SKRUBBSULTEN: Tarmene dine kan lure deg til å tro at du er mer sulten enn du egentlig er. Illustrasjonsfoto: www.colourbox
SKRUBBSULTEN: Tarmene dine kan lure deg til å tro at du er mer sulten enn du egentlig er. Illustrasjonsfoto: www.colourboxVis mer

Derfor er du alltid sulten

Er du sulten selv om du har spist? Her er forklaringen.

Er du sulten selv om du egentlig er mett?

Mange tror at tarmene kun arbeider når vi har spist, og at de deretter er i hvilemodus til neste måltid. Det stemmer ikke.

Tynntarmen, der det meste av fordøyelsen og næringsopptaket foregår, er i aktivitet enten den har mat å jobbe med eller ikke.

Hungersammentrekninger Ved å undersøke personer som faster, det vil si ikke spiser, har forskere sett perioder med markerte, regelmessige sammentrekninger i tynntarmen som varer i 3 -10 minutter og som kommer og går i intervaller på mellom halvannen til tre timer.

- Det kjennes som et kraftig sug eller ubehag i magen, sier dr. med og avdelingssjef Einar Husebye ved medisinsk avdeling, Vestre Viken HF, Drammen og Kongsberg sykehus.

Noen merker også at magen rumler, akkurat som når de er sultne. Dermed er det lett å spise oftere enn man har behov for.

- Dette er helt normale tarmaktiviteter, en slags grunnrytme i tynntarmen, som foregår både hos mennesker og dyr. Tyske forskere ga dem i sin tid navnet hungerssammentrekninger, fordi slike episoder med tarmbevegelser oppfattes som sult hos enkelte personer, sier

Artikkelen fortsetter under annonsen

Falsk sultfølelse De fleste av oss merker lite til denne rytmiske bakgrunnsaktiviteten i tynntarmen.

Noen har derimot så ømfintlig tarmsystem at de opplever hungersammentrekningene som plagsomme og forveksler dem med sult.

Fordi disse sammentrekningene kommer før all mat er tatt opp fra tynntarmen, kan de ikke ses på som ekte sultsignaler.

Verst for irriterte tarmer Personer med irritabel tarm er spesielt utsatt for plagsomme hungerssammentrekninger. Dette ble påvist i en australsk studie på 1990-tallet.

Typiske kjennetegn på irritabel tarm er magesmerter, vekslende avføring med diaré og hard avføring, oppblåsthet og luftplager.

Mellom 8 og 20 prosent av alle nordmenn rapporterer om plager som passer med irritabel tarm.

Mat starter og stopper - Det er ikke slik at alle med irritabel tarm merker hungersammentrekninger, men det er langt flere enn blant friske, sier Husebye.

TARMEKSPERT: Dr. med Einar Husebye FOTO: Bjørg Engdahl
TARMEKSPERT: Dr. med Einar Husebye FOTO: Bjørg Engdahl Vis mer

På 1990-tallet gjorde forskningsgruppen hans på Oslo universitetssykehus, Ullevål, en studie på friske for å se om hungersammentrekninger påvirker hvordan magesekken tømmer seg og tynntarmen arbeider etter matinntak. Det ble påvist en svak effekt.

Overraskende nok så forskerne at mat til en viss grad bidrar til å utløse hungerssammnetrekninger i tynntarmen før det vanlige måltidsmønsteret overtar. Dette var ny kunnskap.

Ta tiden! Det er mulig å sjekke om vi er sultne eller bare har en hungersammentrekning:

- Bruk klokke og ta tiden. En hungersammentrekning er et forbigående sug som drar seg gjennom tarmkanalen og merkes i noen minutter, sjelden over 15-20 minutter, sier Husebye.

Ordentlig sult derimot vil ikke gå over etter så kort tid.

- Enkelte kan imidlertid oppleve at en hungersammentrekning kommer på toppen av vanlig sult, for eksempel når man våkner med tom mage om morgenen. Da blir sultfølelsen sterkere, sier Husebye.

Sult er komplisert Til tross for mye forskning på ernæring og overvekt, har man ikke full oversikt over hvilke mekanismer som kontrollerer sult og metthet hos oss mennesker, i følge en artikkel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening.

Det hele er et komplekst samspill mellom mellom hjerne, fettvev, lever og mage-tarm-kanal, der både nerveimpulser, hormoner og lokale signalstoffer bidrar.

- Et godt eksempel er blodsukkersvingninger. Lavt blodsukker gir vanligvis sultfølelse som raskt går over etter inntak av sukker, sier Husebye.

Sulten etter en time  Når vi blir sultne bare en time etter at vi har spist, kan forklaringen være hormonell.

Maten har da passert magesekken, og idet den kommer til tynntarmen, frisettes regulatorsubstanser som insulin.

- En kraftig insulinrespons rett etter matinntak kan paradoksalt nok føre til forbigående lavt blodsukker i en til halvannen time. Dette avhenger både av måltidets sammensetning og hvor fort magesekken tømmes hos den enkelte. En magesekk som tømmes raskt, øker sjansen for slike "sult-fenomener", forklarer Husebye.

Tankearbeid og savn Aktivitetsnivået og energiforbrenning er også avgjørende for hvor fort sultne vi blir. Og det er slett ikke bare fysisk aktivitet som skjerper appetitten. Tungt tankearbeid gjør oss fort sultne.

Forskere har funnet ut at vi har vi en tendens til å spise mer etter at vi har konsentrert oss hardt.

Ernæringsfysiolog og cand.scient. Gunn Helene Arsky påpeker at sult både har en fysiologisk side og en psykologisk side.

- Maten vi spiser har selvsagt mye å bety for metthetsfølelsen. Det er dessuten godt dokumentert at ulik mat gir ulik metthetsfølelse. Men sult kan også være "sult" etter noe annet enn mat, som for eksempel følelsesmessig nærhet og trygghet, eller et ønske om å bryte kjedsomheten.

Smart med kjedelig mat Ordet kjedelig er verd å merke seg når vi snakker om metthet, fordi kjedelig mat kan være god medisin mot overspising.

- Kjedelig mat metter bedre enn spennende mat. Når vi spiser mat med fantastisk smak, spiser vi gjerne mer enn mat som er kjedelig og mindre smakfull, sier Arsky.

Dette er vist i en australsk studie, hvor en rekke matvarer ble rangert etter hvor mye forsøkspersonene måtte spise for å føle seg mette. Det viste seg at croissanter metter bare halvparten så mye som brød, mens brød metter halvparten av hva kokte poter gjør.

Full mage metter Ifølge samme studie blir volumrik mat, uavhengig av kaloriinnhold, oppfattet som mer mettende enn mat som ikke krever like stor plass i magesekken.

Forklaringen er at en utspilt magesekk virker hemmende på sultfølelsen. Dette bekrefter avdelingssjef Einar Huseby.

-Noen tror det hjelper å drikke vann for å fylle opp magesekken for å dempe sultfølelsen. Men dette hjelper lite. Vann renner nemlig tvers gjennom magesekken og ned i tynntarmen, sier han.

Les også:

Avføringen avslører deg

Du har to hjerner, den ene er i magen

Matens innvirkning på blodsukkeret

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.