POPULÆR: Ny Volkswagen Golf ved siden av en over 30 år gammel utgave. Golf er Norges soleklart mest solgte bilmodell i 2011.
Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN
POPULÆR: Ny Volkswagen Golf ved siden av en over 30 år gammel utgave. Golf er Norges soleklart mest solgte bilmodell i 2011. Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSENVis mer

Det magiske tallet er 138 345

Bare fire ganger tidligere i historien har det vært høyere.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

(Dagbladet): Dystre økonomiske spådommer og høye avgifter til tross: Bilsalget i Norge går unna som bare det.

Vi kjøpte totalt 138 345 nye personbiler i 2011.

Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Det er en stigning på 8,3 prosent fra 2010, da 127 754 nye personbiler fant veien ut til norske kjøpere.

Folkevogn på topp Volkswagen ble årets store vinner. Ikke bare er merket Norges desidert største totalt sett, med en markedsandel på 15,1 prosent.

De har også den suverent mest solgte bilmodellen i parken. Hele 7 370 kjøpere lot i 2011 valget falle på en Golf.

Som om ikke det var nok, ble den nest mest solgte bilen familiebilen Volkswagen Passat.

OVERRASKELSEN: Mitsubishi ASX ble Norges fjerde mest solgte bilmodell. Ingen SUV er mer populær. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
OVERRASKELSEN: Mitsubishi ASX ble Norges fjerde mest solgte bilmodell. Ingen SUV er mer populær. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG Vis mer

Småbilen Polo og SUV-en Tiguan er henholdsvis nummer elleve og tretten.

Den store overraskelsen Mitsubishi var i 2011 Norges femte største personbilmerke. Det står i stor kontrast til 2010, da det japanske merket lå på en tiende plass.

Den kompakte SUV-en ASX skal ha mye av æren for framgangen.

En «mye bil for pengene»-SUV med de rette motor- og hjuldriftkombinasjonene for norske kjøreforhold. Hele 4 194 eksemplarer ble solgt i 2011.

Det er eksempelvis 430 biler flere enn Toyota solgte av sin populære Avensis - som riktignok er på vei i oppgradert utgave.

Elektrisk stemning SUV-en ASX var ikke den eneste Mitsubishien som gjorde stor suksess.

Elbilen i-MiEV ble Norges klart mest solgte av sitt slag med 1 040 eksemplarer.

Det holdt til å bli Norges 47. mest solgte bilmodell!

Så gjenstår det å se om Nissan Leaf, som på mange måter er en mer komplett bil, kan klare det samme i 2012.

RIMELIG LUKSUS: Modellen «Drivé» har økt salget av familiestasjonsvogna V70 kraftig for Volvo. Foto: HANS A. VEDLOG
RIMELIG LUKSUS: Modellen «Drivé» har økt salget av familiestasjonsvogna V70 kraftig for Volvo. Foto: HANS A. VEDLOG Vis mer

Når det gjelder hybridbiler, ble 3 903 nye solgt i 2011.

Populære modeller Vi skal heller ikke glemme Ford, som virkelig sparker fra seg med to modeller inne på topp ti.

Focus, som nylig kom i ny versjon, ble den tredje mest solgte bilmodellen i Norge i 2011.

Den større familiebilen Mondeo tok niendeplassen, og det er slettes ikke verst det heller.

Vi skal heller ikke glemme premiumbilen Volvo V70.

Stasjonsvogna ble den femte mest solgte bilen i 2011, og slo da storselgere som Nissan Qashqai, Skoda Octavia og de nevnte Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Flere kjøper diesel Til tross for en NOX-komponent nå er på plass i avgiftssystemet og gjør dieselbiler generelt litt dyrere, har det aldri vært solgt flere enn i 2011.

Hele 75,7 prosent av alle nye biler solgt hadde nettopp en dieselmotor under panseret.

Det er en svak økning opp fra 74,9 prosent i 2010.

Når det gjelder firehjulsdrift, som passer det norske holkeføret som hånd i hanske, gikk dette noe ned.

26,4 prosent av alle nybilkjøperne valgte drift på alle fire i 2011 - 0,2 prosent lavere enn året før.

4x4: Salget av firehjulstrekkere har gått ned - men bare marginalt. Nordmenn vil fortsatt betale ekstra for god framkommelighet. Foto: RUNE MYHRE
4x4: Salget av firehjulstrekkere har gått ned - men bare marginalt. Nordmenn vil fortsatt betale ekstra for god framkommelighet. Foto: RUNE MYHRE Vis mer