VEDDEMÅL: Syv kolleger fra firmaet Media Nettverk har satt i gang et veddemål, i juni skal de sykle Lillehammer-Oslo. For de syv mennene er ikke vektreduksjon et mål med treningen, men de er enige om at det ikke skader å være mer i bevegelse, og at syklingen trolig er et resultat av 40-årskrisa. De har som mål å trene tre ganger i uka før rittet i juni. Her er Hans Jørgen Whist, Erik Edvardsen, Torbjørn Kvenseth, Terje Røijen-Hammer, Marius Borge, Magnar Kvalvik og Petter Veland i godt driv langs landeveien fra Maridalen. Foto: Bjørn Langsem
VEDDEMÅL: Syv kolleger fra firmaet Media Nettverk har satt i gang et veddemål, i juni skal de sykle Lillehammer-Oslo. For de syv mennene er ikke vektreduksjon et mål med treningen, men de er enige om at det ikke skader å være mer i bevegelse, og at syklingen trolig er et resultat av 40-årskrisa. De har som mål å trene tre ganger i uka før rittet i juni. Her er Hans Jørgen Whist, Erik Edvardsen, Torbjørn Kvenseth, Terje Røijen-Hammer, Marius Borge, Magnar Kvalvik og Petter Veland i godt driv langs landeveien fra Maridalen. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Derfor går du ikke ned i vekt selv når du trener

Trener du for å gå ned i vekt, men vektreduksjon uteblir? Ofte er det små endringer som skal til.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Motivasjonen kan få en real knekk når vekta er uendret etter at du har trent målrettet for å bli kvitt noen kilo. Nøkkelen til vekttap er på papiret enkel.

- Vektreduksjon handler om å se på kaloriinntak i forhold til kaloriforbruk. Skal du gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser, sier Jan Hoff, medisinprofessor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

««Vi kan trene til vi blir blå i fjeset, men det hjelper ikke hvis vi spiser feil eller for mye »» Espen Arntzen, treningsekspert

- Kosthold viktigst

Medisinprofessoren mener hovedgrunnen til at vektnedgangen uteblir er at appetitten øker når en trener.

- Man går ikke ned i vekt hvis en ikke passer på matinntaket. Kalorier lagres effektivt mens det er tungt å ta av seg fett. Forbrenner du 500 kalorier, utgjør det ikke mer enn 50- 60 gram fett.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn