LEKKER: De fleste er enige om at Hyundai har vært heldige med utseendet på sin nye i40. Det beste er at resten av bilen står helt i stil. Foto: ANDREAS HANDELAND
LEKKER: De fleste er enige om at Hyundai har vært heldige med utseendet på sin nye i40. Det beste er at resten av bilen står helt i stil. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

- Det er sånn som dette en familiebil skal være

Rimelig utstyrsbombe med masse plass og stilig design.

(Dagbladet): - Dette er jo sånn en familiebil skal være!

Det var det første som slo meg etter noen mil bak rattet i Hyundais nye i40.

Koreaneren skal ta opp kampen med de store familiebilene vi nordmenn elsker å kjøpe: Volkswagen Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Og du skal ikke se bort fra at den vil få de veletablerte til å sove dårlig om natta.

Europeisk bil Koreanske biler har kommet seg noe voldsomt de siste årene. «Koreansk bil» er ikke lenger synonymt med «jeg hadde ikke råd til noe annet».

EUROPEISK: Designet, utviklet og bygd i Europa - for europeere. Det er ikke sikkert i40 engang blir å se på hjemmemarkedet i Korea. Foto: ANDREAS HANDELAND
EUROPEISK: Designet, utviklet og bygd i Europa - for europeere. Det er ikke sikkert i40 engang blir å se på hjemmemarkedet i Korea. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Spartansk? Nei. «Billig»? Nei. Glem det.

Kia cee'd viste vei for noen år siden. Designet og utviklet i Europa for europeere. Plutselig hadde de veletablerte fått en reell konkurrent fra Korea.

i40 drar det hele til et nytt nivå. Den er faktisk både designet og utviklet i Tyskland, akkurat som både Passat, Mondeo og Insignia.

Det merkes. Faktisk er i40 så overbevisende at man får akutt lyst på én som familiefar.

Kjempeplass Plassforholdene i i40 er veldig gode både i lengde- og i bredderetningen. I baksetet kan tre voksne sitte uanstrengt selv på lange turer, og de kan til og med nyte godt av varme i setene dersom det blir nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FULL PAKKE: i40 står ikke tilbake for dyrere, tyske konkurrenter på innsiden. Alt av utstyr er tilgjengelig, og komforten er overraskende bra. Foto: ANDREAS HANDELAND
FULL PAKKE: i40 står ikke tilbake for dyrere, tyske konkurrenter på innsiden. Alt av utstyr er tilgjengelig, og komforten er overraskende bra. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Her er i40 absolutt i klasse med de største familiebilene i mellomklassen, om ikke hakket bedre.

Bagasjerommet er også stort. Det er oppgitt til å romme 553 liter, men en lav taklinje bakerst stjeler litt av plassmulighetene i høyden.

Flatt gulv og lav lastehøyde trekker opp.

Deilig på veien Noe av det som skiller klinten fra hveten i bilverdenen, er opplevelsen av bilens oppsett. Evnen til å takle dårlig vei samtidig som kjøreegenskapene er stabile, direkte og forutsigbare.

Her er europeiske biler generelt sett i særklasse, men det merkes at i40 vil menge seg med de beste.

VELG DIESEL: Inntil en eventuell mindre bensinturbo er på plass, gjør du klokest i å velge en diesel under panseret. Vår toliter gir akseptabelt med kraft, men oppleves som tørst. Foto: ANDREAS HANDELAND
VELG DIESEL: Inntil en eventuell mindre bensinturbo er på plass, gjør du klokest i å velge en diesel under panseret. Vår toliter gir akseptabelt med kraft, men oppleves som tørst. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Helt på BMW- og Mercedes-nivå er den ikke, men både Volkswagen, Ford og Opel har virkelig fått en ny nøtt å bryne seg på.

i40 oppleves aldri som veldig sporty. Men den oppleves som en familiebil skal.

Den er direkte nok, og er absolutt mulig å kjøre fort med på svingete vei. Det beste av alt er at den flyter utmerket godt over ujevnheter på dårlig vei.

Tørst bensin Vår testbil har en toliters bensinmotor med automatgir på 177 hester. Ikke kvantumsmodellen, men den eneste importøren hadde fått tilgjengelig til prøvekjøring.

Den byr selvsagt ikke på dreiemomentet til en dieselmotor, og føles derfor i starten litt småslapp.

Men det er bare til man får omstilt kjøremønsteret og husker at en selvpustende bensinmotor med fire sylindre trenger turtall.

Girkassa gjør en god figur, og sammen med motoren står den fint til i40s komfortable oppførsel på veien.

Dessverre blir den litt tørst. Det oppgitte forbruket fra Hyundai sier 0,77 liter per mil på blandet kjøring.

Tallet i praksis ble ifølge kjørecomputeren nokså mye høyere, uten at høyrefoten var spesielt aktiv.

UTSTYRSBOMBE: Ryggekamera er ett av mange utstyrselementer du kan få i i40 uten at det koster skjorta. Kald luft i forsetene et annet. Foto: ANDREAS HANDELAND
UTSTYRSBOMBE: Ryggekamera er ett av mange utstyrselementer du kan få i i40 uten at det koster skjorta. Kald luft i forsetene et annet. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Prikken over I-en hadde selvfølgelig vært en liten bensinturbomotor. Inntil en sånn eventuelt kommer på plass en gang, er det diesel som gjelder.

Da blir også startprisen vesentlig lavere. 1,7 CRDi med 136 hester og automat koster fra 364 900 kroner - snaut 90 000 mindre enn vår toliters bensin med automat! Dog mindre utstyrt.

Attraktiv Konklusjonen er at Hyundai har skapt en kjempeflott familiebil i sin nye i40. Med en startpris på 275 950 kroner med 115 hesters dieselmotor er bilen meget attraktiv for norske kjøpere.

Vår bil med startpris på 455 950 kroner blir litt for dyr i forhold til dieselmodellene, og er dermed ikke det rette valget økonomisk sett.

DANSEPLASS: Det er veldig god plass i baksetet på i40, selv for tre voksne mennesker. De fleste utstyrsversjonene har også varme i baksetet. Bagasjerommet er også stort, men den kupéformede taklinjen stjeler litt av plassen i høyden. Foto: ANDREAS HANDELAND
DANSEPLASS: Det er veldig god plass i baksetet på i40, selv for tre voksne mennesker. De fleste utstyrsversjonene har også varme i baksetet. Bagasjerommet er også stort, men den kupéformede taklinjen stjeler litt av plassen i høyden. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer