HOLDER I GANG: Jobb er viktig for helsa, mener Olav Haugestøl. -  De som setter seg ned på sofaen, gjør en tabbe, sier han. Her utenfor Olav Haugestøl Pumpeservice AS i Bø. Foto: Jacques Hvistendahl
HOLDER I GANG: Jobb er viktig for helsa, mener Olav Haugestøl. - De som setter seg ned på sofaen, gjør en tabbe, sier han. Her utenfor Olav Haugestøl Pumpeservice AS i Bø. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

- Det går an å ha hatt 14 infarkter og fortsatt ha det gøy

Olav Haugestøl (61) er en mester i overlevelse.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

[teaser]Revolusjonen innen hjertemedisin redder stadig flere.[/teaser]

- Dere må hilse på Henning, han har reddet livet mitt mange ganger, sier Olav Haugestøl (61) og introduserer Dagbladet for ambulansearbeider Henning Rulnes hjemme i Bø i Telemark.

Haugestøl har noe som må nærme seg norgesrekord i overlevelse:

54 ganger har han blitt hentet av ambulanse, fem ganger av luftambulanse. Han har hatt 14 hjerteinfarkt, seks drypp, to hjerneslag og tre epilepsianfall.

- Jeg er en dyr jævel. Men det går an å ha hatt 14 infarkter og fortsatt være på beina og ha det gøy, sier Haugestøl.

««For 30 år siden hadde jeg ikke levd.»» Olav Haugestøl

Nytt hjerte

I 2010 fikk han et nytt hjerte. Før transplantasjonen var det satt inn 25 stenter, som skulle holde blodårene åpne og Haugestøl hadde operert inn hjertestarter. Hjertet hadde en pumpekraft på 13,5 prosent.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn