MORGENTRØTT : Det er ikke din skyld om det er vanskelig å stå opp mandag morgen, viser tysk forskning. Du har bare litt mindre av stresshormonet kortisol. Foto: COLOURBOX
MORGENTRØTT : Det er ikke din skyld om det er vanskelig å stå opp mandag morgen, viser tysk forskning. Du har bare litt mindre av stresshormonet kortisol. Foto: COLOURBOXVis mer

Derfor er du morgengretten

Det er hormonene som tar kontrollen.

(Dagbladet): Når mandagen kommer, er vi mange som gjerne helst bare skulle blitt i senga. Noen er kanskje ikke tilsnakkenes før lunsj, mens andre er nesten plagsomt morgenpigge og blide.

Hormonene styrer
Tyske forskere antyder at dette har med nivået av hormonet kortisol å gjøre. Christoph Randler og Steffen Schaal målte nivået av kortisol hos morgenfriske mennesker og sammenlignet med nivået hos de morgengretne. Det har ikke tidligere blitt gjort, og forskjellen var påtagelig.

De mer morgentrøtte hadde en langsommere stigning av kortisol i blodet.

«De morgenfriske personene hadde et høyere kortisol-nivå rett etter oppvåkning», skriver de tyske forskerne i artikkelen.

Kortisol er kjent som stresshormonet, men er også et våkenhetshormon - det hjelper oss å våkne og komme i gang. Nivået av dette hormonet varierer i løpet av døgnet og er nøye regulert av sentralnervesystemet. I tidlige morgentimer er nivået av dette hormonet naturlig høyt.

For mye stress er som kjent skadelig, nå viser det seg at for lite kan gjøre det vanskelig å komme i gang med dagen og uka.

A-mennesker
Ståle Pallesen, professor ved Universitetet i Bergen og seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (SOVno), har sett på forskningsartikkelen for Dagbladet. Han tror ikke det har en direkte sammenheng med kortisol om du er morgenfugl eller ikke.

- Morgenfulger, eller A-mennesker, har en døgnrytme som er mer fremskjøvet enn andre. Derfor vil disse få en kraftigere stigning av kortisol om morgenen. I det hele tatt vil kroppen og hjernen til et A-menneske «skru seg på» tidligere om morgenen, sier Pallesen.

Han tror dette er grunnen til at de er mindre morgengretne enn B-mennesker. De er rett og slett kommet bedre i gang med dagen.

Forskjellig døgnrytme
Poul Jennum, overlege ved Dansk Center for Søvnmedicin på Klinisk Neurofysiologisk avdeling på Glostrup sykehus i Danmark, foretrekker utrykket morgenstille framfor morgengretten.

- Vi mennesker er forskjellige, og har skrudd våre liv forskjellig sammen. Noen liker en rolig morgen, med tid til å reflektere, sier Jennum til Videnskab.dk.

Det kan også være en arvelig komponent som gjør noen vanskeligere å vekke om morgenen. Nivået av kortisol påvirkes av flere ting. Du kan derfor endre deg og bli morgenpigg ved for eksempel å sykle til jobben, påpeker den danske overlegen.

- Kortisolrytmen er ikke direkte årsaken til at A-mennesker er mindre morgengretne enn B-mennesker - men er bare én av flere biologiske indikatorer på at A-mennesker har en mer fremskyndet døgnrytme enn B-mennesker. Enkelt sagt kan man si at å vekke et ekstremt B-menneske klokka 07.00 om morgenen kan være det samme som å vekke et ekstremt A-menneske kl 0300. Hvordan en føler seg om morgenen handler mye om når i ens egen biol rytme man vekkes, sier Pallesen.