjonere, og som er utviklet med et mål for øyet: Å by på den ultimate kjøreopplevelsen.

I England koster den seks ganger så mye som Nissan GT-R, og dobbelt så mye som en Ferrari 458 eller en Lamborghini Gallardo Superleggera. Alle sammen helt ville biler det skal hardt gjøres å overgå.

Er det rart forventningene er skyhøye, og at adrenalinet bruser i kroppen som hos en femåring på julaften?

GOODBYE: Det er stort sett fra denne vinkelen du vil se LFA - dersom du noen gang får gleden av å se en «live». Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
GOODBYE: Det er stort sett fra denne vinkelen du vil se LFA - dersom du noen gang får gleden av å se en «live». Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Vi fikk sneket til oss den eneste bilen Lexus' europeiske hovedkontor har tilgang på, og lufteturen skulle bli uforglemmelig.

Koster skjorta Basisprisen, før norske avgifter gjør bilen enda mer uoppnåelig, er 375 000 Euro - i skrivende stund ca. 3 000 000 kroner.

Det er en ekstrem prislapp. Men Lexus hevder selv de ikke tjener en eneste krone på noen av de 500 bilene som skal produseres.

LFA er ingeniørenes våte drøm, satt til live for å vise hva den japanske luksusprodusenten har å by på.

RÅ LYD: Disse tre eksosutblåsene presser ut det som er blant bilverdenens lekreste låter. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
RÅ LYD: Disse tre eksosutblåsene presser ut det som er blant bilverdenens lekreste låter. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Koste hva det koste vil. Sånt blir det magi av.

Funksjon foran form Den ser jo ikke akkurat dårlig der den står, i den strengt bevoktede kjelleren i Lexus sitt hovedkontor.

Bilder av bilen klarer ikke å gjengi hvor bred, muskuløs og hissig den ser ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og skal vi tro Lexus rett, er utseendet en direkte konsekvens av at bilen er utviklet for å kunne yte best mulig.

Et kjapt blikk på aerodynamiske detaljer, lette og sterke materialvalg og smart design bekrefter det.

Blant annet er spylevæsketanken - en komponent de fleste av oss tar for gitt - plassert i midten av bilen for å gi best mulig vektfordeling.

Da snakker vi perfeksjon på detaljnivå.

Skarp som få Og vektfordelingen er, til tross for at motoren ligger i fronten, akkurat som den skal være på en superbil: 48 prosent av vekten ligger foran og 52 prosent bak.

Det bidrar til at kjøreegenskapene er like presise som resten av bilen er rå.

Styringen er presis, balansen god og bilen mer lettbeint enn den gir inntrykk av å være på bilder.

Understellet er stramt som det skal være på en ekstrem superbil, men likevel fungerer det også helt greit på vanlig kjøring - uten å kunne kalles direkte komfortabelt.

Racingmotor Hjertet i bilen er det som imponerer aller mest - sammen med en lyd man må til Formel 1 for å overgå.

FUNKSJON FORAN FORM: Tror du det er tilfeldig at speilhusene er utformet slik? Feil. Alt på LFA er utviklet for å ha en funksjon. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
FUNKSJON FORAN FORM: Tror du det er tilfeldig at speilhusene er utformet slik? Feil. Alt på LFA er utviklet for å ha en funksjon. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Der en del andre bilprodusenter velger å «downsize» med mindre turbomotorer (V8 med turbo for eksempel) framfor svære selvpustende maskiner, har Lexus utviklet en helt unik V10-motor spesielt for denne bilen.

4,8-literen vil vi ifølge Lexus aldri se i noen annen bil.

Det tisylindrede beistet er like kompakt som en V8, og veier ikke mer enn en V6-motor. Derav den gode vektfordelingen.

Kraftpakka yter 560 hester ved 8700 omdreininger og 480 Nm ved 6800 omdreininger.

Det er sjelden en så stor motor har flere hestekrefter enn newtonmeter, og naturlig nok må denne turtallsmotoren virkelig tynes for å prestere maksimalt.

Det er helt greit med krefter, og ikke minst lyd, fra bunnen av. Men det er når man passerer 7000 omdreininger det virkelig begynner å skje ting.

SKUMMELT: Det å ratte en bil til 4,5 millioner på glatt føre, med 560 hester på bakhjulene, kan best beskrives som skrekkblandet fryd. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
SKUMMELT: Det å ratte en bil til 4,5 millioner på glatt føre, med 560 hester på bakhjulene, kan best beskrives som skrekkblandet fryd. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Og på vei opp mot turtallssperra på 9500 omdreininger er kraften så voldsom at LFA skyter fart som et prosjektil - samtidig som lyden minner mer om en racerbil enn en gateregistrert bil.

Opplevelsen er så skreddersydd for folk som liker bil, at jeg tar meg selv i å akselerere gang på gang på gang. Det er ikke mulig å bli lei av en lyd og et drag som dette. Helt ville saker!

For ikke å snakke om gassresponsen! Et lite trykk på høyrepedalen besvares kontant med en skikkelig «bjeff» i retur.

STRENGT BEVOKTET: Her, i en lakkboks i kjelleren på Lexus' hovedkontor i Brüssel, stod LFA og ventet på oss. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
STRENGT BEVOKTET: Her, i en lakkboks i kjelleren på Lexus' hovedkontor i Brüssel, stod LFA og ventet på oss. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Derfor blir vår prøvetur dobbelt så lang som planlagt.

Rett og slett fordi LFA er sterkt vanedannende, og fordi den er så sjelden og eksklusiv at sannsynligheten for et nytt møte er ganske så liten.