BLINKSKUDD: Nissan har skutt blink med linjene på nye Qashqai. Foto: NISSAN
BLINKSKUDD: Nissan har skutt blink med linjene på nye Qashqai. Foto: NISSANVis mer

Derfor blir også nye Qashqai en storselger

Imponerer, men har én stor svakhet.

DinSide.no: Når - hvis i det hele tatt - elbil-hypen i Norge roer seg litt ned, er det likevel gode sjanser for at tusenvis av nordmenn retter sitt kjøpelystne blikk mot nærmeste Nissan-forhandler.

Ikke for å kjøpe elbilsuksessen Leaf, men for å kjøpe nye Qashqai.

Forrige generasjon ble nærmest en norsk folkebil, og ga enorme inntekter til et selskap som, etter noen års ørkenvandring, trengte sårt til en bestselger. Folk i alle samfunnslag, og fra alle deler av landet ville ha en Qashqai. Og kjøpte den.

Les her vår forrige test, av en oppgradert utgave

Hvorfor solgte den så bra? Qashqai har gjort det meste helt greit, men ingenting spesielt bra. Hvorfor akkurat Qashqai solgte så uendelig mye bedre enn sine jevnbyrdige rivaler som Mitsubishi ASX/Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross og Skoda Yeti får bli et av livets store ubesvarte spørsmål.

Men samtidig er det liksom ikke så mye å diskutere når Nissan har solgt to millioner av forrige generasjon siden 2007.

Designløft av de sjeldne Nå ser faktisk ting bedre ut i våre øyne. Rent bokstavelig. I tillegg til at prisene er svært attraktive - den starter på 248 000 kroner.

Den helt ferske 2014 Qashqai er en totalt ny bil, og den ser virkelig lekker ut. Designmessig snakker vi kvantesprang i forhold til den temmelig kjedelige forrige generasjon Qashqai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BARSKT: ... og vakkert på samme tid. Et forbilledlig design. Foto: NISSAN
BARSKT: ... og vakkert på samme tid. Et forbilledlig design. Foto: NISSAN Vis mer

Alt av linjer stemmer, og spesielt frontpartiet er riktig så frekt og lekkert. Således er skribenten ekstremt positivt overrasket selv før vi har kjørt bilen en eneste meter.

Selv om designen er helt ny, har man heldigvis ikke forstørret bilen for mye. Den er 4,7 centimeter lengre enn forgjengeren og to centimeter bredere - men den er 1,5 centimeter lavere.

Nye Qashqai er også den første modellen som er basert på den nye CMF-plattformen (Common Module Family) — et Renault/Nissan-samarbeid. Det betyr 40 kilo mindre egenvekt tross mer rikholdig utstyr.

Valgfrie detaljer Hvis du vil ytterligere forfine bilen et lite hakk, finnes det diverse kromdetaljer som ekstrautstyr, inkludert speilhus og sidelister med kromeffekt.

Utvendig trenger du absolutt ikke ende opp som den typisk kjedelige nordmann med enten svart- eller sølvfarget bil, her kan du velge mellom lekre lakkfarger som Ink Blue, Magnetic Red, Bronze, Night Shade og White Pearl.

Tre utstyrsnivåer Tre utstyrsnivåer er tilgjengelige: Visia, Acenta og Tekna, og vi har informasjon om prisnivåene lenger nede i teksten.

Safety-pakken med de fleste av sikkerhetssystemene er ekstrautstyr i Acenta og standard i Tekna. Men et par systemer, som for eksempel tretthetsvarsling og den automatiske parkeringshjelpen er ekstrautstyr i Tekna.

Nissans Safety Shield-teknologier inkluderer nå automatisk nødbremsesystem, filskiftevarsling og gjenkjenning av trafikkskilt. I tillegg til bevegelsesdetektor, automatisk nedblending av fjernlys samt varsling hvis sjåføren begynner å bli trett.

Superenkelt å parkere Morsomst er kanskje den smarte parkeringsassistenten, som gjør både lukeparkering og bås-parkering til en lek. Det kan vi bekrefte etter å ha testet systemet.

Du bare kjører tett opptil plassen du vil ha, så skanner bilen den for deg. Hvis den er stor nok, tegner den opp et bilde på skjermen, og du gjør så bare som du får beskjed om. Det viktige er bare å slippe rattet, så kommer beskjedene opp. Kjør fram. Rygg tilbake. Stopp. Superenkelt.

OGSÅ MED KROM: Speilhusene er tøffe, og som ekstrautstyr kan du få dem i krom-utførelse. Foto: NISSAN
OGSÅ MED KROM: Speilhusene er tøffe, og som ekstrautstyr kan du få dem i krom-utførelse. Foto: NISSAN Vis mer

NissanConnect sørger for at smarttelefoner blir integrert, slik at du kan få nyhetsoppdateringer fra mobilen inn på navi-skjermen, eller strømme musikk via bluetooth.

Navigasjonsskjermen er enkel å bruke, og med sju tommers skjerm er den stor nok. Med mindre du kommer rett fra en Tesla Model S da...

Mer plass innvendig Bilen skal være romsligere enn før både for folk og bagasje.

Bagasjerommet er på 430 liter, noe som er 20 liter mer enn i forgjengeren.

Lasterommet er mer fleksibelt, og kommer blant annet med flyttbar bunn/«hylle»-løsning som standard. Det er også nytt at bakluka nå går 15 centimeter høyere.

