EN VINNER: Peugeot 308 (her i den kommende stasjonsvogn-versjonen), gjør at Peugeot løfter seg igjen her i landet. Hittil i år er det solgt nesten 900 stykker - en nidobling fra i fjor. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
EN VINNER: Peugeot 308 (her i den kommende stasjonsvogn-versjonen), gjør at Peugeot løfter seg igjen her i landet. Hittil i år er det solgt nesten 900 stykker - en nidobling fra i fjor. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NOVis mer

Derfor selger disse merkene mest

Så langt har 2014 vært et av tidenes beste år.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside:  Så langt har 2014 vært et av tidenes beste år.

Tesla, BMW og Nissan er trekløveret som har økt sin markedsandel med mer enn ett prosentpoeng i første halvår i år i forhold til første halvår i fjor.

Skoda, Suzuki, Peugeot og Renault har plusset på et halvt prosentpoeng eller mer.

Dette er blant tallene man kan lese ut av registreringsstatistikken over nye biler som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har offentliggjort for første halvår 2014.

I motsatt ende av tabellen finner vi Ford, Hyundai og Toyota, som har fått redusert sin markedsandel med mer enn ett prosentpoeng.

Snodig nok, i et marked i økning, har også flertallet av de andre bilmerkene tapt markedsandel. Tesla alene står for mer enn den totale veksten i markedet.

Dette var taperne og vinnerne i mai.

Norge unikt Felles for de tre vinnerne er at elbil har bidratt helt eller delvis til økningen (Model S, Leaf og i3), og det skal sies at mens elbilandelen i første halvår 2013 var historisk høy med 3,15 prosent, er denne andelen i første halvår i år økt til 12,9 prosent.

COMEBACK: Familiebilene i mellomklassen faller som steiner i statistikken, men Opel slår til med ny suksess for Insignia. 105 biler i juni er ni ganger så mange som i fjor og 600 nordmenn har kjøpt bilen i årets første seks måneder. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
COMEBACK: Familiebilene i mellomklassen faller som steiner i statistikken, men Opel slår til med ny suksess for Insignia. 105 biler i juni er ni ganger så mange som i fjor og 600 nordmenn har kjøpt bilen i årets første seks måneder. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer

Dette er unikt i verdenssammenheng. Det er hittil i år registrert 9349 elektrisk drevne personbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedet generelt fortsetter å utvikle seg positivt med et nivå som ligger noe over fjoråret: Totalt er det registrert 72 385 nye personbiler første halvår, 2,5 prosent flere enn i samme periode i 2013.

Vi nevner for kuriositetens skyld at Tesla, som var ikke-eksisterende i statistikken i fjor, i år har en markedsandel på 4,3 prosent totalt, altså mer enn den totale veksten i markedet.

Her gir Tesla-sjefen svar
.

Derimot har bruktimporten gått ned: Bruktimporterte personbiler ble totalt 11 621, 37 prosent færre enn i første halvår 2013.

I juni 2014 ble det registrert 11 441 nye personbiler, en oppgang på 4,5 prosent fra juni 2013. Sammenlignet med gjennomsnittet for juni måned de ti foregående årene, er årets junitall 13,9 prosent høyere.

Det ble dessuten bruktimportert 2051 biler - ned 22 prosent.

Som vi var inne på da vi så på tallene for mai, tyder mye på at økningen i bruk av privatleasing står for oppgangen i nyregistreringer - og vel så det.

Denne tendensen gjenspeiles i næringsandelen. Denne utgjorde 47,7 prosent av personbilsalget i juni, mens i juni 2013 var næringsandelen 42,6 prosent.

På denne statistikken slår Toyota BMW

CO2-utslipp: På riktig vei Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i hittil i år er 111 gram per kilometer, 16 gram lavere enn i samme periode i fjor. For bensinbiler er CO2-utslippet 121 gram per kilometer hittil i år, 4 gram lavere enn i fjor. For de dieseldrevne bilene er CO2-utslippet 134 gram per kilometer, 2 gram per kilometer lavere enn i samme periode i 2013.

Så misvisende er forbrukstallene

CO2-utslipp for nye personbiler i juni 2014 (endring i forhold til juni 2013):
•  Alle personbiler 110 g/km (-17)
•  Bensinbiler 119 g/km (-6)
•  Dieselbiler 133 g/km (-2)

Også CO2-utslippene fra varebiler klasse 2 synker sakte, men sikkert. De er likevel betydelig høyere enn gjennomsnittlig utslipp fra personbiler - fortsatt over 170 gram i snitt per kilometer.

Overvekt diesel Dieselandelen fortsetter å synke år for år, men har den seinere tida stabilisert seg på cirka 50 prosent eller rett under.

I juni hadde 48,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. Samme måned i 2013 var andelen 54,6 prosent.

Likevel er diesel fortsatt nordmenns foretrukne drivstoff med en andel på 48,5 prosent hittil i år. Bensinandelen ligger på 37,4 og elbilene har 12,9 prosent.

Hybridene fram Det ble registrert 846 nye personbiler med en form for hybriddrift i juni. 28,8 prosent flere enn i juni 2013.

Personbilene med hybriddrift hadde 7,4 prosent markedsandel i juni i år, mot seks prosent i juni 2013.

Tesla på tronen igjen Tesla Model S var igjen på pallen i juni med en solid andreplass bak VW Golf. For øvrig dukket de første elektriske VW Golf opp på statistikken - i juni ble det registrert 67 stykker.

I juni ble i alt 1446 nye personbiler med nullutslipp, som OFV kaller elbiler og hydrogendrevne brenselcellebiler, registrert. Alle så langt i år er rene elbiler, mens det i fjor også var en hydrogenbil på statistikken.

Derfor selger disse merkene mest

Det er 1073 flere enn i juni 2013. Elbiler hadde en markedsandel på 12,6 prosent blant personbilene i juni 2014, hvilket vil si at én av åtte nybilkunder kjøpte en elbil, mens markedsandelen i juni 2013 var 3,4 prosent.

Det ble dessuten bruktimportert 197 elbiler i juni, en fjerdedel mer enn i juni 2013. Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1643 elbiler i juni, mot 529 juni 2013.

Det ble også registrert 24 varebiler med eldrift, mot 3 i fjor.

Andelen nye biler med firehjulsdrift var noe svakere enn i fjor, på såvidt over 30 prosent.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.

ELBILER: Rangering etter første halvår 2014. Kilde: OFV AS
ELBILER: Rangering etter første halvår 2014. Kilde: OFV AS Vis mer