DIESEL-DØDARE? Denne Golfen kan fort sørge for at en bensinvariant selger mer enn diesel for første gang på lenge. Såpass spennende og attraktiv er den nye 1,4 TSI. Alle foto: Tormod Brenna
DIESEL-DØDARE? Denne Golfen kan fort sørge for at en bensinvariant selger mer enn diesel for første gang på lenge. Såpass spennende og attraktiv er den nye 1,4 TSI. Alle foto: Tormod BrennaVis mer

Denne vil sørge for bensin-motorens comeback

Bare tre av ti Golfer selges med bensinmotor. Her er bilen som vil endre på det.

Les alt om Årets Bil 2013

SARDINIA (Dagbladet): Om tre uker står den nye Golfen klar i butikkene. Dagbladet har prøvekjørt den på Sardinia, og dommen er grei:
På ny setter Golf standarden i kompaktbil-klassen, og denne doningen kommer garantert til å bli Norges mest solgte bil neste år.

Det blir den i år også, og det med en utgående modell, noe som er ganske sterkt.
Den nye byr på forbedringer på de fleste områdene, og kommer langt på vei til å selge seg selv.

MYE LIKT: Den nye Golfen er ikke revolusjonerende, og ligner mye på forgjengeren, men ser du godt etter, finner du oppgraderinger både her og der.
MYE LIKT: Den nye Golfen er ikke revolusjonerende, og ligner mye på forgjengeren, men ser du godt etter, finner du oppgraderinger både her og der. Vis mer

Det mest spennende er faktisk om den fortsatt kommer til å selge best som diesel, eller om den modifiserte bensinmotoren klarer å utfordre den velkjente TDI-varianten.

Det bør den. I alle fall bør alle som planlegger å kjøpe ny Golf gi bensinmotoren en sjanse.

Hissig og kjørevillig Dagbladet har kjørt flere mil med svingete asfaltveier på Sardinia med en TSI 1,4 liter som gir deg 140 hestekrefter å rutte med. Og det virker. Det virker veldig bra, spesielt parret med den 7-trinns automatiske DSG-girkassa.

Motoren er imponerende freksibel til en 1,4 liter å være, og akkurat passe småsint.   
Den norske importøren, Harald A, Møller, har da også store forventninger til denne motorvarianten i et marked som mer og mer begynner å orientere seg mot bensin igjen etter år med mer eller mindre totalt diesel-hegemoni.

UMISKJENNELIG: Selv om Golfen er blitt litt lengre og litt lavere, er den fortsatt svært så gjenkjennelig.
UMISKJENNELIG: Selv om Golfen er blitt litt lengre og litt lavere, er den fortsatt svært så gjenkjennelig. Vis mer

- Vi snakker om at vi ser for et 50/50 salg av diesel og bensin, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen til Dagbladet.

Reellt alternativ Du får standardversjonen av 1,4 TSI for 288 900 kroner. En standard 105 hester 1,6 TDI (Highline) starter på 277 000 kroner, så valget er i høyeste grad reellt.

Bensinvarianter finnes også som 85 hk (1,2 TSI) og 122 hk (1,4 TSI). Men det er liten tvil om at det er den turbomatede 140-hesteren som gir mest kjøreglede og får fram de forbedrede kjøreegenskapene i den nye Golfen, som er litt lengre - og litt lavere - enn forgjengeren.

Mye sikkerhet 7000 solgte Golfer er målet Harald A. Møller AS har satt for neste år.
Uansett om det holder eller ikke, har de utvilsomt en salgsvinner i den nye Golfen. Den nye generasjonen er oppgradert både her og der, men er samtidig umiskjennelig en Golf.

Særlig på sikkerhetssiden er det flere nyvinninger, men flere av dem, som den adaptive cruise-kontrollen med front-assist, er ekstrautstyr som du må punge ut ekstra for.

FRiSK LITEN TASS: Motoren er bare på 1,4 liter, men med hjelp av en turbo, uter den 140 hestekrefter.
FRiSK LITEN TASS: Motoren er bare på 1,4 liter, men med hjelp av en turbo, uter den 140 hestekrefter. Vis mer

5000 kroner koster den, og gir deg radarbasert overvåkning framover og en cruise-kontroll som holder konstant samme avstand til bilen foran og bremser ned om bilen foran gjør det samme.

Vi testet, og ja, det virker. Reaksjonstida er imponerende kjapp og de ekstra tusenlappene bør vurderes. Pakka inkluderer også en automatisk nødbrems-funksjon i hastigheter under 30 km/t.