BESTSELGER: Dette er taxi-modellen det ble solgt flest av i Norge i fjor.  Foto: MERCEDES-BENZ
BESTSELGER: Dette er taxi-modellen det ble solgt flest av i Norge i fjor. Foto: MERCEDES-BENZVis mer

Derfor velger drosjesjåfører Mercedes

Myten om at «alle» drosjer er en Mercedes, er ikke langt unna sannheten.

DinSide Hele 28 prosent av alle nyregistrerte taxier i Norge i fjor var en Mercedes-Benz E-klasse. Legger du til antallet av modellen B-klasse, stiger markedsandelen til hele 31,9 prosent. Tallene inkluderer også bruktimporterte biler som er førstegangsregistret i Norge.

Dermed dominerer Mercedes-Benz taxi-statistikken suverent.

Sjuseter på andreplass Nummer to på taxi-listen er Toyota Prius som i 2012 gikk forbi Volvo V70 på statistikken. De har opplevd stor suksess i taxi-markedet med modellen Prius+ Seven. Den appellerer til mange med sine sju seter og god drivstoff-økonomi.

Det norske taxi-markedet skiller seg stort ut fra London og New York, hvor denne bilen ventes å bli den nye taxi-bestselgeren.

Men hvorfor er Mercedes så dominerende blant norske drosjesjåfører? Vi tok en telefon til Norges Taxiforbund.

Godt system for drosjeeiere - Mange sjåfører velger Mercedes fordi de verdsetter den raske oppfølgingen de får på verkstedene. Mercedes har satt opp et veldig godt system for drosjeeierne på ettermarkedet, sier Jon-Kristian Hovland.

Han legger til at det er viktig for sjåførene at bilene har så lite ståtid som mulig.

- Valgene kan nok også skyldes lokale forhold, der noen av drosjeeierne har gode relasjoner og erfaringer med sine lokale forhandlere, fortsetter Hovland, som er fagsjef for Samfunn og Økonomi hos Norges Taxiforbund.

Han forteller videre at restverdi også er et viktig moment i valget av ny bil.

- Det er nemlig ikke alle biler som er like lette å selge etter at de er kjørt 300.000 kilometer, forteller fagsjefen.

NEST BEST: Toyota Prius+ Seven har sju seter og god drivstoff-økonomi. Dermed har den blitt kjøpt av mange taxisjåfører.  Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
NEST BEST: Toyota Prius+ Seven har sju seter og god drivstoff-økonomi. Dermed har den blitt kjøpt av mange taxisjåfører. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer

Liker du bilstatistikker? Dette er tallenes klare tale

Tesla-taxi - Eksisterer det en spesiell avtale med Mercedes-Benz Norge?

- Ja, Norges Taxiforbund har nasjonale avtaler med både Mercedes-Benz og Volvo, som alle våre medlemmer nyter godt av.

- Det ble registrert fire Tesla Model S som taxi i fjor. Hvordan er erfaringen fra medlemmene deres?

- Dette er jo den første elbilen som har tilstrekkelig med rekkevidde til å fungere bra som taxi.

Les også: Øker maksimaltakstene på taxi

Oppfatningen er at de som kjører Tesla-taxi er fornøyd så lang, sier fagsjefen, og utdyper:

- Spesielt gjelder det kostnadene de sparer på for eksempel drivstoff og bompasseringer. Det store spørsmålet blir hvordan verdiutviklingen blir for disse bilene som er drosjekjørt. Hvordan slitasjen på batteriene blir er også interessant, for det er med på å påvirke restverdien.

Flere hybrider - Er det andre endringer i taximarkedet dere kan trekke fram?

- Ja, vi følger utviklingen i markedet, og oppfordrer medlemmene våre til å ta i bruk siste teknologi. For noen år tilbake var det utelukkende dieselbiler på det norske drosjemarkedet. Nå begynner det å bli en stor andel hybridbiler der ute. Blant annet har Toyota Prius etablert seg på en god andreplass på statistikken.

PÅ TOPP: Totalt ble 1626 biler registrert som taxi i 2013. Det er en nedgang på 3,3 prosent sammenlignet med 2012. Skjermdump: DINSIDE.NO
PÅ TOPP: Totalt ble 1626 biler registrert som taxi i 2013. Det er en nedgang på 3,3 prosent sammenlignet med 2012. Skjermdump: DINSIDE.NO Vis mer

Dermed bidrar også drosjenæringen på å få ned CO2-utslippet, som ble redusert med 3,5 prosent i fjor mot 5 prosent nedgang for alle nyregistrerte biler. En stor del av årsaken til den store nedgangen i CO2-tall for privatbilismen, er det store antallet elbiler som ble registrert i fjor.  

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.