Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Derfor blir du frustrert av bilkjøp

Irritasjon over bruktbilkjøp er det som får folk flest til å se rødt, slår Forbrukerrådet fast etter å ha sett nærmere på egne tall over henvendelser.

BILKJØP: Første halvår i år ble Forbrukerrådet oppringt av 5825 personer, etter bilkjøp. ILLUSTRASJONSFOTO: Russ Witherington
BILKJØP: Første halvår i år ble Forbrukerrådet oppringt av 5825 personer, etter bilkjøp. ILLUSTRASJONSFOTO: Russ Witherington Vis mer

Hver 10. klage til Forbrukerrådet handler om bil, og da spesielt landets mest solgte bil: bruktbilen.

- Mange nordmenn bor steder der de er avhengige av bilen for å få tilværelsen til å gå rundt. Vi bruker den til å hente i barnehagen, storhandle i butikken og komme oss til jobb. Står bilen, skyter derfor frustrasjonsnivået i været.

Det opplyser direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, etter at henvendelsesstastikken for første halvår ble lagt ut nylig. Hun tror det er flere årsaker til at bilen er en notorisk gjenganger.

- Mangler kunnskap i bransjen For her peker hun på at det er bransjen som må ta det største ansvaret for at det blir frustrerte bilkjøpere.

- På hvilken måte eller hvordan skal bilbransjen kunne utøve dette ansvaret, slik at vi forbrukere slipper å irritere oss så mye som vi åpenbart gjør?

- Her ser vi at det først og fremst går på opplæring av bilselgere, spesielt med tanke på gjeldende lover og regler, sier Flønes til Vi Menn Bil Top Gear

Hun mener mange bilselgere må bli flinkere til å skille for eksempel mellom hva som er garanti og hvilke rammer forbrukerkjøpsloven setter når det gjelder bruktbilreklamasjon.

- Dette handler mye om kompetanse hos bransjen som er den profesjonelle parten her, sier hun og sikter til at det gjelder spesielt på områder som nettopp reklamasjon og garanti.

Hun mener imidlertid at bilbransjen har tatt initiativ til å rydde opp, samt fått på plass garantiordninger som kan være med på å dempe irritasjonsnivået når det blir trøbbel.

- Hvordan går det med alle som klager da?

- Vanskelig å si hvordan det går etter at vi har fått henvendelsen. Det har vi ikke noen tall som kan gi konkrete svar på. Det er ikke alltid at forbrukeren har rett heller, sier Flønes.

Frustrasjon etter privathandel også - Vær også ekstra oppmersom hvis du kjøper bil av en annen privatperson, anbefaler Flønes.

Hver tredje forbruker som ringer Forbrukerrådet om bilkjøp, har handlet av privatperson.

Forbrukerrådet mener det er vanskelig å vurdere hvor god stand en bil er i, og feilvurderinger åpner dermed for konflikt.

Samtidig er bil en stor investering, og reparasjoner er dyre. Det gjør oss enda mer irriterte når noe går galt, og motiverer til å klage.

Derfor er Forbrukerrådet opptatt av at du kan redusere risikoen ved alltid å bruke en skriftlig kontrakt.

Hver 10. klager på bilen Ifølge Forbrukerrådet egne tall omhandler hver tiende telefon kjøp av bil. Og slik at det vært de siste 10 årene.

I løpet av første halvår i år ble Forbrukerrådet oppringt av hele 53 586 forbrukere, ti prosent flere enn i fjor. 5825 av disse ringte om bilkjøp.

Skal vi dømme ut fra snittalderen på den norske bilparken, så er det god grunn til å anta at klagene på bruktbilhandel vil holde seg stabilt fremover også.

Snittalderen er nå på 10,5 år ifølge tall fra det delvis bilbransjeeide organet Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

I 1996 var den norske kjøretøyparken nede i en snittalder på 9,9 år, men dette var et år med ekstra høy vrakpant. Dermed falt gjennomsnittsalderen med et halvt år. Deretter steg gjennomsnittsalderen igjen: I 2000 var snittalderen 10 år, mens den i 2009 steg til 10,4 år.

Svenskenes biler er i snitt ett år yngre enn de norske, mens i EU ligger snittet rundt to år lavere.

Skal fange opp useriøse aktører Norges Bilbransjeforbund (NBF) vil gjøre sitt for å rydde opp i bransjen.

- Mye av grunnen til omdømmeproblemet er useriøse aktører som driver direkte ulovlig. Disse cowboy-ene gir bransjen et ufortjent dårlig rykte, sier John Fiskvik, daglig leder i Oslo og Omegns Bilbransjeforening

Han forteller at bransjen skal jobbe etter etiske retningslinjer og forsøker å gjøre sitt for å rydde opp.

- Vi er representert i Klagenemda for bilsaker, og har du en tvist med en bilforhandler eller et verksted som ikke lar seg løse, kan Klagenemnda for bilsaker være et godt alternativ til en rettslig behandling eller andre klageorgan, forteller Fiskvik

Her finner du skjema til Klagenemda for bilsaker.

Les også:
Slik er nye Honda CR-V
Tidenes første forhjulsdrevne BMW?
Alle årets 4x4-tester

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media