Dessert, eller sunt lite måltid?

Seks av disse får terningkast seks.

MELLOMMÅLTID:. Müsliblandinger og melkebaserte mellommåltider faller i smak hos mange, men de er ikke nødvendigvis så sunne. Foto: ERIK HELGENESET/BRAMAT
MELLOMMÅLTID:. Müsliblandinger og melkebaserte mellommåltider faller i smak hos mange, men de er ikke nødvendigvis så sunne. Foto: ERIK HELGENESET/BRAMATVis mer

(Bramat.no): De fleste har fått med seg at det er sunt å spise ofte, fremfor å spise få og store måltider.

Ideelt sett bør vi spise 3-4 hovedmåltider, og 1-2 mellommåltider.

Men hva bør vi velge som mellommåltid?

Optimalt mellommåltid? Det er mange meninger om hva et mellommåltid bør inneholde av energi og næringsstoffer.

Hvor mange kalorier et mellommåltid skal gi deg, avhenger jo selvfølgelig også av hvor mye du spiser ellers og hvor aktiv du er.

Men for de aller fleste kan en tommelfingerregel være at et mellommåltid bør gi deg et sted mellom 150 og 250 kcal.
Mye fiber og protein Jo mer protein og fiber det er i et mellommåltid, jo bedre er det fordi både protein og fiber metter godt uten å gi store svingninger i blodsukkeret.

Grønnsaker, frukt og bær inneholder bra med fiber. Dette er mat som mange av oss gjerne kan spise mer av, noe som gjør at det kan være lurt å velge som mellommat.

Men frukt og grønt inneholder minimalt med protein. Melkeprodukter derimot inneholder bra med protein.

Et komplett mellommåltid kan derfor være en frukt eller grønt, og et melkebasert mellommåltid som inneholder bra med protein og ikke for mye sukker.

Slik er testen utført I denne testen har vi sett på et utvalg müsliyoghurt og melkebaserte mellommåltider som er å få kjøpt i de største matvarekjedene.
Vi har tatt utgangspunkt i mellommåltidenes innhold av protein, sukker, mettet fett og fiber, og rangert dem i forhold til dette.

Mye protein og fiber har trukket opp, mens mye sukker og mettet fett har trukket ned.

Næringsinnholdet er vurdert per stykk og ikke per 100 gram vare. Produktene er rangert i forhold til hverandre.
Det betyr at de beste får terningkast seks og det dårligste terningkast tre.

Et produkt som får terningkast seks i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter i andre tester.
Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.  Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater


Skyr pærevett
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Skyr skogsbærkick
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Yt kesam med bær og korn
Sunt mellommåltid med mye protein og bra med fiber
Karakter:
Produsent: Tine SA
Skyr skogsbær og vanilje
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Skyr blåbær og vanilje
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Skyr vaniljevilje
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Skyr sitronguist
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Skyr melonmani
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Skyr bringebærmett
Sunt og proteinrikt mellommåltid
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Yt mellommåltidsdrikk bringebær, tranebær og korn
Bra med protein og fiber, men en del mer sukker enn testvinnerne.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Gó morgen gresk type, skogsbæryoghurt med nøttekrønsj
Greit mellommåltid. Bra med protein, greit med fiber og ikke altfor mye sukker.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Yt mellommåltidsdrikk skogsbær og korn
Greit mellommåltid. Greit med protein og fiber, litt mye sukker.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Gó morgen gresk type, naturell yoghurt med nøttecrüsli
Bra mellommåltid. Bra med protein, ikke for mye sukker. Litt lite fiber og mer mettet fett enn mange andre.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Gresk yoghurt crispy granola jordbær
Et greit alternativ, men bare halvparten så mye protein som testvinnerne. Litt for mye sukker.
Karakter:
Produsent: Synnøve Finden AS
Byggrynslunsj, bringebær
Et greit mellommåltid. Ikke for mye sukker, greit med fiber, men mindre protein enn testvinnerne.
Karakter:
Produsent: Fjordland AS
Byggrynslunsj, blåbær
Et greit mellommåltid. Ikke for mye sukker, greit med fiber, men mindre protein enn testvinnerne.
Karakter:
Produsent: Fjordland AS
Gresk yoghurt honning og granola
Mye sukker, lite fiber, men middels innhold av protein.
Karakter:
Produsent: Synnøve Finden AS
Gó morgen vaniljeyoghurt med nøttemix
En del sukker, mer mettet fett enn en del av de andre, og litt lite protein.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Gó morgen vaniljeyoghurt med havrecrisp
En del sukker, mer mettet fett enn en del av de andre, og litt lite protein.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Activia blåbær
En del sukker, mer mettet fett enn en del av de andre, og litt lite protein.
Karakter:
Produsent: Danone Norge
Activia vaniljesmak
Litt lite protein og nokså mye sukker
Karakter:
Produsent: Danone Norge
Gó morgen melon- og pasjonsfrukt yoghurt med 4-kornsmüsli
Mye sukker, litt lite protein
Karakter:
Produsent: Tine SA
Gó morgen jordbæryoghurt
Mye sukker, litt lite protein
Karakter:
Produsent: Tine SA
Piano riskrem, bringebærsaus
Lite protein og fiber.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Gó morgen skogsbæryoghurt med 4-kornmusli
Mye sukker,litt  lite protein og fiber
Karakter:
Produsent: Tine SA
Gó morgen mango- og banan yoghurt med fruktmusli
Mye sukker,litt lite protein og fiber
Karakter:
Produsent: Tine SA
Snjo kvarg med blåbær
Ikke spesielt mye protein. Nokså mye sukker, og lite fiber.
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Piano duo, karamell og sjokoladecrisp
Passer bedre som dessert. Lite protein og fiber. Nokså mye sukker.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Piano duo, nøttetoffee & sjokoladecrisp
Passer bedre som dessert. Lite protein og fiber. Nokså mye sukker.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Rislunsj, jordbær
Passer bedre som dessert. Lite protein og fiber. Nokså mye sukker.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Rislunsj, bringebær og rips
Passer bedre som dessert. Lite protein og fiber. Nokså mye sukker.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Piano duo, sjokolade & sjokoladecrisp
Passer bedre som dessert. Lite protein og fiber. Nokså mye sukker.
Karakter:
Produsent: Tine SA
Snjo kvarg med bringebær
Litt for mye sukker, middels innehold av protein, lite fiber og mest mettet fett av alle.
Karakter:
Produsent: Q-meieriene AS
Gresk yoghurt pekannøtter og honning
Ingen terning, mangler tall
Karakter:
Produsent: Synnøve Finden AS

Les mer på Bramat.no:

Derfor bør overvektige spise frokost

Skyrunning og randonnee

Er nedfallsfrukt ok å spise?