NY VÅR: Peugeot går definitivt mot en ny vår med nye 508 på plass. Bilen lanseres i Norge 7. april. FOTO: Peugeot
NY VÅR: Peugeot går definitivt mot en ny vår med nye 508 på plass. Bilen lanseres i Norge 7. april. FOTO: PeugeotVis mer

Denne utfordrer Passat

Vi har prøvekjørt Peugeots splitter nye 508.

På kalenderen står det 8. februar. Navigasjonen i midtkonsollen viser at jeg befinner meg på en alt annet enn vinterpreget landevei i Alicante i Spania. Det eneste som skiller meg fra den tørre asfalten er den nye mellomklassebilen fra Peugeot - 508, som den så fint heter.

Aldri tidligere har vel nivået på bilene i familiebilklassen vært så høyt som nå. VW Passat er nettopp blitt ny, og har nok en gang satt standarden i klassen. Ford Mondeo og resten av gjengen følger hakk i hæl.

Peugeot hadde stor suksess med 406, men arvtageren 407 ble aldri noen storselger. Det gjorde heller ikke storsedanen 605, men nå går begge disse ut til fordel for 508.

508 er første modell fra merket med deres nye designspråk. Den velkjente og mye omtalte "haikjeften" er borte, og det er med glede vi tar imot den nye designen - bilen ser flott ut både som sedan og stasjonsvogn (SW), og den er ser enda bedre ut live enn på bilder.

Passatutfordrer For norske mellomklassekunder er det plass og pris som står høyest på ønskelista, og Peugeot mener naturlig nok at de har truffet spikeren på hodet. Stasjonsvognen har mindre bagasjeromsvolum enn nevnte Passat, men 560 liter er ca på snittet i klassen.

508 SW måler 4,81 meter i lengden, 2 cm lenger enn sedanen og 4 cm lenger enn Passat stasjonsvogn. Lengden er god i bagasjerommet, men bredden og høyden kunne med fordel vært bedre. Akkurat som i Opel Insignia stjeler den kupéformede taklinjen og de brede innerskjermene en del av lasterommet.

Bak rattet er det ikke vanskelig å finne seg til rette. Man sitter meget godt, har god oversikt over knapper og motorinstrumenter, og det enorme panorama-glasstaket gir en luftig og rommelig følelse. Materialkvalitet og kvalitetsfølelse er som det burde, bedre enn tidligere,

I baksetet er benplassen blant de beste i klassen, men vi ville ikke vært mer enn to voksne i bredden. Baksetepasasjerene kan for øvrig nyte godt av et firesoners klimaanlegg som kan betjenes fra baksetet.

RIMELIG UTSTYR: 508 er mer luksuspreget enn 407 og kan friste med forholdsvis hyggelige priser på ekstrautstyr. FOTO: Peugeot
RIMELIG UTSTYR: 508 er mer luksuspreget enn 407 og kan friste med forholdsvis hyggelige priser på ekstrautstyr. FOTO: Peugeot Vis mer

For fører er sikten noe begrenset bakover grunnet høy skulderlinje og den lav taklinje, men med sikkerhetssystemer som ryggesensor/kamera og blindsonevarsler ser vi ikke noe problem med dette.

Billig billig Prisen er sett med norske øyne trivelig takket være de effektive motorene med lavt forbruk og utslipp. Med 1,6-liters diesel på 112 hestekrefter starter 508 på 276.900 kroner (SW fra 286.900 kr), mens minsteprisen VW Passat er 300.990 kroner (1,6 TDI BMT).

Med nevnte motor har 508 et CO2-utslipp på 115 gr/km, mens Passat presterer grammet lavere med sine 114. Ergo er forbruket til 508 på nivå med Passat sitt forbruk på 0,44 l/mil ved blandet kjøring.

Minidieselen byr ikke på veldig mye moro rent ytelsesmessig, men akkurat som miljøtilpassede modeller fra andre merker som Volvo V70 Drivé, VW Passat BlueMotion, Skoda Superb 1,6 TDI og Citroën C5, så kommer man seg fra A til B uten problemer.

En miljøutgave kommer også, der diverse hjelpemidler er tatt i bruk for å ytterligere senke forbruket. 508 kommer da med f.eks. start/stopp-system, som takket være ny teknologi skal fungere i ned til minus 5 grader og senke forbruket til 0,42 l/mil.

