HØYT HEVET: Med en sokkel i betong virker det som Villa Joa Alle nesten letter på toppen av åsryggen. FOTO: Espen Grønli
HØYT HEVET: Med en sokkel i betong virker det som Villa Joa Alle nesten letter på toppen av åsryggen. FOTO: Espen GrønliVis mer

Denne villaen har du ikke sett maken til

Huset på Sola er inspirert av fly som lander.

Villa Joa Alle signert arkitekt Tommie Wilhelmsen er noe for seg selv. Den hever seg litt over bakkenivå, og det ser nesten ut som hele huset er i ferd med å løfte seg og forlate moder jord.

Det er ikke så rart ettersom insprasjonskilden til dette huset var et fly som lander.

Et interiør mot storhavet - Bygningen er 16 meter lang og den har en sammenhengende glassfasade i øverste etasje. Dette medfører blant annet at hovedoppholdsrommene åpner seg fullstendig mot havet og jordene i nordvest, kommenterer arkitekt Wilhelmsen til Bonytt.no.

Flere kule prosjekter Han har tidligere også gjort seg bemerket med oppsiktsvekkende arkitektur. Blant annet med et utsiktspunkt som henger mange hundre meter over Aurlandsfjorden og spektakulære villaer. Fjorten av disse er beskrevet i en egen bok.

Men til tross for det faktum at huset på Sola har en svært kompakt konstruksjon og blytunge materialer, ligger bygningen mykt og ledig på toppen av en åsrygg. Slik sett glir den naturlig inn i det bølgende terrenget omkring.

Inspirert av funksjonalistene - I norsk sammenheng er særlig de første husene til Tommie Wilhelmsen spesielle, sier Eirik T. Bøe, kunsthistoriker og fagansvarlig for arkitektur i Store Norske Leksikon til Bonytt.no. Wilhelmsen lager boligene slik som funksjonalistene gjerne ville ha dem; svært åpne og luftige. Men det er altså først i våre dager at teknikken gjør dette fullt ut mulig, sier eksperten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svevende, skulpturelle former Bøe tilføyer at det er interessant å se hvordan Wilhelmsen ofte legger bygningene sine på sokler hevet litt over terrenget. Dette gir dem en særegen, skulpturell form.

Fremhever, ikke underkaster seg landskapet Kunsthistorikeren presiserer at begrepet organisk som ofte brukes om Tommie Wilhelmsens boliger ikke handler om at denne arkitekten ønsker å underkaste seg landskapet - slik som eksempelvis norske arkitektpionerer som Knut Knutsen og Wenche Selmer gjorde seg til talsmenn for.

Lekenhet og velbehag - Min ambisjon var å skape et uttrykksfullt og lekent hus som også var enkelt, forklarer Wilhelmsen. I tillegg til å gi beboerne beskyttelse mot vær og vind, skulle den gi eierne glede og velbehag, sier han.

KONTAKT MED LANDSKAPET: Fra baksiden ser vi hvordan huset forholder seg til omgivelsene. Utenfra ser vi også et gløtt av stuen.  FOTO: Espen Grønli
KONTAKT MED LANDSKAPET: Fra baksiden ser vi hvordan huset forholder seg til omgivelsene. Utenfra ser vi også et gløtt av stuen. FOTO: Espen Grønli Vis mer

Arkitekten legger til at dette huset ellers er utformet som en slags landskapsterrasse. Dette spesielle grepet fikk Wilhelmsen idé til etter blant annet å ha sett hvordan klassiske, italienske og sydfranske boliger åpner seg raust mot Middelhavet.

Fremhever de svungne formene. En ting er at Wilhelmsen brukte materialer som skulle være gode å ta på. I tillegg valgte han spesielle materialkombinasjoner for å fremheve husets myke kurver.

Dette synes ekstra godt i giesteinngangen i øverste nivå. Her fortsetter gulvmaterialene i hvitoljet eik oppetter veggen og videre til at de dekker hele himlingen.

Grenseløs hovedetasje Hele hovedetasjen med stuer og kjøkken er formet som ett eneste stort rom. Her finner ingen avgrensinger i form av terskler eller skillevegger. Det er selve møbleringen som danner de ulike soner for enten arbeid og hvile i dette huset.

Landskapet er en del av innredningen Resultatet er elegant - ikke minst fordi naturen rett utenfor stuedøren bidrar og blir et eget, stadig skiftende oppleveseselement i huset.

Underetasjen er oppdelt i de mer tradisjonelle værelsestyper alle kjenner; soverom, garderober, bad , kontor, teknisk rom og vaskerom.

Glassvegg åpner til betongterrasse Fra stuen åpner brede skyvedører ut til en terrasse som ligger i plan med åskammen. Det virker som den knapt berører terrenget.

ENORM UTSIKT: Terrassen rett utenfor kjøkkenet  hviler på toppen av åsryggen. Bred glass skyvedør i fasaden. Foscarini Blob utelampe. FOTO: Espen Grønli
ENORM UTSIKT: Terrassen rett utenfor kjøkkenet hviler på toppen av åsryggen. Bred glass skyvedør i fasaden. Foscarini Blob utelampe. FOTO: Espen Grønli Vis mer

- Jeg tror det ofte legges for liten vekt på at hus skal gi eierne livsglede og energi, sier arkitekt Tommie Wilhelmsen til venstre. Her sammen med utbyggeren, Per Inge Hamre i Husgalleriet.

- En godt utført bolig kan faktisk være en slags oppvisning i livskunst. Og da tenker jeg på at bygningen viser evne til å sette pris på de nære ting som himmelen over Jærhavet eller endeløse åkrer med kornaks som vaier i vinden.

Som et fly som lander - Ellers var konturen av et fly som går inn for landing en av mine viktigste inspirasjonskilder til denne Sola-villaen. Satt helt på spissen er dette huset bare en, eneste strek avslutter arkitekt Tommie Wilhelmsen.

- Tommie Wilhelmsens sterke side som arkitekt er at han er det jeg vil kalle en kunstner.Han tegner boliger som blir lekne, mener boligutvikler Per Inge Hamre i Husgalleriet.

Les mer : Se hva som skjer når arkitektur møter natur
Arkitektenes drømmekjøkken
Over 1000 inspirende interiørbilder 

NEDEFRA OG OPP: Fra den tradisjonelle underetasjen leder en hypermoderne trapp.  FOTO: Espen Grønli
NEDEFRA OG OPP: Fra den tradisjonelle underetasjen leder en hypermoderne trapp. FOTO: Espen Grønli Vis mer

Saken ble opprinnelig skrevet av Bonytt for Klikk.no. Les her.

RUND FORM: Inngangspartiet sett fra kjøkkensonen. Her ser du hvordan eikegulvet går opp langs veggen og til taket. FOTO: Espen Grønli
RUND FORM: Inngangspartiet sett fra kjøkkensonen. Her ser du hvordan eikegulvet går opp langs veggen og til taket. FOTO: Espen Grønli Vis mer
LEKENT: Moderne møbler passer i denne type avansert, men like vel leken arkitektur. FOTO: Espen Grønli
LEKENT: Moderne møbler passer i denne type avansert, men like vel leken arkitektur. FOTO: Espen Grønli Vis mer
MYK MODERNISME: Den avrundete formen gir huset en sjelden karakter. FOTO: Espen Grønli
MYK MODERNISME: Den avrundete formen gir huset en sjelden karakter. FOTO: Espen Grønli Vis mer