UHELDIG NAVN: Chevrolets nye supersedan har fått navnet SS. Den fungerer ikke i Israel. Foto: Chevrolet
UHELDIG NAVN: Chevrolets nye supersedan har fått navnet SS. Den fungerer ikke i Israel. Foto: ChevroletVis mer

Derfor nekter Israel å selge denne

Likte ikke navnet.

(Dagbladet): Chevrolet har vist fram sin nye sedan SS.

Det knytter seg store forventninger til bilen, og i Israel har den allerede vakt betydelig oppsikt.

Selvsagt er det navnet og minnet om Henrich Himmlers forhatte SS-styrker den jødiske staten reagerer på. Assosiasjonene til jødeforfølgelsene blir for sterke.

Dette til tross for at SS-betegnelsen - som før øvrig har vært brukt på mange Chevrolet-modeller - enkelt og greit betyr Super Sport.

Blant annet brukes denne modellbetegnelsen både på Chevelle og Camaro.

Neppe suksess Det forhindrer ikke at Israel stopper import av den nye modellen.

Lederen av holocaustsenteret Yad Vashem sier at navnevalget er høyst upassende, og uttrykker ellers liten tro på at Chevrolet vil få noen suksess med denne bilen, ifølge avisa Yedioth Ahronoth.

Renessanse for V8 Uansett er SS er en spennende og viktig bil for den amerikanske produsenten. Med denne prestisjemodellen har Chevrolet nok en gang funnet plass til selve symbolet på amerikansk bilindustri under panseret: V8-motoren.

SS er den første Chevy-sedanen på 17 år med en slik type motor.  
Droppet Fitta Så spørs det da, om Chevrolet endre navnet på modellen, slik Honda gjorde i sin tid.

På begynnelsen av 2000-tallet skulle lansere en liten bybil ved navn Honda Fitta. Slagordene den skulle lanseres med var «Honda Fitta er liten på utsiden men stor når du har kommet inn» og «Fitta - en daglig fornøyelse».

BLE OMDØPT: Honda Jazz skulle egentlig hett noe helt annet da den ble lansert i 2002. Foto: Rune Myhre
BLE OMDØPT: Honda Jazz skulle egentlig hett noe helt annet da den ble lansert i 2002. Foto: Rune Myhre Vis mer

Honda hadde allerede brukt masse penger på reklamefilmer, brosjyrer og lanseringskampanjer da de til slutt innså at navnet måtte endres i Norge og Sverige.

Det ble en dyr affære for den japanske fabrikanten, som endte med å kalle den Honda Jazz.