Turbo og GT Ved siden av den lille dieselen leveres 508 med dieselmotorer på enten 2,0-liter (140 og 163 hk), eller 2,2-liter og 204 hk i 508 GT. Sistnevnte koster fra 539.900 kroner mens toliteren begynner på 339.900 kroner.

På bensinsiden er det to alternativer, begge med 1,6-liters slagvolum. Den svakeste er en tradisjonell sugemotor på 120 hk, og den sterkeste er den velkjente turbomotoren på 156 hk som tidligere har imponert oss i biler som Citroën DS3 og Peugeot RCZ. Med denne starter prisen på 350.900 kroner.

1,6-literen imponerer oss igjen. Ytelsene er mer enn gode nok for norsk vei, og det er godt med punsj i mellomregisteret og når nåla nærmer seg rødmerkingen. Motoren nøyer seg også med lite drivstoff, så denne er absolutt noe å vurdere.

Vi kjører også 508 GT, som har en 2,2-litersdiesel med 203 hk og Peugeots nye automatkasse. Motoren er helt herlig, både hva gange og ytelser angår. Det samme er girkassen, som leverer relativt raske girskift på en høyst komfortabel måte. GT har også doble triangelarmer i forstillingen kontra McPherson-hjuloppheng, som er standard i de øvrige modellene, og oppleves langt mer sportslig.

Spennende diesel-hybrid Men kanskje viktigst av alt, i hvert fall mest spennende, er dieselhybriden som kommer i 2012. I den driver en 167 hk sterk dieselmotor forhjulene og en 37 hk sterk elektrisk motor bakhjulene, og man har således firehjulsdrift.

EN KLASSE OPP: Materialkvaliteten er god og man får et veldig helstøpt inntrykk. Det er mange knapper rundt føreren,  men alt virker logisk plassert. FOTO: Peugeot
EN KLASSE OPP: Materialkvaliteten er god og man får et veldig helstøpt inntrykk. Det er mange knapper rundt føreren, men alt virker logisk plassert. FOTO: Peugeot Vis mer

De totalt 204 hestekreftene burde holde til å gi 508 gode ytelser, og det med et forbruk på ganske så utrolige 0,38 l/mil ved blandet kjøring (99 gr/km).

Typisk Peugeot På veien er 508 som forventet. Peugeot har lenge vært kjent for god fjæringskomfort og det gjelder også nyheten. Nå er jo ikke spanske landeveier like preget av telehiv og ujevnheter som norske riksveier, men 508 gir et veldig helstøpt inntrykk.

Men 508 gir ikke like gode tilbakemeldinger til føreren som Passat. Pedalfølelsen oppleves som noe nummen, og girkassen er ikke like presis i skiftene som de beste tyske og japanske. Litt sånn typisk fransk-kjørefølelse.

508 er mer sportslig enn forgjengeren 407, men ikke like sportslig som for eksempel Opel Insignia og Ford Mondeo. Testbilene vi kjørte stod på 18-toms felger med 235/45R17-dekk og har godt grep på tørr asfalt. Vi vil riktignok ikke anbefale denne dekkdimensjonen på ujevne norske veier.

At 508 vil bli Peugeots nye storselger vanker det liten tvil om. I hvertfall til nye 308 blir med å kjempe. I forhold til 407 er det en langt mer familievennlig bil, som har fine kjøreegenskaper, god komfort, mer spennende eksteriør og interiør, godt med plass og fine motorer med lavt forbruk.

Det merkes riktignok fortsatt at bilen er fransk, for den fremstår ikke like finslipt som de tyske konkurrentene.

Peugeot har også kastet seg på garantibølgen i Norge og har nå fem års garanti. Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen, forteller at de håper på 2500 solgte biler i løpet av 2011, der rundt 80% vil være stasjonsvogner, og at 1,6-dieselen vil være mest populær. .

Vi kommer tilbake med komplett test når 508 lanseres i Norge begynnelsen av april.

SW: Stasjonsvognen ser sprek ut med sin lave taklinje og høye skulderlinje. Bagasjerommet tar 560 liter. FOTO: Peugeot
SW: Stasjonsvognen ser sprek ut med sin lave taklinje og høye skulderlinje. Bagasjerommet tar 560 liter. FOTO: Peugeot Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

SLIK SER DEN UT: Nye Peugeot 508 SW har mye sprekere design enn forgjengeren 407. Mer plass har den også.  FOTO: Petter Handeland
SLIK SER DEN UT: Nye Peugeot 508 SW har mye sprekere design enn forgjengeren 407. Mer plass har den også. FOTO: Petter Handeland Vis mer