MORSOM TASS: Per-Øyvind Mølmen kjører til vanlig en nesten ny Octavia 1,6 TDI. Han storkoste seg i Fabia Monte Carlo på svingete vei, men synes det ble litt slitsomt på dårlig dekke. Foto: ANDREAS HANDELAND
MORSOM TASS: Per-Øyvind Mølmen kjører til vanlig en nesten ny Octavia 1,6 TDI. Han storkoste seg i Fabia Monte Carlo på svingete vei, men synes det ble litt slitsomt på dårlig dekke. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

- Det er utrolig at denne bilen bare koster 200 000 kroner

Kliss ny, sporty, kul og morsom bil med fem års garanti!

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

(Dagbladet:) Skoda-navnet er kanskje ikke det første som dukker opp bak pannebrasken når ordene «morsom», «snerten» eller «kul» blir nevnt i samme setning. Vel, det bør det gjøre.

Skoda Fabia Monte Carlo byr nemlig på mer moro per krone enn de aller fleste andre bilene på det norske markedet.

Navnet Monte Carlo forplikter. Spesialmodellen er laget for å feire Skodas 110-årsjubileum i motorsportens verden. Og, selvfølgelig, debuterte bilen under Rally Monte Carlo i januar i år.

Sjarmerende I likhet med byen den er oppkalt etter, ser Fabia Monte Carlo bra ut.

SPORT FOR ALLE PENGENE: Skoda Fabia Monte Carlo har deilige, polstrede sportsseter, sportsratt og aluminiumspedaler, og oppleves som en fullblods GTI-bil på innsiden. Foto: ANDREAS HANDELAND
SPORT FOR ALLE PENGENE: Skoda Fabia Monte Carlo har deilige, polstrede sportsseter, sportsratt og aluminiumspedaler, og oppleves som en fullblods GTI-bil på innsiden. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

De svarte elementene: taket, grillen, skjermkantene, diffusoren og ikke minst de svarte lyktene, skaper et litt mystisk og tøft utseende. Omtrent som på en større og kraftigere GTI-bil.

Det gjør at Fabia Monte Carlo er en bil overraskende mange snur seg etter langs veien.

Og GTI-følelsen er ikke noe mindre på innsiden. De to sportssetene foran har kraftig polstret sidestøtte som holder deg godt på plass. Sportsrattet har både røde sømmer, og ikke minst «pupper» på innsiden som hjelper deg å holde hendene på rett sted når det går unna.

Men går det egentlig unna?

Liten motor, mindre avgift Det er selvsagt en grunn til at Fabia Monte Carlo er rimelig. Den går ikke i nærheten av så fort som utseendet gir inntrykk av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LAVT PLASSERT GIRSPAK: Man må nesten bøye seg i overkroppen til å rekke ned til den lavt plasserte girspaken. Irriterende. Foto: ANDREAS HANDELAND
LAVT PLASSERT GIRSPAK: Man må nesten bøye seg i overkroppen til å rekke ned til den lavt plasserte girspaken. Irriterende. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Tre bensin- og tre dieselvarianter er tilgjengelig. Vår bil har en 1,2-liters turbomotor på 86 hester.

Ja, du hørte riktig: 86 hester.

Det setter en effektiv stopper for de store fartsopplevelsene. Motoren er en nedtrimmet variant av 105-hestersutgaven av samme motor.

Den kler nok Monte Carlos lekne oppførsel langt bedre enn «strikkmotoren» i vår testbil.

JUBILEUM: Fabia Monte Carlo er laget for å feire Skodas 110-årsjubileum innen motorsport. Foto: ANDREAS HANDELAND
JUBILEUM: Fabia Monte Carlo er laget for å feire Skodas 110-årsjubileum innen motorsport. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Likevel blir det aldri kjedelig bak rattet. Kjøreegenskapene er nemlig friske nok til at bilen hele tida engasjerer og sjarmerer.

Styringen er presis, vekten lav og understellet stramt, og heldigvis har den lille turbomotoren greit med dreiemoment å by på.

Sånt lokker fram brede glis på svingete vei.

Til gjengjeld er bilen nokså stiv under vanlig kjøring, og lite motorkraft gjør motorveikjøring i høye hastigheter slitsomt i lengden.

Dessuten er girspaken plassert lavt i forhold til setene. Det er merkelig, for Volkswagen-konsernet pleier ikke å slurve med ergonomien.

Det siste ankepunktet er plassen. Vi snakker om en bil av Polo-størrelse, så plass til familien har den ikke.

- Dette var moro! Per-Øyvind Mølmen er Skoda-eier. Han kjører en nesten ny Octavia 1,6 TDI, og ble nysgjerrig da han så Monte Carloen.

Etter en liten prøvetur gliser han fra øre til øre:

- Det er jo utrolig at man kan få en helt ny bil som er så morsom og kul til 200 000 kroner, sier han.

Mølmen storkoste seg i Monte Carloen, og mener designen kom seg voldsomt etter bilens facelift. Men han har også litt å sette fingeren på:

- Jeg synes den er litt for stiv på vanlig norsk vei, for det ristet godt - spesielt over fartshumper. Dessuten hadde den jo kledd litt mer motor, smiler han.

SNERTEN: Svarte detaljer rundt om på hele bilen, diffusor og spoiler på taket, avslører at dette ikke er en vanlig Fabia. Det er bare så synd den ikke har motorkraft i stil med utseendet - og kjøreegenskapene. Foto: ANDREAS HANDELAND
SNERTEN: Svarte detaljer rundt om på hele bilen, diffusor og spoiler på taket, avslører at dette ikke er en vanlig Fabia. Det er bare så synd den ikke har motorkraft i stil med utseendet - og kjøreegenskapene. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer