PLANLEGGING: Sjekk inn så mye bagasje som mulig, og planlegg pakkingen i håndbagasjen så går sikkerhetskontrollen raskere.&nbsp;<br>Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector
PLANLEGGING: Sjekk inn så mye bagasje som mulig, og planlegg pakkingen i håndbagasjen så går sikkerhetskontrollen raskere. 
Foto: Odd Roar Lange/ThetravelinspectorVis mer

Derfor blir det kø i sikkerhetskontrollen

Dette må du vite før du skal ut og fly neste gang.

(Dagbladet): I vel 12 år har det vært gjennomført «100 prosent sikkerhetskontroll» av passasjerer, håndbagasje og innsjekket bagasje på samtlige innenlands- og utenlandsturer ved norske flyplasser. Likevel byr kontrollen på både problemer og bekymringer for mange reisende. Her er ekspertenes beste tips.

Kle av deg

- Menn i dress og ytterjakker bommer ved at de kun tar av seg ytterjakken og glemmer å ta av seg dressjakka, sier Kjell Frode Vik, administrerende direktør ved Nokas Aviation til Dagbladet.

- Kle av deg alt av yttertøy, skjerf og ekstra klær. Men, du skal selvsagt ikke strippe, sier Vik.

- Mange glemmer dessuten å sjekke bagen de bruker til håndbagasje før de legger ut på reisen. Dermed kommer de til flyplassen med skrujern, kniver og forskjellig verktøy som de hadde glemt at lå i bagen fra tidligere bruk. Tipset er å sjekke bagen grundig før du pakker, sier Vik.

Ikke gjør denne tabben i sikkerhetskontrollen.

Økt tempo

INNSJEKK: Dersom du legger mest mulig i den innsjekkede bagasjen vil sikkerhetssjekken din gå kjappere - for deg, og for de som kommer bak deg. Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector
INNSJEKK: Dersom du legger mest mulig i den innsjekkede bagasjen vil sikkerhetssjekken din gå kjappere - for deg, og for de som kommer bak deg. Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector Vis mer

Og når du er ferdig med sikkerhetskontrollen er det viktig å huske alle eiendelene dine:

- Mobiler, skjerf, briller, ipader og flytende væske er vanlige ting reisende ofte glemmer etter å ha gått gjennom sikkerhetskontrollen. sier Joachim Westher Andersen i Avinors pressetjeneste på Oslo lufthavn Gardermoen.

- De fleste ønsker nok at sikkerhetskontrollen skal gå litt raskere. Da er det smart å brukte ventetiden frem til du blir kontrollert til å ta av belter og store smykker. Og legg alle metallgjenstander (nøkler, mynter, mobiltelefoner m.m.) i håndbagasje eller lommene på ytterklær før gjennomlysningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her finner du oversikten over reglene som gjelder ved sikkerhetskontrollen.

Derfor piper det

Når du går gjennom sikkerhetskontrollen skal du passere en metalldetektor som er stilt inn etter fastsatte regler. Men hvorfor piper det ved den ene flyplassen og ikke den neste, når du har nøyaktig samme klær på deg?

- Det kan ha med måten du passerer metalldetektoren på, sier Kjell Frode Vik. Dersom du har klokken foran en beltespenne så kan konsentrasjonen av metall bli så stor at det piper.

Beslagla 3391 håndvåpen i sikkerhetskontrollen.

- Mange bommer når det gjelder flytende væske i håndbagasjen. Reglene er klare: Maks 10 enheter á 100 ml. Og alt skal kunne passe i en 1 liters pose som utleveres ved flyplassen. Roll-on-deodorant regnes som flytende, mens deo-stick ikke er det.

- Hva med hodeplagg?

- Det skal du alltid ta av av. Når det gjelder religiøse hodeplagg så kan det være noen som ikke ønsker å ta dette av. Da må de gjennom en manuell kontroll, sier Kjell Frode Vik.

Ble fratatt fiskepudding i sikkerhetskontrollen.

Piercing null problem

Og når det gjelder sko er det følgende hovedregel som gjelder:
Kraftige sko eller sko med stor hæl har ofte metall som slår ut. De må du ta av deg og sende for gjennomlysning.

- Bukser med mange og store lommer. Kan det skape problem?

- Antall lommer skal ikke spille noen rolle, men dersom det er mange metallknapper på lommene så kan det gi utslag.

- Noen har mange piercinger som er plassert på intime steder på kroppen?

- Piercing slår ikke ut. Det er mange som har morsomheter rundt dette med piercing, men det er ingen grunn til å frykte metalldetektoren av den grunn, beroliger Kjell Frode Vik.

Se hva passasjerene prøvde å få med seg inn på flyet.