PÅ KANTEN: RWB sparer ikke på kruttet når det kommer til kit, men de klarer likevel å beholde mye av bilens sjel. Foto: ABT IMAGES FLICKR
PÅ KANTEN: RWB sparer ikke på kruttet når det kommer til kit, men de klarer likevel å beholde mye av bilens sjel. Foto: ABT IMAGES FLICKRVis mer

Det kunne fort blitt for mye, men i Japan bygges noen av de råeste Porschene

Tuner som ingen andre.

Dinside RWB står for Rauh-Welt Begriff og de er et tuningselskap med base i Japan. De begynte som et lite verksted i Chiba-Ken i Japan, men er nå kjent for å bygge noen av de råeste Porschene som har eksistert.

Tuningselskaper kan fort gå litt for langt i transformasjonen og drepe bilens sjel. Med andre ord: Gjøre så mye med bilen at den nesten ikke er gjenkjennelig.

Selv om RWB på ingen måte sparer på kruttet, så klarer de tilsynelatende likevel å beholde Porsches livsviktige Stuttgart-sjel.

Porsche-entusiaster Leh Keen er profesjonell racingsjåfør og kjører en WeatherTech Porsche 911 GT America for Alex Job Racing i United SportsCar Championship. Han er Porsche-entusiast, noe faren hans McGrath Keen også er.

Lehs far så en video om RWB på nettet og kontaktet sønnen for å forhøre seg om han kunne hjelpe til med å skaffe en RWB Porsche.

Se hvordan den unike bilen blir enda mer unik

Kort tid etter var arbeidet i gang. Med røyken i hånden satt den japanske biltryllekunstneren Nakai-san i gang med prosjektet som skulle vise seg å bli et mesterverk ved navn Naganita.

Rød djevel Naganita er en brutal Porsche 993, med enorme vinger både foran og bak samt massive luftinntak. Senket til det maksimale, strippet for luksus og med utbygde hjulbuer kunne det fort blitt for mye. Men Nakai-san får det til å funke, og det med god margin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen på et 993 wide body-kit som Keen fikk på sin bil er 20.000 dollar, rundt 123.000 kroner. 

Naganita er forresten navnet på et Samuraisverd. Hva ellers?

Noe helt annet: Bygg om til beltebil

Flere modeller RWB kan tilby kit til flere typer Porscher, samt ulike farger blant de forskjellige modellene.

KLASSIKERE: Det japanske tuningselskapet RWB har spesialisert seg på å tune gamle klassiske Porscher.  Foto: ABT IMAGES FLICKR
KLASSIKERE: Det japanske tuningselskapet RWB har spesialisert seg på å tune gamle klassiske Porscher. Foto: ABT IMAGES FLICKR Vis mer

I tillegg til 993-wide body som Keen bestilte får du blant annet 930 og 964 wide body, 911 Narro style, 930 og 964 matte black og 946 signal green.

RWB har avdelinger flere steder i verden, deriblant i Europa.

Du kan lese mer om RWB her.

Om du vet om andre kule, eller til og med enda kulere 911'er, del gjerne i kommentarfeltet.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.