IKKE TRYKK: Ikke trykk: Stå opp når vekkerklokka ringer for første gang. Velger du å slumre, velger du samtidig at det kan bli vanskeligere å sovne neste kveld, mener søvnekspert. Foto: COLOURBOX
IKKE TRYKK: Ikke trykk: Stå opp når vekkerklokka ringer for første gang. Velger du å slumre, velger du samtidig at det kan bli vanskeligere å sovne neste kveld, mener søvnekspert. Foto: COLOURBOXVis mer

Derfor bør du ikke trykke på slumreknappen

Slik endrer du uvanen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Det er så vidt du orker å lette på øyelokkene idet vekkerklokka ringer om morgenen. Det frister veldig å sove litt lenger. Bare litt.

Du trykker på slumreknappen. Igjen og igjen og igjen. Helt til du virkelig må stå opp.

Kjenner du deg igjen? I så fall bør du vurdere å legge om vanene.

- Stå opp når vekkerklokka ringer for første gang. Velger du å slumre, velger du samtidig at det kan bli vanskeligere å sovne neste kveld, sier Ane Wilhelmsen-Langeland, psykolog ved Bergen Søvnsenter.

Du kan fort komme inn i en ond sirkel, mener hun.

- Når du står opp om morgenen er nemlig viktigere enn når du legger deg. Om du kommer deg opp når du skal og får lys i øynene tidlig vil det være positivt for døgnrytmen din. Da blir du trøttere tidligere om kvelden og du unngår den onde sirkelen med å legge deg seinere og bli enda trøttere om morgenen, fortsetter hun.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn