PUMP PÅ: Ekspertene anbefaler å fylle litt ekstra på vinterstid. Foto: JENS SØLVBERG/SCANPIX
PUMP PÅ: Ekspertene anbefaler å fylle litt ekstra på vinterstid. Foto: JENS SØLVBERG/SCANPIXVis mer

Derfor bør du ha 10 prosent mer luft i vinterdekkene dine

Vinterdekk i kulda krever mer trykk for at du skal kjøre økonomisk og trygt. Og fyll på mer enn det bilprodusenten oppgir.

Dinside Vinterstid bør du bruke omlag 10 prosent høyere trykk enn oppgitt. Det er flere grunner til dette.

Kald luft tar mindre plass Dekktrykket påvirkes av utetemperaturen. Vi bor i et land med store temperaturforskjeller, og dette er blant årsakene til at dekkekspertene å fyllle mer luft i dekkene enn det som er oppgitt.

- Grunnen er at lufta «forpakker» seg når det er kuldegrader ute. Vi får dermed et lavere lufttrykk, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Tyres.

- Vi anbefaler derfor at man fyller 10 prosent over det som står oppgitt i instruksjonsboka.

Andre dekkprodusenter er enige.

- Nå har vinterdekkene stått lagret noen måneder og det er normalt at litt luft er sivet ut, sier Frode Abrahamsen i Michelin Norge.

- Sjekk trykket når du bytter dekk, og sjekk deretter hver måned. Riktig dekktrykk er avgjørende for sikkerheten og du sparer drivstoff. Feil dekktrykk reduserer dekkets levetid kraftig og øker drivstofforbruket.

TESTRESULTAT: Her er de beste/verste vinterdekkene for 2015

Penger, miljø og ikke minst sikkerhet Glem heller ikke at et høyt trykk nesten alltid er å foretrekke framfor et for lavt trykk. Dette både av hensyn til forbruk, dekkslitasje og kjøreegenskaper.

- For lavt lufttrykk er den verste fienden til dekket. Det er da skadene oppstår. Man får lettere varmgang i dekket, slitasjen blir større - og det kan medføre sprekkdannelse.

Hauge anbefaler derfor å sjekke lufttrykket ofte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DEKKEKSPERT: - Sjekk lufttrykket hver tredje uke, anbefaler produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Tyres. Foto: NOKIAN
DEKKEKSPERT: - Sjekk lufttrykket hver tredje uke, anbefaler produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Tyres. Foto: NOKIAN Vis mer

- Det får man aldri gjort ofte nok. Helst hver tredje uke, sier han.

Les også: Slik finner du lufttrykket for din bil og flere luftige tips

Gummi som lekker luft Et dekk vil over tid alltid miste luft gjennom gummien. En av våre kilder hevder at et normalt dekk kan miste så mye som 7 kPa (0,07 bar/ kg/cm2) per måned.

Dessuten er nordiske vinterdekk, spesielt de piggfrie, laget av en svært myk gummiblanding. I tillegg har de dype mønstre, svært mange lameller og skarpe skuldre (sideveis mønsteravslutning).

Alle disse egenskapene er negative for dekkets barmarks-egenskaper, men kan ifølge ekspertene til en viss grad kompenseres ved noe økt lufttrykk.

Les også: Derfor er lufttrykket viktig for miljø, lommebok og sikkerhet

Hvor finner jeg lufttrykket for min bil?
De fleste bilmodeller har et klistremerke eller en plakett som viser bilprodusentens anbefalte lufttrykks-tall. Plaketten finner du vanligvis på nedre del av B-stolpen (dørkarmen) på bilens førerside.

Enkelte bilprodusenter har i stedet valgt å plassere plaketten ved dørlåsen på førerdøren, på innsiden av drivstofflokket, i hanskerommet eller i motorrommet. Du finner også tall for anbefalt lufttrykk i bilens instruksjonsbok.

Hvis du har mistet instruksjonsboka og ikke finner plaketten, finnes det en rekke lufttrykk-tabeller på bensinstasjoner og på internett. Vår erfaring er imidlertid at disse ikke alltid er like utfyllende - eller korrekte. Det er derfor tryggest å ringe en merkeforhandler, et merkeverksted eller den aktuelle bilimportøren. Også seriøse dekkforhandlere vil kunne hjelpe deg.

VIKTIGERE ENN DU TROR: Pass alltid på å ha nok luft. For lite luft i dekkene kan medføre varmgang og påfølgende skader. Foto: NOKIAN
VIKTIGERE ENN DU TROR: Pass alltid på å ha nok luft. For lite luft i dekkene kan medføre varmgang og påfølgende skader. Foto: NOKIAN Vis mer

LES OGSÅ: 24 prosent sliter med å skifte hjul på bilen

Slik fyller du korrekt Dekk skal være «kalde» (holde samme temperatur som uteomgivelsene) når de fylles. Årsaken er at luften påvirkes av temperaturendringer. Hvis lufttemperaturen inni dekket holder 20 varmegrader når man måler lufttrykket, mens utetemperaturen er 0 grader, vil målingen bli misvisende.

Selv om målingen skulle vise de ønskede 2,5 bar, vil lufttrykket synke til 2,3 bar når bilen parkeres.

Dessuten: Det er ekstra viktig å kontrollere/etterfylle i sammenheng med lengre kjøreturer, og når du fyller bilen med ekstra mye bagasje eller passasjerer.

Les også: Her finner du oversikt over måleenhetene
Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

SJEKK OFTE: Bedre litt for mye enn for lite. Foto: ERLEND AAS/ NTB SCANPIX
SJEKK OFTE: Bedre litt for mye enn for lite. Foto: ERLEND AAS/ NTB SCANPIX Vis mer