Motorfeil er den kategorien som står helt øverst på lista. Slike feil utgjorde 22,5 prosent av alle utrykninger NAFs veihjelpsbiler utførte i perioden mellom 21. juni og 21. juli i år.
På andreplass finner vi batterifeil, med 18,8 prosent, mens tredjeplassen var punkteringer med 14,9 prosent.
Totalt hadde NAF 11 494 bilberginger i Norge i perioden.
Den øverste årsaken er en sekkebetegnelse som har med motoren å gjøre, men gjelder verken ting som omhandler kjølesystemet eller at man er tom for drivstoff. Med andre ord er det snakk om reelle motorhavarier i større eller mindre grad.
NAF er overrasket over hvor mange som trenger assistanse når de punkterer.
- Det er ikke nødvendigvis slik at alle er selvhjulpne når det gjelder å skifte hjul. Mange er usikre på hvordan de skal håndtere jekk og hjulboltnøkkel. Da ringer de heller til oss, mener Engebretsen.
Han peker også på at det er mange som ikke vet hvordan man bruker skumløsningen som kommer istedenfor reservehjulet i mange nye biler. I enkelte tilfeller har bilistene også prøvd å bruke disse, men uten at det har tettet hullene - siden de har vært for store.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger