MILLIONINDUSTRI: Statistikken lyver ikke. Har du fått en parkeringsbot du er uenig i, lønner det seg absolutt å klage. Foto: Egil Nordlien HM FOTO
MILLIONINDUSTRI: Statistikken lyver ikke. Har du fått en parkeringsbot du er uenig i, lønner det seg absolutt å klage. Foto: Egil Nordlien HM FOTOVis mer

Derfor lønner det seg å klage på parkeringsbota

Det betaler seg å være kranglefant, i hvert fall mot private selskaper.

Hvert år skrives det ut bøter for ulovlig parkering for rundt 400 millioner kroner i Norge.

Halvparten av dem som klager mot private selskaper får medhold. Hos den offentlige Trafikketaten er det langt verre å nå fram.

Halvparten får medhold Hvert år skrives det ut bøter for 400 millioner kroner i Norge.

Halvparten av dem som klager mot private selskaper får medhold, mens det er verre i det offentlige.

- Det skrives ut opp mot 600 000 bøter fra offentlige og private aktører hvert år, sier Egil Østvik.

SVINDYRT: Private selskaper, som ikke er med i Norpark eller Parkeringsklagenemnda, opererer med priser opp mot tusenlappen. Foto: Egil Nordlien HM FOTO
SVINDYRT: Private selskaper, som ikke er med i Norpark eller Parkeringsklagenemnda, opererer med priser opp mot tusenlappen. Foto: Egil Nordlien HM FOTO Vis mer

Han er daglig leder i Norges Parkeringsforening (Norpark), en bransjeforening etablert i 1987 i samarbeid med Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet.

- Ti prosent klager på boten og rundt halvparten av disse får medhold.

  11 000 klager Trafikketaten i Oslo, som nå er en del av Bymiljøetaten, skrev i fjor ut 214000 bøter.

- 11 000 klagde og 20 prosent fikk medhold, forteller Kari Eliassen, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.

- Er det mulig å snakke seg vekk fra boten?

Derfor lønner det seg å klage på parkeringsbota

- Ja, dersom sjåføren treffer betjenten på stedet, men det avhenger av situasjonen, sier Eliassen.

«Parkering forbudt» Den vanligste boten gjelder parkering på et område merket «parkering forbudt».

Samtidig er det klager på denne typen bot som oftest fører fram.

Det er nemlig tillatt å stanse midlertidig på slike områder dersom man eksempelvis skal frakte store gjenstander.

- Men du må kunne dokumentere en god grunn til å stanse på «parkering forbudt», og at det ikke fantes andre muligheter i nærheten, sier Eliassen.

  Oftere medhold EuroPark er den største aktøren i det private parkeringsmarkedet.

Selskapets kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch vil ikke oppgi tall, men forteller at tilleggsavgift for mangel på billett eller utløpt parkeringstid, er selskapets viktigste inntektskilder.

Ifølge Egil Østvik i Norpark er andelen som får medhold på klage større i privat enn i offentlig sektor.

- Man har større frihet til å policy-makulere i privat sektor, typisk ved sykehus og hotellparkering. I det offentlige gjelder forvaltningsretten hvor det må være saklighet og likebehandling, sier Østvik.

Lavere avgifter De offentlige aktørene er stat og kommune, og de opererer generelt med lavere avgifter enn de private selskapene.

De gir 300 kroner i tilleggsavgift dersom du parkerer bilen utenfor oppmerket plass der det er avgiftsbetaling.

Dersom det ikke er avgiftsparkering, er gebyret på kr 500.

Et privat parkeringsselskap kan ta 750 kroner for den samme overtredelsen.

- Det mest vanlige er 700 kroner, sier Egil Østvik i Norpark.

Men private selskaper som ikke er medlemmer av Norpark og dermed også Parkeringsklagenemnda (et samarbeid mellom Norpark og Forbrukerrådet), kan operere med bøter på opptil 1000 kroner.

Les også:
Fikk bot og beskjed om å ta med seg p-billetten neste gang
Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen
Vi har testet bilen din