Derfor er dieselbilen vanskeligere å starte i kulda

Slik får du lettere start på dieselbilen i sprengkulda.

KULDEPROBLEMER: Det finnes grep du kan gjøre for å lettere få start på dieselbilen i sprengkulda. Det kan lønne seg å bruke en lettflytende syntetisk motorolje og sørge for at batteriet er fulladet og i god stand. Det lønner seg også å holde dieseltanken ganske full, da reduserer man sannsynligheten for å få problemer på grunn av kondens. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.
KULDEPROBLEMER: Det finnes grep du kan gjøre for å lettere få start på dieselbilen i sprengkulda. Det kan lønne seg å bruke en lettflytende syntetisk motorolje og sørge for at batteriet er fulladet og i god stand. Det lønner seg også å holde dieseltanken ganske full, da reduserer man sannsynligheten for å få problemer på grunn av kondens. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Har du dieselbil må du være forberedt på at du kan få problemer med dieselen når det er ekstremt kaldt over lengre tid, sier Anders Kleve Svela sjef for kategoriutvikling drivstoff i Statoil Fuel & Retail Norge.

Vanlig norsk vinterdiesel begynner å felle ut vokskrystaller og bli tåkete ved minus 22 grader.

- Dette vil ikke gi noen umiddelbare problemer, men dersom temperaturen i dieselen faller under minus 30 grader, så risikerer du tette dieselfiltre. Dette vil variere fra bil til bil, og det avhenger av om bilen er jevnlig i bruk eller ikke, sier Svela.

En typisk misforståelse er at dieselen på tanken fryser når det blir minus 30 grader ute, men lufttemperatur gjenspeiler ikke nødvendigvis temperaturen i dieselen.

- Dersom bilen brukes jevnlig, vil det bidra til å holde temperaturen i dieselen oppe. Står bilen derimot utendørs i ekstremkulda i lengre tid, synker temperaturen på dieselen på tanken, opplyser Svela.

Det er både motor- og drivstofftekniske årsaker til at en dieselbil kan være vanskeligere å få start på enn en bensinbil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer