POSITIV OVERRASKELSE: Hyundai i40 har uten tvil vært et friskt pust i familiebilklassen. På mange områder er i40 så glimrende at den absolutt må vurderes opp mot sterke konkurrenter fra Volkswagen, Toyota og Ford. Foto: ANDREAS HANDELAND
POSITIV OVERRASKELSE: Hyundai i40 har uten tvil vært et friskt pust i familiebilklassen. På mange områder er i40 så glimrende at den absolutt må vurderes opp mot sterke konkurrenter fra Volkswagen, Toyota og Ford. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Det er flere grunner til å kjøpe den, enn å ikke gjøre det

- Denne er jeg sikker på at mange vil kjøpe, sier Dagbladets bilansvarlige.

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Hyundai i40 er en fersk og veldig sterk aktør i klassen for store familiebiler.

Koreanerne oser av selvtillit om dagen, og forventningene til i40 var store.

Først og fremst fordi bilen blir bygget i Europa, med europeiske kunder i siktet. Men også fordi lillebroren i30 og SUV-en Ix35 har imponert stort, og for alvor dyttet gamle fordommer til side.

Godt er det da å kunne fortelle at i40 ikke bare innfrir, men at den overrasker. For en bil!

Diesel som gjelder Det er ikke lenge siden vi tilbrakte noen dager bak rattet i bensinutgaven av i40.

Med en fin automatgirkasse og overkommelig priset ekstrautstyr ombord, var det lett å kose seg i den. Men her til lands er det diesel kjøperne vil ha, og dreiemomentet den leverer passer en bil som i40 bedre enn en turtallsavhengig bensinmotor.

TØFF: Hyundai i40 ser både tøff og lekker ut, og oppleves som langt mer påkostet enn prislappen skulle tilsi. Foto: ANDREAS HANDELAND
TØFF: Hyundai i40 ser både tøff og lekker ut, og oppleves som langt mer påkostet enn prislappen skulle tilsi. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

1,7-literen under panseret oppfører seg som forventet.

Den er sterkere enn man forventer av en motor med lavt slagvolum i en såpass stor og tung bil som i40. Det skal 325 Nm ha æren for.

Det finnes hele tida godt med krefter å ta av, med mindre man beveger seg under 1700-1800 omdreininger - da dabber nemlig motoren av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nettopp denne fleksibiliteten gjør at den oppleves som litt mer gammelmodig enn de beste dieselmotorene på markedet.

Selv etter flere dager bak rattet er det fort gjort å kvele motoren ved igangkjøring. Man må rett og slett gi den litt ekstra gass fra bunnen av.

I den grad dette er et problem, elimineres det ved valg av automatgir.

UTSEENDET STJELER: Den avrundede, tøffe avslutningen på bagasjeluka stjeler litt av plassen i høyden bakerst i bagasjerommet. Foto: ANDREAS HANDELAND
UTSEENDET STJELER: Den avrundede, tøffe avslutningen på bagasjeluka stjeler litt av plassen i høyden bakerst i bagasjerommet. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det er bare tilgjengelig på 136-hesteren vi her kjører, ikke på den rimeligere 115-hestersversjonen av samme motor.

Kjempeplass i baksetet Styrken i motoren er ikke det eneste som imponerer. Plassen i baksetet er enorm! Her kan voksne fint sitte godt selv på lengre turer.

Bagasjerommet er også rommelig, men den dynamiske avslutningen oppe på hekken stjeler litt bagasjeplass i høyden.

Likevel skal plassbehovene være gedigne dersom en i40 blir for liten.

Eksemplarisk på veien Noe som overbeviser like mye som de gode plassforholdene, er i40s oppførsel på veien.

Komforten er knallbra. Faktisk oppleves i40 som en mer påkostet bil enn den er. Nesten litt premium-aktig.

På dårlig norsk vei er den en drøm å kjøre, og den er akkurat så med på notene at det ikke blir kjedelig. Ingen enkel kombinasjon.

Er i40 perfekt? Nei. Ingen biler er perfekte, men i40 overbeviser så sterkt at det er fristende å kalle den noe i nærheten av perfekt for familiebruk.

Foreløpig finnes den bare med trekk på forhjulene. Nordmenn vil gjerne kjøpe slike biler også med 4x4. Men ryktene skal ha det til at det kommer en versjon med det etter hvert.

«RIKTIG» VERSJON: Bensinmotoren leverer varene, men dieselmotoren er så sterk og gunstig at den likevel er å foretrekke. Selv om det er ekstremt fort gjort å kvele den ved igangkjøring - gang på gang. Foto: ANDREAS HANDELAND
«RIKTIG» VERSJON: Bensinmotoren leverer varene, men dieselmotoren er så sterk og gunstig at den likevel er å foretrekke. Selv om det er ekstremt fort gjort å kvele den ved igangkjøring - gang på gang. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det er lite ved i40 som sladrer om gamle dager, bortsett fra lyden fra dørhåndtakene. Der virker det som noen har tatt snarveien.

Så sammen med en litt gammelmodig motorkarakteristikk og fraværet av firehjulsdrift, er dørhåndtakene de eneste ankepunktene.

Det sier sitt. Løp og kjøp!