Det kan bli dyrt å fly billig

Dette må huske på for å unngå flybagasje-fella.

TUNGE LØFT: Flyselskapene vil heller at du sende bagasjen i to kofferter med moderat vekt, enn i èn stor og tung koffert. En av årsakene er hensynet til stuerne som har den tunge jobben med å laste og losse flyene. Foto: EIVIND PEDERSEN
TUNGE LØFT: Flyselskapene vil heller at du sende bagasjen i to kofferter med moderat vekt, enn i èn stor og tung koffert. En av årsakene er hensynet til stuerne som har den tunge jobben med å laste og losse flyene. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

||| GARDERMOEN (Dagbladet):
• 23 kilo på økonomiklasse.
• 32 kilo på businessklasse og USA-reiser.
• 158 centimeter høyde + lengde + bredde som maksimal størrelse på innsjekket koffert.

Det skader heller ikke å huske at 115 centimeter er det maksimale yttermålet på håndbagasjen hos mange flyselskaper.

Nyttig
Det finnes selvsagt en rekke unntak fra disse enkle tommelfingerreglene.

Dagbladets oversikt hjelper deg til å styre unna fellene som kan koste deg dyrt.

Listen omfatter bagasjereglene slik de praktiseres hos de fleste store flyselskapene som flyr på Norge.
Det er store forskjeller på hvordan flyselskapene praktiserer bagasjereglene. Noen ser på bagasjen som en gullgruve, mens andre selskaper gir deg nærmest full frihet.

Skrekk & gru!
Hvor mange ganger har du ikke pakket en koffert som kjennes blytung ut? Da er det ikke alltid at du har en god reisefølelse i magen når du nærmer deg innsjekkingsskranken. Vi har alle hørt skrekkhistorier om ekstremt kostbar overvekt.

Kjøp ei vekt!
Hvis du følger Dagbladets enkle råd, kan du spare deg for bekymringene. Den beste investeringen du kan gjøre er å anskaffe deg en liten vekt som veier bagasjen før avreise. En slik innretning etter fiskevektprinsippet tjener seg inn nesten på første forsøk.
Intet er bedre enn å komme på flyplassen og vite at bagasjevekta ikke bikker over på den gale siden.

Verst i klassen
Det er ekstremt store forskjeller på flyselskapenes praksis.

Ryanair er som vanlig verstingen i klassen. Det irske selskapet som tjener penger på nær sagt alt unntatt flyreisen, advarer deg mot at du risikerer å bli nektet å komme ombord dersom du har mer ett ett kolli håndbagasje og den veier mer enn 10 kilo.

Alt du vil
I den andre enden av skalaen er British Airways (BA). Her er regelverket svært enkelt: Du kan ha så tung håndbagasje du vil, men du må klare å løfte den på plass i hattehylla!

Tilsvarende ordning har Pakistan International (PIA). Inntil nylig hadde PIA heller ingen vektbegrensninger for innsjekket bagasje. Men internasjonale regler satte en stopper for dette.

Widerøe vinner Flere flyselskap har det siste året endret reglene til det såkalte "one piece"-konseptet. Det betyr at du gratis kan ta med kun ett kolli bagasje, mens du tidligere kunne spre vekta på så mange kolli som du ville. Til gjengjeld har selskapene, blant dem SAS, økt maksimalvekta med tre kilo til 23 kilo.

Vinnerne i dette systemet er utvilsomt Widerøe-passasjerer som plutselig får lov til å ta gratis med seg over 50 prosent mer bagasjevekt.

Inntil 1. oktober risikerte du å betale overvekt dersom du brakte med deg mer enn 15 kilo bagasje hos det SAS-eide selskapet.

Pakk en ekstra koffert
Noe av det mest lønnsomme du kan gjøre, er å betale for å sjekke inn et ekstra kolli som kan veie inntil 20 eller 23 kilo. For dette betaler du langt mindre enn flyselskapene krever når du bare har èn koffert som kanskje bare veier to-tre kilo mer enn maksimalvekta.
Årsaken er kort og godt at flyselskapene vil skåne stuerne fra de aller tyngste løftene. Men på mange interkontinentale flyruter praktiseres fortsatt regelen om at du kan ta med deg kofferter som veier inntil 32 kilo.

Lønnsomme kort
Reisende på businessklasse har alltid mye romsligere bagasjeregime og forholde seg til. Det samme gjelder innehavere av flyeselskapenes gull- og sølvkort.

Slike attraktive kunder blir som regel behandlet som businesspassasjerer - bortsett fra at man må sitte bak gardinet i kabinen.

