CRUISEBESØK:  En halv million cruiseturister besøker Norge hvert år. Foto: TERJE BENDIKSBY/SCANPIX
CRUISEBESØK: En halv million cruiseturister besøker Norge hvert år. Foto: TERJE BENDIKSBY/SCANPIXVis mer

Derfor taper Norge en halv milliard

Turistene finner ikke fram og får ikke betale med euro.

(Dagbladet): En ny rapport som ble presentert i nærings- og handelsdepartementet i dag, viser at cruisepassasjerene forventer å bruke 25 prosent mer enn hva de faktisk gjør når de besøker Norge.

Den samla effekten av cruisenæringen i Norge er på omlag to milliarder kroner hvert år.

Det er cirka 13 prosent av det utenlandske turister totalt legger igjen. Beløpet kunne vært mye høyere, slår rapporten fast.

Enkle grep Totalt 2073 cruiseturister og 206 lokale bedrifter med relasjon til cruisesektoren, er stilt spørsmål i undersøkelsen som er bakgrunnen for rapporten utarbeidet av Grontmij Carl Bro etter en forespørsel fra departementet.

I oppsummeringen foreslås enkle grep for at cruiseturistene skal åpne lommebøkene:

• Bedre språkkunnskaper - de som blir forstått bruker mer penger.
• Bedre betalingsmuligheter - mange får ikke lov til å betale med den valutaen de har.
• Bedre skilting og kart over destinasjoner og attraksjoner.
• Bedre lokal transport til og fra cruisskipet.
• Bedre regionalt samarbeid på land, og mellom land- og cruiseaktørene.

Tror på det dobbelte Mens rapporten anslår et uforløst potensial på rundt 440 millioner kroner, tror nærings- og handelsminiser Trond Giske at mulighetene er enda større:

- Jeg tror det er fullt mulig å doble den bruken, sier han til Dagbladet. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

KLAGER PÅ DÅRLIG SKILTING: Cruiseturistene har problemer med å finne fram fordi Norge er for dårlig skiltet, ifølge NHO-undersøkelsen.
KLAGER PÅ DÅRLIG SKILTING: Cruiseturistene har problemer med å finne fram fordi Norge er for dårlig skiltet, ifølge NHO-undersøkelsen. Vis mer

I rapporten kommer det også fram at turistene er mer fornøyde om de får brukt mer penger på aktiviteter. Det er opplevelsene de kommer for.

Det første statsråden nå vil gjøre er å tilgjengeliggjøre rapporten for bransjen. Tallene viser store muligheter for å styrke bedrifter og arbeidsplasser knyttet til reiselivet, mener Giske.
  Rekker ikke alt - Det er en stor jobb som må gjøres, innrømmer Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge reiseliv.

Han var klar over situasjonen, og sier hensikten med rapporten har vært å få konkrete tall å forholde seg til når de nå skal ta kontakt med cruisebasert næringsliv.

Ifølge rapporten, svarer 26 prosent av cruiseturistene at en utbedring av transportforhold ville gjort at de lettere ville kunne brukt mer penger i Norge.

Den største gruppa cruiseturister er i aldersgruppen 61-70 år. Over 80 prosent er over 50 år.

- Mange eldre blir om bord på skipet fordi det er vanskelig å komme seg fram på land, sier Erik Holm-Petersen fra Grontmij Carl Bro som har utarbeidet rapporten.

Cruiseturister i Norge besøker i snitt 6,6 havner pr. norgesbesøk. I hver havn forventer de i snitt å kunne delta på 2,7 aktiviteter, mens de i realiteten får med seg 1,7.

Dette dreier seg blant annet om logistikk, mener Tuftin i Innovasjon Norge. Han tror mye kan løses ved å satse på flere aktiviteter i norske cruisehavner, slik at ikke alle turistene valfarter til samme sted.

Burde vært utnyttet tidligere - Det har hele tiden vært et ikke utløst potensial. Det burde vært tatt ut før, og nå må vi få det ut, sier Bjørn Bjerke i NHO reiseliv, og viser til organisasjonens egen rapport fra i fjor som viser at potensialet i cruisenæringen ikke har vært godt nok utnyttet.

- Når kunden er villig til å bruke mer penger enn de får brukt, er dette en mulighetenes rapport, fortsetter han.

Selv vil NHO reiseliv blant annet arbeide mot departementet slik at forholdene legges til rette for landbasert cruisenæring.

- Norge er et attraktivt cruiseområde som har hatt stor vekst. Når norsk reiseliv leverer slik cruiseturistene ønsker, da vil næringen også kunne høste gevinsten av det, sier han.
 

At ikke alle tar i mot utenlandsk valuta, er et eksempel som er lett å hanskes med mener han:

- Jobben med å ta i mot utenlandsk valuta er liten i forhold til gevinsten. Det er bare å ta litt overkurs når noen betaler med euro, sier han

Møter stengte dører Direktør Wenche Nygård Eeg i Cruise Norway, markedsføringsselskapet for landbasert cruisenæring i Norge, var ikke klar over at turistene kunne tenke seg å bruke mer penger i Norge. Rapporten bekrefter samtidig flere av Cruise Norways tidligere antakelser.

Nygård Eeg har nettopp kommet hjem fra en to uker lang reise hvor han besøkt samtlige amerikanske cruiseselskaper.

En av tilbakemeldingene hun fikk der, er at cruiseturister ofte møter stengte butikker i Norge.

- Kun i Oslo og Bergen ble ikke det nevnt som noe problem, sier hun til Dagbladet.

I resten av landet er derimot rynket amerikanerne på nesa av butikkenes åpningstider, og Molde og Tromsø ble spesielt trukket fram av de amerikanske selskapene, forteller Nygård Eeg.