SUPER-WIFI: SAS lanserte i dag de første flyene med moderne satelitt-basert wifi. Innen 2020 skal alle SAS-fly som trafikkerer Europa ha dette systemet. Foto: Foto: Tormod Brenna
SUPER-WIFI: SAS lanserte i dag de første flyene med moderne satelitt-basert wifi. Innen 2020 skal alle SAS-fly som trafikkerer Europa ha dette systemet. Foto: Foto: Tormod BrennaVis mer

Luftfart

Denne «vorta» skal gi deg ti ganger raskere internett i lufta, lover SAS

Du kan surfe, chatte, se film.

KASTRUP (Dagbladet): - Så vidt jeg vet er vi de første som gjør dette i Europa, sier SAS' norske pressesjef Knut Morten Johansen til Dagbladet.

Og med «dette» mener han satelittbasert wifi som ifølge pressesjefen er ti ganger raskere enn det nettet du kanskje har opplevd på flyvninger tidligere.

FORNØYD: informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er svært tilfreds med at selskapet nå lanserer en mye raskere internettforbindelse på sine fly. Foto: Tormod Brenna
FORNØYD: informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er svært tilfreds med at selskapet nå lanserer en mye raskere internettforbindelse på sine fly. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Dette er hi-speed i ordets rette forstand, sier Don Buchman, visepresident i det California-baserte selskapet Viasat Commercial Aviation, og som forsyner SAS med høyhastighetsnett via KA-satelitten, som selskapet har kjøpt eiendeler i.

I følge Buchman, skal du heretter både kunne streame film, chatte, lese e-post og gjøre alt annet du vanligvis gjør når du er påkoblet i lufta.

Stoppet installeringen

WIFI er ikke noe nytt i luftfarten. Mange flyselskap har det, men kvaliteten har vært så som så. Nettet har gjerne vært tregt, og når mange logger seg på, kneler det.

Det har SAS også fått merke.

- Vi stoppet innstalleringen av den WIFI-løsningen vi hadde tidligere. Kvaliteten sto ikke i forhold til kundenes forventninger, innrømmer Knut Morten Johansen.

MODEM: Denne kuppelen på taket av flyene tar i mot signalene fra satelitten. Foto: Tormod Brenna
MODEM: Denne kuppelen på taket av flyene tar i mot signalene fra satelitten. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Dette blir noe helt annet. Intensjonen er at kundene våre skal kunne gjøre det samme på nett i et fly som de gjør hvor som helst ellers de er online. Vi har svært mange so flyr regelmessig med oss, og de får nå en helt annen mulighet til å jobbe, eller la seg underholde for den del, i våre fly, sier pressesjefen, og understreker også at innføringen av høyhasthetsnett også vil være en stor fordel for betjeningen.

- De vil mye enklere kunne oppdatere seg på alt fra vær til eventuelle flyforsinkelser, sier Johansen.

Ferdig i 2020

Det nye «super-nettet» er forløpig skrudd på i 28 fly. Innen september skal tallet være 43, og innen 2020 er ambisjonen at samtlige SAS-fly som går på Europa skal ha dette tilbudet ombord.

Foreløpig dekker satelitten kun Europa, på de interkontinentale SAS-flyvningene må du foreløpig klare deg med den gamle - og trege - wifi-løsningen. Ambisjonen er at det nye høyhastighets-nettet også skal inn i maskinene som flyr på Amerika og Asia, men dette krever flere satelitter.

Dagbladet testet

I formiddag arrangerte SAS en testflyvining og en demonstrasjon av sitt nye wifi-system på Kastrup i København. Dagbladet var med på turen, og denne saken er faktisk skrevet - og overført redaksjonen hjemme i Oslo i lufta over Skåne.

En av journalistene som var med på demo-turen i formiddag hevdet at han streamet fem filmer parallelt og samtidigfikk opp en bitrate på 12,5 megabyte per sekund.

- Vi er stolte over å være først ute med dette i Europa, og jeg er ganske sikker på at kundene våre vil få en bedre reiseopplevelse med høyhastighets-wifi, sier Knut Morten Johansen til Dagbladet.

Vår oppfatning er at det nye systemet er en enorm forbedring, men ikke som å surfe på fibernett hjemme i stua.

Og - på vår flight var det omlag 50 personer om bord. Hva som skjer når det befinner seg 200 passasjerer i kabinen vet vi ikke. Vi har bare teknikerne fra Viasat Commercial Aviations ord på at det skal fungere helt fint.