Hemmelig knep
Et annet lite knep som reiseløvene ofte benytter, er å pakke ekstra tunge gjenstander i håndbagasjen. Det er ytterst sjeldent at innsjekkingspersonalet tar seg bryet med å veie veska eller ryggsekken du bærer med deg.

Men ikke gå i en annen felle: Du må pakke beholdere med væske i den innsjekkede bagasjen.
Ellers får du ekstra lett håndbagasje å bære når du er forbi sikkerhetskontrollen!

NORWEGIAN:
Håndbagasje:
10 kilo.

Bagasje:
Fullprisbillett (full flex):
1 kolli à 20 kg.

KLAR: Når du sjekker inn bagasjen, er det viktig å unngå både overvekt og for store kolli.
Foto: TORBJØRN BERG
KLAR: Når du sjekker inn bagasjen, er det viktig å unngå både overvekt og for store kolli. Foto: TORBJØRN BERG Vis mer

Lavprisbillett:
Innenriks: Inntil 3 kolli à 20 kg: Kr. 100 pr. kolli (halv pris på nett).
Storby: Inntil 3 kolli à 20 kg: Kr. 120 pr. kolli (halv pris på nett).
Middelhavet/langdistanse: Inntil 2 kolli à 20 kg: Kr. 160 pr. kolli (halv pris på nett).

Overvekt:
Innenriks:
Kr. 65 pr. kilo.
Utenriks: Kr. 60 pr. kg.

SAS, WIDERØE og BLUE 1:

Håndbagasje:
8 kilo.
2 kolli à 8 kilo på dyeste kontinentale billetter.

Bagasje:
Økonomiklasse:
1 kolli à 23 kg.
Economy extra: 2 kolli à 23 kg.
Business: 2 kolli à 32 kg.

Overvekt:
1 kolli à 23 kilo (businessklasse: inntil 32 kg):
Innenriks: Kr. 170.
Europa: Kr. 250.
Øvrige ruter: Kr. 350.

Økonomiklasse:
Mellom 23-32 kg:
Innenriks: 250 kr.
Europa: 375 kr.
Øvrige verden: 500 kr.

KLM/Air France:

Håndbagasje:
12 kilo

Bagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli à 23 kilo.
Businessklasse:
2 kolli à 23 kilo.

Overvekt:
1 ekstra kolli à 23 kg: 55 euro (ca. 440 kr).
3. og 4. kolli à 23 kilo: 200 euro (ca. 1.600 kr).

British Airways (BA):

NYTTIGE KNEP: Flyselskapene konkurrerer også gjennom hvilket tilbud de gir de reisende på bagasjefronten. Noen selskaper ser bagasje som en stor inntektskilde.
Foto: METTE MØLLER
NYTTIGE KNEP: Flyselskapene konkurrerer også gjennom hvilket tilbud de gir de reisende på bagasjefronten. Noen selskaper ser bagasje som en stor inntektskilde. Foto: METTE MØLLER Vis mer

Håndbagasje:
1 kolli - fri vekt, bare du klarer å legge det i hattehylla.
Dessuten: Et mindre kolli, f. eks. PC-bag.

Bagasje:
1. klasse: 3 kolli à 32 kilo.
Club Europe: 2 kolli à 32 kg.
Økonomi-pluss: 2 kolli à 23 kg.
Økononomi: 1 kolli à 23 kg.
Økonomi-reisende må betale 50 dollar/30 pund (ca. 300 kroner) pr. kolli som veier mellom 23 og 32 kilo.
Mindre avvik i reglene til visse land, bl.a. Brasil.

Ekstra bagasje:
Pr. ekstra kolli (23 kg) opptil 10 kolli:
Europa/Russland £35 (ca. 350 kr.), £28 online.
Alle andre destinasjoner: £40 (ca. 400 kr.), £32 online.
Ytterligere pr. kolli (23 kg), opptil 10 kolli: £90 (ca.900 kr), £72 online.
 
Overvekt:
Pr. kolli mellom 23 og 32 kg: £30 (ca. 300 kr.)
Kolli tyngre enn 32 kg. må sendes som frakt.

AEROFLOT:

Håndbagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli à 10 kg.
Businessklasse: 1 kolli à 15 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse:  20 kg (til USA: 1 kolli à 23 kg).
Businessklasse: 30 kg (til USA: 3 kolli à 32 kg).