Alle versjoner får LED kjørelys og enkelte versjoner til og med LED hovedlys.

Fire turbo-motorer Lanseringsutvalget omfatter tre motorer, alle med turbolading. To dieselmotorer på 1,5 og 1,6-liter, og en helt ny 1,2-liter bensin, som erstatter 1,6 bensin.

Tilgjengelige versjoner er som følger:

Bensin
• 1,2 DIG-T 115 hk, 190 Nm, forbruk: 0,56 l/mil, CO2: 129 g/km Diesel
• 1,5 dCi 110 hk, 260 Nm, forbruk: 0,38 l/mil, CO2: 99 g/km • 1,6 dCi 130 hk, 300 Nm, forbruk: fra 0,44 l/mil, CO2: fra 115 g/km
Vi har kjørt 1,2-bensin og 1,5-diesel, begge med sekstrinns manuell girkasse. Dieselmotoren gjør det den skal, og har et behagelig støynivå. Den har et ok skyv i turtallsområdet 2-3.000, og bør være mer enn sterk nok for de fleste potensielle kunder.

Imponerer med bensin Den som virkelig imponerer, er 1,2-liters bensin.

Til tross for sin beskjedne størrelse i kubikk, har den et godt skyv, og du trenger ikke å jage den manisk for å ha nok effekt. Alt i alt en særdeles positiv overraskelse, selv om den sikkert vil lide litt hvis man laster bilen med mye utstyr og mye folk.

MER OVERSIKTLIG: Interiøret er vesentlig forbedret, og er blitt et trivelig sted å være. Foto: NISSAN
MER OVERSIKTLIG: Interiøret er vesentlig forbedret, og er blitt et trivelig sted å være. Foto: NISSAN Vis mer

Den manuelle sekstrinns kassen er god å bruke, men kunder kan også kjøpe en ny Xtronic automatgirkasse. Denne er av den trinnløse typen (kontinuerlig variabel eller CVT), og den er tilgjengelig med 1,6 dCi-motoren.

Overrasker positivt med CVT Denne nye XTronic-girkassen, som vi fikk prøve på dag to av testkjøringen, fungerte overraskende bra. Nissan har etter vår mening greid å eliminere de verste svakhetene med trinnløse girkasser, og den simulerer nå en normal automat på en temmelig overbevisende måte.

Bra, Nissan!

Dette er noe Subaru også fikk til bra nylig - med sin Lineartronic i Subaru Outback.

En stor svakhet Bilen har dessverre en stor svakhet, særlig for mange norske bilister. Det er nemlig ikke mulig å kombinere firehjulstrekk med denne automatgir-løsningen.

Og nettopp firehjulsdriftssystemet, som har fått navnet All Mode 4x4-i, skal være mer avansert enn det som fantes på forgjengeren, uten at vi fikk satt det på noen stor prøve.

4x4 er bare tilgjengelig sammen med 1,6 diesel og sekstrinns manuell kasse.

De øvrige alternativene har vanlig forhjulstrekk.

Forbedrede kjøreegenskaper Nissan skryter av forbedret demping på den nye generasjonen, og en av nyvinningene her er støtdempere med doble stempler.

Qashqai kommer dessuten med aktiv elektronisk chassis-kontroll, bakkestartassistent og en såkalt Active Trace Control, et system som simulerer differensialbrems. Det vil si automatisk forsiktig bremsing på hjulet med dårligst grep, for å begrense understyring og gi best mulig veigrep.

SKRYT: Setene er bedre enn tidligere. Foto: NISSAN
SKRYT: Setene er bedre enn tidligere. Foto: NISSAN Vis mer

Hele opplegget kalles for Chassis Control, og fungerer bra.

Bilen oppfører seg nøytralt og forutsigbart i svingene, og hvis du presser den litt i svingene, får den en jevn og progressiv understyring. Demperne takler spansk asfalt godt, hjulpet av en behagelig returdemping, som noen av konkurrentene ikke matcher.

Solid steg innvendig Interiøret fortjener også ros. Her har man tatt et solid steg hva angår materialkvalitet, og man har også kjørt linjen med et oversiktlig og brukervennlig interiør hva angår knapper og brytere, og bruken av disse.

Setene er også vesentlig bedre enn før, i hvert fall hvis du velger de dyreste skinnsetene.

Hyggelige priser Alt i alt er det mye å like med nye Nissan Qashqai, og enda bedre blir det når man studerer prislisten.

1,2-bensin i utstyrsnivå Visia starter på 248 000 kroner, men de fleste vil nok gå for den samme motoren med Acenta til kroner 270 000.

Velger du Tekna, har du omtrent alt av utstyr, og da koster bilen 302 000 kroner.

Velger du 1,5-diesel med Acenta, koster den 280 000 kroner, mens Tekna er priset til 312 000. (Vår vane tro, har vi avrundet til nærmeste 1000 kr for bedre lesbarhet).

For 1,6-diesel er det 305 000 for Acenta og 337 000 for Tekna. Med Xtronic automat koster Tekna 352 000 kroner.

Firehjulstrekk starter på 318 000 kroner, mens Acenta er satt til 340 000 og Tekna 372 000 kroner.

Dermed er det bare å konkludere med at nye Qashqai er særdeles konkurransedyktig på det norske markedet. Dette blir en bestselger - selv om du altså ikke kan sette girvelgeren i D på din 4x4.

Les mer:
Det aller viktigste sikkerhetsutstyret

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.