SKYHØYT:  Norwegian er populære som aldri før hos britene. I en fersk undersøkelse er det norske selskapet det tredje mest populære i Storbritannia. Foto: HANS ARNE VEDLOG
SKYHØYT: Norwegian er populære som aldri før hos britene. I en fersk undersøkelse er det norske selskapet det tredje mest populære i Storbritannia. Foto: HANS ARNE VEDLOGVis mer

Derfor er britene blitt så svake for Norwegian

Flyselskapet står høyt i kurs hos britiske forbrukere.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Derimot får Ryanair strykkarakter for elendig kundebehandling.

Resultatet bekrefter Norwegians gode navn og rykte. I juni ble selskapet kåret til Europas beste lavprisselskap i den store Skytrax-undersøkelsen.

Satser i England Den nye undersøkelsen ble utført i oktober av den britiske forbrukerorganisasjonen Which? og omfatter svar fra over 4000 flykunder.

Norwegian har store planer for det britiske markedet og har nylig annonsert at man satser videre på Gatwick-basen.

Gjennom en syvårskontrakt skal det satses på nye ruter, ikke minst på langdistanseruter.

Kanalselskap Det er i klassen for kortdistanseselskaper at Norwegian gjør det godt.

Aller best likt er det Guernsey-baserte selskapet Aurigny Air Service, som fikk kudos for både boardingprosessen, benplass og punktlighet.

Deretter havnet Swiss, Norwegian og Turkish, som alle scoret stort i de samme kategoriene.

Spansk flopp På langdistansemarkedet gikk den gjeveste pokalen til Air New Zealand og Singapore Airlines som delte førsteplassen.

For disse selskapene ble det full uttelling i alle klasser, som underholdning, punktlighet, mat og drikke samt verdi for pengene.

Deretter fulgte selskapene Emirates, Thai International og Qatar Airways.

På bunnen havnet det spanske selskapet Iberia.

Selskapet havnet langt bak det nest minst likte selskapet, Thomas Cook Airlines.

Overraskelse Which?-undersøkelsen er en noe mindre undersøkelse enn den årlige rangeringen som foretas av Skytrax.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årets Skytrax-undersøkelse var det Emirates og Qatar som vant, med Air New Zealand helt nede på 18. plass.

Valgets kvaler Administrerende direktør Richard Lloyd i Which? påpeker at forbrukerne har enorme valgmuligheter:

-Vår undersøkelse avslører at det er en voldsom variasjon i flyselskapenes standard.

Når du først har valgt en destinasjon, så lønner det seg å finne det selskapet som tar deg dit på den beste måten, sier Lloyd.