FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!
Biler med firehjulsdrift er populære i Norge.
Per august 2011 var snaut 30 prosent av alle nye personbiler solgt med 4WD.
Blant de 30 mest solgte 4WD-modellene er 20 av SUV-typen, mens de resterende er stasjonsvogner eller kombimodeller.
- Flere nye, mindre og rimeligere modeller har sørget for at SUV-er har fått et godt fotfeste i Norge, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Bedre oversikt i SUV Hos Subaru står to ulike modeller side om side i salgslokalet.
Den SUV-aktige Subaru Forester og stasjonsvognen Subaru Legacy.
Tron Toft fra Stabekk har falt for en Subaru Forester.
Familien er nå på Subaru Forester nummer tre.
- Vi valgte den SUV-aktige Forester fordi den er kortere og enklere å parkere enn en stasjonsvogn. Du har bedre oversikt og vi liker å sette oss rett inn i stedet for ned i bilen.
- Dessuten liker vi godt det ubekymrede forholdet vi kan ha til vanskelig vinterføre, så det blir nok 4WD neste gang også.
- SUV er for klumpete Også Arne Engen fra Bekkestua har fjellhytte og trenger jevnlig 4WD.
Men hans valg er stasjonsvognen Subaru Legacy:
- Jeg har behov for en praktisk bil jeg kan stole på, men en SUV blir for høy og klumpete. Dessuten liker jeg det sporty utseendet og er imponert over framkommeligheten selv uten ekstra bakkeklaring, forklarer Arne Engen.
Mer bil for pengene Men selv om SUV-modeller står for rundt 70 prosent av 4WD-salget, gjør du ikke nødvendigvis noe dumt ved å velge en stasjonsvogn framfor en SUV.
- Bruker du omtrent like mye penger på en stasjonsvogn som på en SUV, er det stor sjanse for at du ender opp med en bil som har større plass, bedre kjøreegenskaper, lavere forbruk og høyere ytelser.
Det sier motorjournalist Øyvind Jakobsen, jurymedlem i Dagbladets Årets bil i Norge-kåring.
Han er en av dem som tester flest nye bilmodeller i Norge hvert år:

- Mange stasjonsvogner har større bagasjeplass enn SUV-konkurrenter. Dessuten viser våre tester at stasjonsvogner bruker merkbart mindre drivstoff enn SUV-er. I vår forbruksrunde ligger forskjellen i området 0,1-0,2 l per mil.
God vinterbil? Vinteren står for døren og mange vil mene at det er sesongen hvor SUV-en virkelig kommer til sin rett.
Det er mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø ikke enig i.
- SUV-er er generelt ikke gode vinterbiler. De har god framkommelighet, men som sjåfør sitter du langt fra veibanen og har dårligere kontakt med veien.
- Mange føler seg av den grunn litt utrygge på glatt vei. SUV-er er generelt tyngre enn for eksempel en vanlig stasjonsvogn og er derfor tyngre å bremse, sier Aalbergsjø, som nå jobber som seniorrådgiver i Opplysningskontoret for Veitrafikken.
Yngre velger stasjonsvogn Selger Espen S. Kristiansen hos Møller Bil Asker og Bærum møter kundene i salgslokalene og har siden 2007 solgt 48 VW Passat 4 Motion og like mange av SUV-modellen VW Tiguan.
- VW Passat tiltaler en noe yngre kundegruppe enn VW Tiguan. Det er merkbart flere kvinner som velger Tiguan enn Passat, og det tror vi skyldes at kvinner i større grad enn menn liker å sitte høyt med bedre oversikt fra førerplassen, forklarer Kristiansen.
Aktive kvinner velger SUV - SUV-kundene har tradisjonelt vært menn. Men i dag ser vi at det er nesten like mange kvinner i dette segmentet som i bilmarkedet generelt, sier Anders G. Hovde, seniorrådgiver hos TNS Gallup.
Fra undersøkelsen Gallup Bil, kan Hovde slutte seg til følgende om SUV-kundene:
- Image er en viktig del av bilvalget. Svært mange liker det inntrykket disse bilene gir: Man ønsker å framstå som en aktiv person med et transportmiddel som tar seg fram i fjellheimen der fritiden tilbringes.
- Denne biltypen har også stor troverdighet på de kriteriene som norske bilkjøpere setter høyt ved valg av bil, nemlig trafikk- og driftssikkerhet.
I tillegg omtales bilene som «biler med moderne design».
At de ikke er det mest miljøvennlige valget, synes å ha mindre betydning, avslutter Hovde.
DE 25 MEST SOLGTE BILENE MED 4WD I NORGE JANUAR-AUGUST 2011 Merke/modell
Type
Antall
Prosent
SUV
2197
9,3 %
2. VW Tiguan
SUV
1131
4,8 %
3. Suzuki Swift
Personbil
1124
4,7%
Personbil
1120
4,7%
5. Volvo XC60
SUV
1095
4,6 %
6. Toyota RAV4
SUV
1090
4,6 %
Personbil
1036
4,4 %
SUV
970
4,1 %
9. BMW X1
SUV
848
3,6 %
10. Audi Q5
SUV
840
3,5 %
11. Ford Kuga
SUV
835
3,5 %
12. BMW X3
SUV
792
3,3 %
13. Suzuki SX4
SUV
741
3,1 %
SUV
710
3,0 %
15. Subaru Forester
SUV
661
2,8 %
16. Honda CR-V
SUV
632
2,7 %
17. VW Passat
Personbil
631
2,7 %
18. Hyundai ix35
SUV
577
2,4 %
19. Audi A4
Personbil
576
2,4 %
20. VW Golf
Personbil
538
2,3 %
21. Skoda Yeti
SUV
499
2,1 %
22. Subaru Legacy
Personbil
477
2,0 %
23. Nissan X-Trail
SUV
356
1,5 %
24. Skoda Superb
Personbil
338
1,4 %
25. Nissan Qashqai
SUV
317
1,3 %
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Les også:
Vi har testet 581 biler
Disse veiene får fotobokser med gjennomsnittmåling
Slik fungerer de nye fotoboksene
Her er bilene du bør kjøpe når dieselbilavgiften eksploderer
Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.