Overvekt:
Seks forskjellige soner, syv til 30 euro pr. kg. (Til USA: Overvekt mellom 23-32 kg: 50 US dollar (ca. 300 kr)).
Ekstra kolli til USA: 150 US dollar (ca. 450 kr) inntil 32 kg.

FINNAIR:
Håndbagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli à 8 kilo.
Businessklasse: 2 kolli, maks 10 kg totalt.

Bagasje:
Økonomiklasse:
1 kolli à 23 kg.
Businessklasse: 2 kolli à 23 kg.

Overvekt:
1 ekstra kolli inntil 23 kg eller overvekt på første kolli 24-32 kilo: Tre soner fra 30 til 80 euro.

AUSTRIAN AIRLINES:
Håndbagasje:
Økonomiklasse: 8 kg.
Businessklasse: 2 kolli, maks 8 pluss 4 kg, totalt 12 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli à 20 kg (til USA: 1 kolli à 23 kg).
Businessklasse: 1 kolli à 30 kg (til USA: 2 kolli à 32 kg).

HÅNDBAGASJE: Det er store forskjeller på hva flyselskapene gir deg lov til å ta med når du entrer kabinen. Hos Ryanair risikerer du å bli bortvist dersom du bryter reglementet.
FOTO:TORBJØRN BERG
HÅNDBAGASJE: Det er store forskjeller på hva flyselskapene gir deg lov til å ta med når du entrer kabinen. Hos Ryanair risikerer du å bli bortvist dersom du bryter reglementet. FOTO:TORBJØRN BERG Vis mer

Overvekt:
Økonomiklasse: Kolli nr. 2, inntil 23 kg: 40 euro.
Overvekt 24-32 kg: 100 euro.
Businessklasse: Kolli nr. to, inntil 32 kg: 150 euro.
Annen overvekt: Fem soner med priser fra 10 til 40 euro pr. kg.

RYANAIR:
Selskapet har et konglomerat av avgifter. Her er kun noen av takstene tatt med.

Håndbagasje:
1 kolli à 10 kilo.
Ryanair advarer mot at du på stedet kan bli nektet boarding og få billetten kansellert uten refusjon dersom du ankommer gaten med mer enn ett kolli, eller dersom håndbagasjen er for tung eller omfangsrik.

Bagasje:
Du kan velge om du bestille 15 eller 20 kilo bagasje, inntil fire timer før avgang. Tall i parantes gjelder reservasjoner gjort online:
1. kolli à 15 kg: 35 euro (15 euro).
Juli og august: 40 euro (20 euro).
1. kolli à 20 kg: 45 euro (25 euro).
Juli og august: 50 euro (30 euro).
2. kolli à 15 kilo: 70 euro  (35 euro).
Juli og august: 80 euro (40 euro).

Overvekt:
20 euro (ca. 160 kr) pr. kilo.

VILDANDEN

Håndbagasje:
5 kilo.

Bagasje:
Økonomiklasse: 15 kilo.
Fleksible billetter: 20 kg.

Overvekt:
40 kr. pr. kg.

AIR BERLIN:

Håndbagasje:
Inntil 6 kilo. Totalt 8 kilo hvis du medbringer PC.

Bagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli à 20 kg (til USA: 23 kg)
Business: 1 kolli à 30 kilo (til USA: 32 kg).

RIKTIG PAKKET: Flybagasje for tøff behandling. Vær nøye med å pakke inn knuselige gjenstander. I verste fall risikerer du erstatningskrav hvis vinflaska knuser og søler på annen bagasje.
Foto: ODD ROAR LANGE
RIKTIG PAKKET: Flybagasje for tøff behandling. Vær nøye med å pakke inn knuselige gjenstander. I verste fall risikerer du erstatningskrav hvis vinflaska knuser og søler på annen bagasje. Foto: ODD ROAR LANGE Vis mer

Overvekt:
Kort- og mellomdistanse:
10 euro pr. kg.

Langdistanse:
20 euro pr. kg.
Ekstra kolli:
Økonomiklasse:
Inntil 23 kg: 40 euro, 23-32 kg: 65 euro.
Pr. ytterligere ekstra kolli: Inntil 32 kg: 150 euro.
Over 32 kg: 450 euro.
Businessklasse:
Inntil 32 kg: 150 euro.
Over 32 kg: 450 euro.

LUFTHANSA:

Håndbagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli maks 8 kg.
Business/første klasse: 2 kolli à 8 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse: 20 kg pluss en skibag (til USA: 1 kolli à 23 kg pluss skibag).
Businessklasse: 30 kg. pluss en skibag (til USA: 2 kolli à 32 kg).
Første klasse: 40 kg. pluss en skibag og en golfbag (til USA: 2 kolli à 32 kg).

