JURYEN SAMLET:  Det var ikke lett å finne den verdige vinneren, men likevel kom juryen til enighet raskere enn forventet. Fra venstre: Øyvind Jakobsen, Einar Håndlykken, Ulrica Risberg, Anders G. Hovde og Andreas Handeland. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
JURYEN SAMLET: Det var ikke lett å finne den verdige vinneren, men likevel kom juryen til enighet raskere enn forventet. Fra venstre: Øyvind Jakobsen, Einar Håndlykken, Ulrica Risberg, Anders G. Hovde og Andreas Handeland. Foto: ØISTEIN NORUM MONSENVis mer

Derfor ble en Opel valgt til «Årets Bil 2012»

Juryen mener vinneren tilføyer markedet noe helt nytt.

Alle har de god peiling på bil, og er opptatt av at du som forbruker skal komme godt ut av det.

Men jurymedlemmenes utgangspunkt varierte.

Zeros Einar Håndlykken la mest vekt på miljøvennlighet, mens NAF-direktør Ulrica Risberg var mest opptatt av de praktiske bilene familier har råd til.

Her kan du lese mer om alle de elleve finalekandidatene.

Forskjellige utgangspunkt Et mer nøytralt utgangspunkt hadde «bilsosiolog» Anders G. Hovde fra TNS Gallup.

ERFAREN:  Øyvind Jakobsen er en av Norges mest erfarne biltestere. Det kom godt med da elleve finalister skulle vurderes nøye. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
ERFAREN: Øyvind Jakobsen er en av Norges mest erfarne biltestere. Det kom godt med da elleve finalister skulle vurderes nøye. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Det samme gjaldt de erfarne motorjournalistene og biltesterne Øyvind Jakobsen (Vi Menn Bil Top Gear) og juryformann Andreas Handeland (Dagbladet).

Med så forskjellige utgangspunkt ble det ingen enkel sak å enes om en vinner.

Samstemte Likevel var jurymedlemmene relativt samstemte.

Juryformannen hadde Opel Ampera, Ford Focus og Hyundai i40 på toppen av sin egen favorittliste, etter å ha testkjørt de tre i flere omganger.

- Ampera er en vinner på grunn av teknologien, som i prinsippet gjør «elbilen» tilgjengelig for gjennomsnittsbilisten. Dessuten er den en komfortabel og fin bil å kjøre, og har et tøft utseende.

- Framtidsrettet Anders G. Hovde hadde både Ford Focus, Peugeot 508, Hyundai i40, Opel Ampera og Lexus CT200h på sin egen toppliste.

 FOKUSERT: Ulrica Risberg bak rattet på Peugeot 508 SW. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
FOKUSERT: Ulrica Risberg bak rattet på Peugeot 508 SW. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

- Jeg gikk til slutt for Ampera, siden den representerer en framtidsrettet teknologi som løser elbilproblemet med «rekkeviddeangst». Dessuten har den plass til fire, og er veldig god å kjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Øyvind Jakobsen og redaksjonen i Vi Menn Bil Top Gear hadde Opel Ampera, Hyundai i40 og Ford Focus som forhåndsfavoritter.

- Opel Ampera er en verdig vinner etter vår mening. Den framstår som en teknologisk nyvinning uten rekkeviddeulempe, og er dessuten en svært god bil å kjøre.

- Viktig valg Ulrica Risberg hadde Opel Ampera, Hyundai i40 og Ford Focus som sine personlige favoritter.

- Vi i NAF jobber for at alle skal komme seg fra A til B på en trygg og miljøvennlig måte, og Ampera er på en måte elbilen som ikke går tom. Den er et spennende, framtidsrettet og viktig valg.

VINNEREN: Opel Ampera kan smykke seg med tittelen «Årets Bil 2012». Det er knallsterkt når man ser hvilke modeller som var med i kampen om det gjeve trofeet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
VINNEREN: Opel Ampera kan smykke seg med tittelen «Årets Bil 2012». Det er knallsterkt når man ser hvilke modeller som var med i kampen om det gjeve trofeet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Einar Håndlykken hadde ikke uventet miljøbilene Opel Ampera og Nissan Leaf øverst på blokka.

- Opel Ampera er en bil du kan kjøre på vannkraft hver eneste dag, og er sånn sett den første elbilen som kan bli nummer én-bilen for mange.