Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Dekkslitasje

Derfor vil Michelin fjerne 3mm-grensa for bildekk

Dekkprodusenten vil ha så lav grense som 1,6 millimeter. Det mener de vil få positiv effekt på spesielt to områder.

TESTET: Vi testet både nye og brukte dekk, billige og dyre, på Michelins testfasiliteter i Clermont Ferrand i Frankrike. Foto: Fred Magne Skillebæk
TESTET: Vi testet både nye og brukte dekk, billige og dyre, på Michelins testfasiliteter i Clermont Ferrand i Frankrike. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Like sikkert som julekvelden, dukker det opp en rekke dekktester to ganger i året – sommer og vinter. Felles for alle disse testene er at de tar for seg nye dekk. For hva er vel mer interessant å vite enn hva som er det sikreste dekket å putte på bilen? Samtidig blir vi instruert om at gamle dekk blir harde, slitte, og mister kvalitetene sine. Til nå.

For nå går Michelin offentlig ut og kritiserer deler av dette budskapet, og forteller at de ønsker å gi oss sannheten om brukte dekk.

Mye av budskapet de nå ønsker å bringe bor det ren logikk i.

Brukt bedre enn nytt?

Nye og slitte dekk har forskjellige egenskaper, og dekkenes ytelse vil endres over tid, forteller selskapet, men ikke nødvendigvis til det dårligere. På en testbane utenfor Clermont Ferrand i Frankrike får vi selv teste hva de mener.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?