ÅRETS BIL 2013: Audi A3. Foto: Petter Handeland / Vi Menn Bil
ÅRETS BIL 2013: Audi A3. Foto: Petter Handeland / Vi Menn BilVis mer

Derfor er den best

Audi A3 ble Årets Bil for det den er - men også for hva den skal bli.

Juryen begrunnet seieren med at Audi A3 har det lille ekstra.

Skal vi tro importøren, er dagens A3 bare begynnelsen på noe stort. Moderne design, god sikkerhet, underholdende og sikre kjøreegenskaper, gode ytelser, god komfort, moderne utstyr og ikke minst brukervennlighet i toppklasse kjennetegner nye Audi A3 — Årets Bil 2013. 31 biler stilte til start, A3 trakk det lengste strået.

Gir litt mer Marius Tegneby, informasjonssjef for Audi hos importør Harald A. Møller, vet hvorfor.

— Det lille ekstra spiller mye på følelsen bilen gir. A3 skal gi følelsen av å gi nettopp «litt mer» og være hakket bedre, forklarer han.
 
Og det må den også være, for i en stappfull kompaktklasse med konkurrenter som Volvo V40, Mercedes A-klasse, BMW 1-serie, den rimeligere Ford Focus og konsernbror Volkswagen Golf for å nevne noen, er kampen om kundene tøffere enn noen gang.

Best i test Som om ikke Årest Bil 2013-tittelen var nok, cruiset A3 inn til terningkast seks i to tester utført av Vi Menn Bil Top Gear tidligere i høst.

Magasinet tester rundt 100 nye biler årlig, og ved siden av de mange gode egenskapene, var det spesielt én ting som ble trukket fram som selve rosinen i pølsa:

Artikkelen fortsetter under annonsen

FLOTT FØRERMILJØ: Innvending er nye Audi A3 en helt ny bil. Og forandringene er til det bedre. Foto: Petter Handeland / Vi Menn Bil
FLOTT FØRERMILJØ: Innvending er nye Audi A3 en helt ny bil. Og forandringene er til det bedre. Foto: Petter Handeland / Vi Menn Bil Vis mer

- Med det nye betjeningskonseptet i A3 har Audi funnet en svært elegant måte å kombinere avanserte utstyrsløsninger med minimalistisk interiørdesign, skriver fagredaktør Terje Bjørnsen, som i samme slengen roser A3?s sportslige og sikre kjøreegenskaper samt effektive motorer.

Fokus på miljø Audi er langt framme på miljø og har noen av markedets mest moderne og effektive motorer — spesielt 1,4 TFSI COD med sylinderkutt (les mer i notis).

Og mer skal det bli, skal vi tro informasjonssjef Tegneby. Han forteller litt om framtiden til Audi A3.  

— Det er først og fremst i februar det virkelig begynner. Da lanseres A3 Sportback — femdørsvarianten av A3. Sportback-salget vil utgjøre over 90 prosent av salget på nye Audi A3 når alle modeller og motoriseringer er på plass. 90 prosent av et mål på 2000 solgte Audi A3 i 2013. 1000 med diesel, 1000 med bensin.

Ny plattform, alle muligheter Tegneby røper i samme slengen at A3 kommer med gassdrift i løpet av 2013. Audi A3 Sportback TCNG er basert på 1.4 TFSI-motoren og vil med 110 hestekrefter til rådighet ha et CO2-utslipp under 30 g/km.

I 2014 kommer også en plug-in-hybrid-løsning med det klingende navnet A3 Sportback e-tron. Den nye MQB-plattformen (modulplattform, ikke lenger en gitt plattform) tillater en rekke tilpasninger til ulike drivlinjer og karosseri-varianter.

GLADE VINNERE: Informasjonssjef Marius Tegneby og direktør Vidar Eriksen, Foto: Øistein Norum Monsen
GLADE VINNERE: Informasjonssjef Marius Tegneby og direktør Vidar Eriksen, Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

Audi A3 kommer derfor også som Limousine (4-dørs sedan) og Cabriolet på et senere tidspunkt.