Overvekt:
5 forskjellige soner med priser fra 5 til 40 euro pr. kg.
Til USA:
Økonomiklasse:
Første ekstra kolli inntil 23 kg: 40 euro.
Inntil 32 kg: 100 euro.
Ytterligere kolli inntil 23 kg: 150 euro.
Business/første klasse:
Ekstra kolli inntil 32 kg: 150 euro.
Ekstra kolli 32-45 kg: 400 euro.

ICELANDAIR:

Håndbagasje:
Økonomiklasse: 6 kg.
Businessklasse: 2 kolli à 9 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse: 20 kg (til USA: 2 kolli à 23 kg).
Businessklasse: 30 kg (til USA: 2 kolli à 32 kg).

Overvekt:
Overvekt 24-32 kg: 65 euro.
Ekstra kolli à 23 kg: 93 euro.

TURKISH AIRLINES:

Håndbagasje:
Økonomiklasse: 8 kilo.
Businessklasse: 2 kolli à 8 kg.

FULL BUK: Det er ikke få kilo bagasje som fylles i lasterommet før hver eneste flyvning. Bagasjen er blitt flyselskapenes nye konkurransearena.  Foto: EIVIND PEDERSEN
FULL BUK: Det er ikke få kilo bagasje som fylles i lasterommet før hver eneste flyvning. Bagasjen er blitt flyselskapenes nye konkurransearena. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Bagasje:
Økonomiklasse: 20 kg (til USA: 2 kolli à 23 kg).
Businessklasse: 30 kg (til USA: 2 kolli à 32 kg).
Første klasse: 60 kg (til USA: 2 kolli à 32 kg).

Overvekt:
5 soner, fra tre til 30 euro pr. kg.

Brussels Airlines:

Håndbagasje:
Økonomiklasse: 6 kg (langdistanse: 10 kg).
Businessklasse: 2 kolli à 16 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse: 20 kg (langdistanse 2 kolli à 23 kg).
Businessklasse: 30 kg (langdistanse 2 kolli à 32 kg).

Overvekt:
12-15 euro pr. kg.

TAP Portugal:

Hånsbagasje:
Økonomiklasse: 6 kg.
Businessklasse: 2 kolli, maks 10 kg totalt.

Bagasje:
Økonomiklasse: 20 kg (til USA: 1 kolli à 23 kg).
Businessklasse: 30 kg (til USA: 2 kolli à 32 kg).
Begge klasser: Inntil fem kilos slingringsmonn.

Overvekt:
5 soner, fra 5 til 40 suro pr. kg.

PAKISTAN INTERNATIONAL (PIA):

Håndbagasje:
Alle klasser: 1 kolli.

Bagasje:
Økonomiklasse: 30 kg (til USA: 2 kolli à 28 kg).
Businessklasse: 40 kg (til USA: 2 kolli à 28 kg).

Overvekt:
Ingen opplysninger.
PIA hadde inntil nylig ingen vektbegrensninger.

ESTONIAN AIR:

Håndbagasje:
1 kolli à 8 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse: 20 kg.
Businessklasse: 30 kg.

Overvekt:
Varierer fra 6,5 til 10 euro pr. kg, avhengig av reiserute.

Czech Airlines:

Håndbagasje:
Økonomiklasse: 12 kg.
Businessklasse: 2 kolli à 18 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli à 20 kg (til USA: 1 kolli à 23 kg).
Businessklasse: 1 kolli à 30 kg (til USA: 2 kolli `32 kg).

Overvekt:
3 soner med priser varierende fra 11 til 33 euro pr. kg.

DOT LT:

Håndbagasje:
5 kilo.

NY TREND: Markedsansvarlig Marianne Solheim Birkeland i Travelstart Nordic.
NY TREND: Markedsansvarlig Marianne Solheim Birkeland i Travelstart Nordic. Vis mer

Bagasje:
15 kilo.

Overvekt:
40 kroner pr. kg.

AIR BALTIC:

Håndbagasje:
Økonomiklasse: 8 kilo.
Businessklasse: 2 kolli à 8 kg.

Bagasje:
Økonomiklasse: 1 kolli à 20 kg.
Businessklasse: 30 kilo fordelt på maksimalt 3 kolli.

Overvekt:
Økonomiklasse:
1 kolli à 20 kg: 20 euro.
Ellers 15 euro pr. kg.
15 euro pr. kg.