TESTET: Vi testet både nye og brukte dekk, billige og dyre, på Michelins testfasiliteter i Clermont Ferrand i Frankrike. Foto: Fred Magne Skillebæk
TESTET: Vi testet både nye og brukte dekk, billige og dyre, på Michelins testfasiliteter i Clermont Ferrand i Frankrike. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Dekkslitasje

Derfor vil Michelin fjerne 3mm-grensa for bildekk

Dekkprodusenten vil ha så lav grense som 1,6 millimeter. Det mener de vil få positiv effekt på spesielt to områder.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Like sikkert som julekvelden, dukker det opp en rekke dekktester to ganger i året – sommer og vinter. Felles for alle disse testene er at de tar for seg nye dekk. For hva er vel mer interessant å vite enn hva som er det sikreste dekket å putte på bilen? Samtidig blir vi instruert om at gamle dekk blir harde, slitte, og mister kvalitetene sine. Til nå.

For nå går Michelin offentlig ut og kritiserer deler av dette budskapet, og forteller at de ønsker å gi oss sannheten om brukte dekk.

Mye av budskapet de nå ønsker å bringe bor det ren logikk i.

Brukt bedre enn nytt?

Nye og slitte dekk har forskjellige egenskaper, og dekkenes ytelse vil endres over tid, forteller selskapet, men ikke nødvendigvis til det dårligere. På en testbane utenfor Clermont Ferrand i Frankrike får vi selv teste hva de mener.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn