HVIT GRUNNFARGE: De aller fleste flyselskaper bruker hvitt som grunnfarge på maskinene sine. Det er det mange grunner til. Foto: NTB Scanpix
HVIT GRUNNFARGE: De aller fleste flyselskaper bruker hvitt som grunnfarge på maskinene sine. Det er det mange grunner til. Foto: NTB ScanpixVis mer

Luftfart

Derfor er (nesten) alle fly hvite

Vekt, pris og temperatur.

Jo da, det er unntak, men tenker du deg om, så innser du at de aller fleste flykropper i hovedsak er malt hvite. SAS' sine fly er hvite, med blå haleror. Norwegian kjører hvitt, med den karakteristiske knallrøde snuten. Widerøe gjør det samme, og kombinerer det hvite med grønn garnityr.

Husker du tilbake til Color Air på slutten av 90-tallet, har du det norske unntaket. Selskapet satset på blå flykropper.

Men hvorfor er det nå sånn at fargerike flykropper hører til sjeldenhetene?

Forklaringene er flere. Den britiske avisa The Telegraph har gått gjennom dem:

UNNTAK: Color Air som satset i Norge for 20 år siden, gikk for fargerike fly.
UNNTAK: Color Air som satset i Norge for 20 år siden, gikk for fargerike fly. Vis mer

Pris og vekt

Som med alt annet i en næring med pressede markeder, er prisen selvsagt en viktig faktor.

- Maling på et fly veier mellom 270 og 550 kilo, sier en talsmann for Boeing-fabrikken til avisa.

Og mer vekt betyr høyere forbruk av drivstoff. Desto mer maling, eller flere farger, desto høyere forbruk.

Dessuten koster maling. Det går med over 340 liter for å male en Boeing 767, en Dreamliner krever 450 liter. Å male et fly koster altså alt fra 400 000 kroner til langt over én million -avhengig av flyets størrelse og hvor mange farger som skal på, opplyser Boeing.

Videresalg

Et annet viktig moment for at de fleste flyselskapene velger hvitt som grunnfarge, er at flyene en gang skal selges videre. Det kan vise seg langt vanskeligere å oppnå en god pris på et fly malt i sterke farger kontra et hvitt, nettopp fordi den nye eieren må ut med store summer for å få flyet i sine egne farger.

Dessuten absorberer hvitt som kjent langt mindre solvarme enn mørke farger, noe som medfører mindre bruk av kjølesystemene om bord i flymaskinene.

- Hovedgrunnen til at fly stort sett er malt hvite, eller med lyse farger, er for å reflektere sollys og minimere både oppvarming og potensielle skader fra solstrålingen, sier professor John Hansmann til Business Insider.

Blant annet var alle Concorde-flyene malt med en spesiell høy-reflekterende hvit maling for å motstå varmen som ble generert av den supersoniske farten disse flyene fløy i.

Ifølge British Airways, som sammen med Air France opererte disse flyene, hadde nesetippen på flyet en temperatur på 127 grader Celsius. Det krevde spesialmaling som reflekterte 80 prosent av sollyset. På «vanlige» fly brukes maling som reflekterer 45-50 prosent.

Lettere å oppdage

Den hvite fargen gjør det også enklere for piloter og mekanikere å oppdage skader på flykroppen, som sprekker og lekkasjer av olje eller væske fra de hydrauliske systemene.

Og - den hvite fargen skal også gjøre det lettere å oppdage et havarert fly fra luften.