<strong>NUMMER ÉN:</strong> Spania er det reisemålet nordmenn flest søker etter før jul. Landet har både sjarmerende byer og flotte strender, som her ved strendene ved Palma på Mallorca. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
NUMMER ÉN: Spania er det reisemålet nordmenn flest søker etter før jul. Landet har både sjarmerende byer og flotte strender, som her ved strendene ved Palma på Mallorca. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Det er hit flest nordmenn vil reise i 2012

Vestlendinger, nordlendinger og menn er spesielt frelste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet):- Det kan virke som at Spania blir storfavoritt til sommeren. Spanske reisemål representerer noe trygt og godt for oss nordmenn, sier Terje Berge, kommersiell direktør i Finn reise.

I en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Finn reise svarer hele 14 prosent av de spurte at de vil på sydenferie til Spania i 2012.

<strong>NUMMER TO:</strong> Hellas er fremdeles et ettertraktet ferieland, men faller ned fra fjorårets førsteplass. Her tilbys dagens turistmeny i Rhodos by. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
NUMMER TO: Hellas er fremdeles et ettertraktet ferieland, men faller ned fra fjorårets førsteplass. Her tilbys dagens turistmeny i Rhodos by. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

På andre plass kommer Hellas, med 11 prosent.

I undersøkelsen kommer det også frem at det er vestlendinger, nordlendinger og menn som er spesielt Spania-frelste.
  Endring fra i fjor På samme tid i fjor var Hellas nordmenns favoritt med hele 15 prosent av svarene, etterfulgt av Spania og Thailand.

I år ligger Thailand på delt fjerdeplass sammen med Kroatia, mens Italia har kapret tredjeplassen.

<strong>NUMMER TRE:</strong> Italia er et klassisk feriemål, her representert ved badebyen Mondello utenfor Palermo på Sicilia. Foto: KIRSTEN M. BUZZI
NUMMER TRE: Italia er et klassisk feriemål, her representert ved badebyen Mondello utenfor Palermo på Sicilia. Foto: KIRSTEN M. BUZZI Vis mer

Berge mener den økonomiske krisen i Hellas er med på å endre våre ferievaner.

- Hellas vil nok alltid være populært, men en del turoperatører har overført kapasitet til Spania i stedet for enkelte arabiske land. I tillegg har noen kanskje endret preferanser på grunn av de finansielle omstendighetene i Hellas, sier han.
  Tradisjonelle sydenønsker Rolf Forsdahl, direktør for reiseliv i Hovedorganisasjonen virke, understreker at Spania og Hellas har et godt grep om nordmenns reisevaner.

- Kanskje reiser noen heller til Tyrkia eller Kroatia, men det er sjeldent vi ser større, nye sydentrender. Det er i så fall hvis turoperatørene har lansert en ny destinasjon som de har markedsført, sier Forsdahl og fortsetter:

HIT VIL VI REISE

1. Spania: 14 prosent
2. Hellas: 11 prosent
3. Italia: 8 prosent
4. Thailand: 7 prosent
5. Kroatia: 7 prosent
6. Tyrkia: 4 prosent
7. Portugal: 3 prosent
8. Frankrike: 3 prosent
9. Egypt: 2 prosent
10. Kypros: 2 prosent
11. Bulgaria: 1 prosent
12. Annet: 4 prosent
13. Vet ikke: 10 prosent
14. Vil ikke på sydenferie: 24 prosent

Kilde: Norstat på vegne av Finn reise

- Nordmenn flest kommer til å velge tradisjonelt også sommeren 2012, med Mallorca og Kreta i spissen.

Høytid etter jul I fjor jul var det 232.122 unike brukere som var innom Finn reise i romjulsuka. Søkemønstrene viser at en del av disse titter på typiske sommerreisemål.

- I ferien har vi tid til å snakke sammen og legge planer. Værforhold spiller også inn, og det er noe av grunnen til at mange søker etter sydenferier på nett i jula, sier Berge.

DE MEST SØKTE PAKKEREISENE

1. Spania
2. Hellas
3. Tyrkia
4. Egypt
5. Bulgaria
6. Kypros
7. Thailand
8. Portugal
9. Kroatia
10. Italia
11. Frankrike
12. Tsjekkia
13. Forente Arabiske Emirater
14. USA
15. Nederland
16. Tunisia
17. Polen
18. Storbritannia
19. Danmark
20. Mexico

Kilde: Finn reise

Undersøkelsen viser også at 19 prosent bestiller sommerferien i januar eller februar.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer