NYTTIG SMÅTASS: Peugeot 108 skal i sterk konkurranse ut og slåss om kundene. Den har mye positivt ved seg.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
NYTTIG SMÅTASS: Peugeot 108 skal i sterk konkurranse ut og slåss om kundene. Den har mye positivt ved seg. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NOVis mer

Denne starter på 122 000 kroner

Test av Peugeot 108: Fine kjøreegenskaper og frisk design.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: For ni år siden dukket det opp tre biler på markedet som alle var snytt ut av den samme nesa. Det var Toyota Aygo, Citroën C1, og Peugeot 107.

Nå skal disse fornyes, og vi har prøvekjørt Peugeot 108.

Bilene tilhører A-segmentet, som er klassen for de minste bilene på markedet. I den seinere tid har denne klassen opplevd en sterk økning, blant annet på grunn av alle de elektriske bilene i denne størrelsen. Men også aksepten for disse små, hendige og praktiske bilene har økt, og det selges nå flere småbiler enn tidligere.

FRISK: Spesielle designelementer gjør at bilen kan skille seg ut fra mengden. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
FRISK: Spesielle designelementer gjør at bilen kan skille seg ut fra mengden. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Mye av æren for dette må tilegnes VW e-Up og den ordinære Up.

Når Peugeot nå lanserer den andre generasjonen 108, så er også denne et produkt av samarbeidet med Toyota og Citroën. Plattformen er den samme som på forrige generasjon, og det er et visst samarbeid når det gjelder motorisering.

Les mer om: Nye Toyota Aygo

To motoralternativer Peugeot velger likevel å lansere bilen i Norge med både den tresylindrede 1-literen på 68 hestekrefter og en 1,2-liters motor på 82 hk, også denne tresylindret. Det er likevel 1-literen de forventer å selge mest av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter valg av motor, har du også i hovedsak tre alternative utstyrspakker å velge mellom: Access, Active, Allure.

I tillegg får du en utgave kalt TOP!, men dette er mer snakk om takløsning enn rent utstyr. TOP! har et skyvetak som strekker seg over hele bilens taklengde. Dette trekkes fram eller tilbake elektrisk, og gir deg en herlig stor åpning ut i det fri, på en bil som ellers er liten, og for noen kan virke litt klaustrofobisk.

Utstyret teller Peugeot 108 får en startpris på 122 000 kroner. Da heter pakken Access, en utstyrsgrad Peugeot ikke regner med å selge noe som helst av. Den er en prislokker.

Du bør strekke deg opp på Active, som er greit utstyrt, men aller triveligst får du det om du krabber opp på Allure.

Først da er det snakk om 7-toms skjerm og bra stereo som standard, og i tillegg til det øvrige utstyret som ligger i oppgraderingen, så er det verdt det. Det betyr at en anstendig utstyrt Peugeot 108 koster deg 152 000 kroner. I Norge er det for øvrig stort sett bare 5-dørs versjonen som kommer til å selge, selv om du også kan få den med bare tre dører.

Forrige modell floppet hos Euro NCAP

Miljøvennlig? Hvor miljøvennlig er det egentlig å velge slike småbiler? På papiret sies det at 1-literen har et forbruk på 0,41 l/mil, mens 1,2-literen klarer seg med et blandet forbruk på 0,43 l/mil. Dette genererer et utslipp på respektive 95 og 99 gram CO2 per kilometer.

Ulempen med slike motorsvake biler er at de får et relativt høyt forbruk med en gang du drar dem ut på motorveier og andre steder hvor maskinene jobber mer på høygir. Da lider de av å bli presset hardere, og forbruket øker mer enn på biler med litt sterkere motorer.

Du skal derfor velge 108 bare dersom den passer ditt kjøremønster. Den er best egnet for tettbygd strøk og andre urbane miljøer.

Ute på veien Når det gjelder kjøreegenskapene, så er det ingen ting i veien for å dra bilene ut på langtur. Det er overraskende hvor stabile og sikre de føles, selv i et jagende tempo på motorveier. Vi kjørte bilene i utlandet, og det i hastigheter som overskrider de maksimale norske 110 km/t.

Til å ha en såpass begrenset størrelse må jeg si de imponerer, i tillegg til at de er så lettkjørte i urbane miljøer at det bare er en fryd.

Akselavstanden på bilene er strukket nærmest til det ytterste, overhenget foran og bak er minimalt. Går du for største dekkdimensjon i tillegg, som er 165/65 R15, legger du et så godt grunnlag som mulig for å trives på veien.

Støyen fra motoren er heller ikke noe du kommer til å tenke nevneverdig over, i hvert fall ikke så snart du har vennet deg til lyden fra bare tre sylindre. Med den store stereopakken og god musikk tenker du ikke lenger på støy fra verken motor eller annet.

Ferdig tatovert Peugeot har som alle andre som lager små biler, siktet seg inn på kvinnesegmentet, aller helst de yngre. Av den grunn har de også gitt bilen friske designelementer som skal trigge nettopp denne kundegruppen.

Peugeot har derfor satt sammen tre forskjellige designelementer, som i seg selv ikke gjør annet enn å skille dem fra hverandre med dekorelementer. En av dem har blant annet elementer som skal ligne en tatovering.

LETTKJØRT: Imponerer til å ha en såpass begrenset størrelse. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
LETTKJØRT: Imponerer til å ha en såpass begrenset størrelse. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

I Norge ser vi en litt annen trend på slike småbiler. De ender ofte opp hos pensjonistene, de som bare skal på butikken og kjøpe dagens smør og brød.

Heldigvis har markedet fått øynene mer opp for slike småbiler, samtidig som de er blitt mindre kjedelige. Der er 108 med og bidrar i positiv retning, og vi tipper Peugeot vil kunne selge langt mer av denne modellen enn forrige. Dette til tross for at også konkurrentene har kommet med bedre og langt mer spennende utvalg i det siste.

Alt i alt er vi godt fornøyd med det Peugeot og de to andre aktørene har fått til med den nye småbilen. Styrken hos Peugeot ligger i at de kan levere 1,2-literen, noe for eksempel Toyota ikke gjør. Deretter blir det mye smak og behag i forhold til hva du velger.

Peugeots designspråk er kanskje også en smule mer tradisjonelt enn de to andre i trilling-gjengen, noe som også passer en Ola Nordmann godt.

Denne starter på 122 000 kroner

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.

EKSTRA: Det er også mulig å velge en modell der taket kan åpnes. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
EKSTRA: Det er også mulig å velge en modell der taket kan åpnes. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer