ANTIOKSIDANTER: Det er viktig å få i seg nok antoioksidanter da disse beskytter kroppen vår mot skadelige stoffer.
ANTIOKSIDANTER: Det er viktig å få i seg nok antoioksidanter da disse beskytter kroppen vår mot skadelige stoffer.Vis mer

Derfor er mat den beste antioksidantkilden

Trenger du disse næringsstoffene bør du prioritere frukt og grønt, fremfor kosttilskudd.

(KK.no): De flest av oss har hørt om antioksidanter, og vet at det er viktig å få i seg nok av disse gjennom kostholdet, da de blant annet beskytter cellene våre mot skade.

Men hvor mye antioksidanter trenger kroppen vår, og er det best å få i seg gjennom kosttilskudd eller matvarer? Ekspertene har gitt oss svaret.

Kroppens forsvarere Det finnes flere gode grunner til hvorfor vi bør få i oss nok antioksidanter, men ifølge Andrew Collins, som er professor ved Universitetet i Oslo, er den viktigste at disse stoffene beskytter kroppen vår mot frie radikaler.

- Det er viktig å få i seg nok antioksidanter, da disse forhindrer oksidativ skade på cellene og vevet i kroppen vår. Oksidasjon oppstår når reaktive oksygenarter, som er «frie radikaler» og andre svært aktive former for oksygen, blir frigitt i kroppen når den forbrenner oksygen.

- Det produseres ekstra mye frie radikaler når immunsystemet vårt er opptatt med å forsvare seg mot sykdom og infeksjoner. Da kan det oppstå situasjoner med såkalt oksidativt stress, der det er for mye frie radikaler og for lite antioksidanter, forteller han til KK.no.

Cellene våre er utstyrt med en liten mengde antioksidanter og klarer derfor fint å beskytte seg mot et visst nivå av disse stoffene, men blir det ubalanse mellom «de frie radikalene» og antioksidantene kan det som Collins forteller gjøre skade, og da vil det være nødvendig å tilføre kroppen antioksidanter gjennom mat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom hukommelsen trenger en liten oppfriskning så er altså antioksidanter rett og slett et samlenavn for en lang rekke stoffer. Noen er for eksempel vitaminer, noen er mineraler og noen er fargestoffer fra frukt bær og grønnsaker.

Matvarer som er spesielt rike på antioksidanter, er for eksempel brokkoli, nyper, paprika, blomkål, blåbær, epler og tomater.

Velg frukt og grønt fremfor kosttilskudd Berit Nordstrand, som er lege og forfatter, samt blogger om mat og helse på fraiva.no, forteller til KK.no at det er bedre å få i seg antioksidanter gjennom mat enn kosttilskudd, da de biologiske aktive stoffene i mat har forsterkende effekt på hverandre.

- De forskjellige fargene og smaksstoffene i frukt, bær, grønnsaker, urter og krydder representerer antioksidanter med ulike egenskaper. Disse virker sammen med plantestoffer, vitaminer og mineraler fra de samme råvarene, og skaper synergieffekter i kroppen.

- Derfor vil en antioksidant i sin naturlige sammenheng i et bær eller i en grønnsak virke bedre enn om du tar dem ut av sin sammenheng i form av kosttilskudd. Det finnes mye dokumentasjon om positive helseeffekter av å spise masse grønnsaker, bær og frukt. Disse effektene er nok helt klart et resultat av et samvirke av både vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre plantestoffer - og ikke en effekt av antioksidanter alene.

Vi vil med andre ord aldri kunne klare å etterligne den positive effekten et antioksidant-rikt kosthold har på helsen vår ved å ta antioksidanter i form av tilskudd.

Likevel mener Nordstrand det kan være bra å supplere med antioksidanter i form av tilskudd dersom du ikke får i deg nok gjennom maten du spiser.

- Blir dette nødvendig bør du velge produkter med omhu, og etterspør dokumentasjon på effekt, sier hun.  

Fokuser på et sunt kosthold I stedet for å bruke mye energi på å stresse med å få i deg nok antioksidanter, mener Nordstrand du heller bør fokusere på å ha et variert kosthold basert på rene råvarer, med masse grønnsaker, frukt og bær.

BLÅBÆR: Frukt, grønnsaker og bær inneholer masse antioksidanter, og det spesielt blåbær. Foto: WAVEBREAKMEDIAMICRO  - FOTOLIA
BLÅBÆR: Frukt, grønnsaker og bær inneholer masse antioksidanter, og det spesielt blåbær. Foto: WAVEBREAKMEDIAMICRO - FOTOLIA Vis mer

- Det sikreste i forhold til å bygge god helse er nok å satse på et variert kosthold basert på forsiktig bearbeidete, rene råvarer. Det er også viktig å sikre en balanse på matfatet mellom naturlige karbohydrater fra grønnsaker, frukt og bær, animalsk og vegetabilsk protein og naturlig fett fra for eksempel nøtter, frø, olivenolje og smør.

Naturlig fett øker opptaket av plantekraft fra maten, og derfor mener hun det er lurt å ha for eksempel olivenolje på salaten eller litt smør i gulrotpureen, da dette gir forsterket antioksidantkraft i kroppen.

- Det er forunderlig hvordan naturen synes å ha satt sammen byggeklosser i rene råvarer som gir synergieffekter i kroppen — ta for eksempel fett, plantestoff og vitaminer i nøtter og i avokado. Å oppkonsentrere vitaminer eller antioksidanter fra nøtten eller grønnsaken alene gir ikke den samme helseeffekten.

- Mer plantekraft bidrar helt klart til at man føler seg mer opplagt, har mer overskudd, bedre konsentrasjon og hukommelse, og fremfor alt bedre psykisk og fysisk helse, forteller hun.

Collins mener i likhet med Nordstrand at folk bør roe seg ned og ikke fokusere fult så mye på kun de enkelte antioksidantene.

- Det er mye bedre å spise den naturlige blandingen av antioksidanter fra frukt og grønnsaker, enn å stole på enkelte antioksidanter i form av kosttilskudd, sier han.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no.

Sjekk også ut følgende saker:
ALT du bør vite om antioksidanter
Ikke alle antioksidanter har lige god effekt
Fire myter om antioksidanter
Slik øker du holdbarheten på iskremen

KOSTTILSKUDD: Dersom du ikke får i deg nok antioksidanter gjennom maten du spiser kan det være lurt å supplere med kosttilskudd. Foto: FOTOLIA
KOSTTILSKUDD: Dersom du ikke får i deg nok antioksidanter gjennom maten du spiser kan det være lurt å supplere med kosttilskudd. Foto: FOTOLIA Vis mer