TØRR LUFT: AC-anlegget henter fuktig luft fra kupeen og sender tørr luft tilbake. FOTO: Newspress
TØRR LUFT: AC-anlegget henter fuktig luft fra kupeen og sender tørr luft tilbake. FOTO: NewspressVis mer

Derfor skal du bruke AC i bilen om vinteren

Derfor skal du bruke AC i bilen om vinteren.

Når det er kaldt ute og rutene på bilen dugger igjen, er det lett å tenke at her må varmen kjøres på full guffe med airconditionen slått av.

Men det er tvert imot. AC-anlegget får duggen til å forsvinne raskere. Men hvorfor?

- AC-anlegget kjøler ikke bare ned luften, men gjør den også tørrere, Og tørr luft er langt mer effektiv mot dugg enn fuktig luft. sier Armin Hafner, forsker ved SINTEF Energiforskning.

Bruker du linser eller har litt ømfintlige slimhinner har du kanskje reagert på at luften virker tørr med mye bruk av aircondition. Det er ikke bare innbilning.

- AC-anlegget henter kort fortalt fuktig luft fra kupeen, tørker den og sender tørr luft tilbake. Prinsippet er det samme som et kjøleskap, forteller Hafner.

Ny teknologi på vei? Går utviklingen som Hafner håper kan vi ha langt mer effektive varmeapparater i bilene om noen år - takket være den utskjelte klimagassen CO2. Sammen med forskere fra NTNU og Shecco Technology har Hafner utviklet et anlegg som sørger for varm bil på få minutter. Hemmeligheten er å bruke CO2 som arbeidsmedium i kjøleanlegget.

- CO2 har egenskaper som gjør den svært god til å sørge for både varme og kulde, forteller Hafner.

Derfor har forskerne laget et system de kaller for reversibel varmepumpe. Det er to systemer i ett. Både varmepumpe og aircondition.

CO2: Ved hjelp av norsk forskning kan bilene bli varmet opp mye raskere om noen år. FOTO: Newspress
CO2: Ved hjelp av norsk forskning kan bilene bli varmet opp mye raskere om noen år. FOTO: Newspress Vis mer

Ifølge Hafner kan en varmepumpe for bil produsere opptil 6000 watt, som tilsvarer effekten av fem hårfønere. Den kan produsere svært varm luft på et par minutter, men til tross for den kraftige effekten bruker varmepumpa kun 25 prosent energi sammenlignet med et elektrisk varmeapparat. Grunnen er at CO2 effektivt henter varme fra omgivelsene og transporterer det til en høyere temperatur på kort tid. En kompressor sørger for å heve temperaturen og trykket.

- Fremtidens bil vil ha CO2-varmepumpe, mener Hafner.

- I nær framtid selges det 50 millioner biler hvert år. Spesielt for el-biler og hybridbiler er dette effektivt, sier han til NRK.

- På grunn av lite energiforbruk blir det mindre belastning på batteriet når kupeen i el-bilen eller hybridbilen skal varmes opp.

Les også:
Denne bilen har egen klimatjener
Quiz: Kjenner du igjen bilene?
De beste og verste bilene siden 1997
Slik blir nye Mazda 6

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.