HYBRID: Polestar 1 vil være hybrid, mens 2 og 3 kommer til å bli helelektrisk. Polestar 1 lanseres i 2019. Alle foto: Stan Papior
HYBRID: Polestar 1 vil være hybrid, mens 2 og 3 kommer til å bli helelektrisk. Polestar 1 lanseres i 2019. Alle foto: Stan PapiorVis mer

Det skal lages bare 500 av den, og prisen blir fet. Slik blir Polestar 1

Volvo-eide Polestar sikter på å bli et eget bilmerke.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Til å være et firma som de siste 20 årene bare har gjort ting med Volvo’er som det trolig aldri vil gjøre igjen, er Polestar – Göteborgs nye «electric performance»-merke preget av en herlig aura av friske pust og nytenkning.

Kanskje er det selve navnet, Polestar, som får en til å tenke litt himmelske egenskaper, eller kanskje det er på grunn av at Volvo og Polestar nå har endret totalt kurs – i alle fall styrer de skuten mot helt andre horisonter enn de andre pengedrevne, hestekraft-gale, stort sett tyske produsentene som representerer premiumsegmentet i Europa.

Det hjelper også på at Thomas Ingenlath, som har brukt de siste fem åra på å gjøre Volvo relevant igjen, nå er ildsjelen bak Polestars fremtid. Designere er ikke nødvendigvis gode forretningsmenn, men Ingenlath satser på å være unntaket fra regelen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn