SUNNE JULEFRISTELSER: Bruk røkelaks, kalkun eller mager skinke, og masse grønnsaker, og lag fristende oppskrifter, anbefaler ernæringsfysiologene. Foto: Mette Møller / Dagbladet
SUNNE JULEFRISTELSER: Bruk røkelaks, kalkun eller mager skinke, og masse grønnsaker, og lag fristende oppskrifter, anbefaler ernæringsfysiologene. Foto: Mette Møller / DagbladetVis mer

- Det er ganske mye av julematen som er sunn

Ta smarte valg som begrenser kaloriene og halsbrannen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Etter en førjulstid som ofte innebærer dag på dag med sosiale tilstelninger med mat og kaker, venter fortsettelsen i romjula. Vi benker oss rundt julebrunsjen, et måltid som gjerne varer og blir til både middag og kvelds. Den kalde ribba og medisterkakene frister. Hvor er de sunne alternativene?

- For mange blir det mer feit mat og flere kalorier i jula. Mange av kaloriene kommer nok kanskje ikke fra hovedmåltidene, men fra småspisingen av pepperkaker og marsipan som vi ikke engang tenker over at vi spiser. Ha massevis av klementiner og annen frukt framme, slik at man kan la det bli med en pepperkake eller to, sier klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Fornyes til standard mnd når gratisperioden utløper (99kr/mnd).
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn