TURBULENS: På sjøen krysser du ofte en hekkbølgen fra en annen båt i alle forskjellige vinkler. Slik er det i luften etter andre fly også, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. Illustrasjonsfoto: PIERRE VERDY/AFP/SCANPIX/NTB
TURBULENS: På sjøen krysser du ofte en hekkbølgen fra en annen båt i alle forskjellige vinkler. Slik er det i luften etter andre fly også, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. Illustrasjonsfoto: PIERRE VERDY/AFP/SCANPIX/NTBVis mer

- Det smalt så jævlig at jeg trodde noe kunne være ødelagt

Hekkbølgen til et annet fly slo til som en bølge på sjøen.

(Dagbladet)  • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Mange lesere skriver til Dagbladets reiseeksperter og forteller om ulike opplevelser med turbulens i lufta.

En av dem er Bjarne, som har sendt en e-post der han forteller om en utrolig smell - som i en kollisjon - da han fløy hjem til Bergen fra Tenerife.

- Det smalt så jævlig at jeg trodde noe kunne være ødelagt. Så kommer kapteinen på høytaler med beskjed at vi hadde passert et annet fly og fått en turbulens som rammet oss som en bølge på sjøen, skriver han.

Må ha vært nært Bjarne er gammel sjømann, men at dette skal kunne skje i luften synes han var skremmende.

- Jeg føler at dette passerende flyet må ha vært ganske nært. Kan dere fortelle mer om dette - det må vel lett bli skader i slike vanvittige sjokk? spør han.

Leve sitt eget liv - På sjøen krysser du ofte en hekkbølgen fra en annen båt i alle forskjellige vinkler. Slik er det i luften også, sier Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger i SAS.

Han forteller at de alltid har pålagte sikkerhetsmarginer til andre fly i luften. Et flys «hekkbølge» lever derimot sitt eget liv, og vil synke og stige, alt etter vind og vær.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Derfor opplever vi fra tid til annen å passerer igjennom en slik. Men som oftest er den synlig i form av hvite kondensstriper. Da er det letter å unngå å fly rett igjennom dem, sier han, og fortsetter:

- Flyet er helt klart det som tar minst skade av en slik opplevelse. Verre kan det være med passasjerene sinnstilstand, dersom det kommer brått og uanmeldt. Ha derfor alltid setebeltet festet når du sitter i flysetet.

Brystbelte - Hvorfor har ikke setebeltene på fly belte over brystkassen og skulderen, slik som cabinpersonalet og pilotene har? spør Ola i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Godt spørsmål. Flyene våre er sertifisert med den type belte du som passasjer har i dag. Det skal holde deg i setet ved start og landing, det vil si ved oppbremsning, og også under urolige flyforhold, sier Berger.

Flysetebeltene som brukes i dag har vist seg å gjøre jobben gjennom flygningens historie, men hadde erfaringene vært at dette ikke holdt mål, ville du nok sittet fastspent slik som en av besetningen, fortsetter han.
 
- Vi piloter har et såkalt fempunkts belte som sikrer oss litt ekstra, slik at vi er i stand til å ivareta passasjerens og flyets sikkerhet til enhver tid, sier Dagbladets reiseekspert og legger til:

- Hvis jeg bøyer meg fremover uten et belte med skulderstopper, treffer jeg flyets «dashbord» med hodet. Det er ingen ønsket situasjon med fullt fly.

Kondens på ruta Neste leser-e-post er fra John-Steinar. Han tok et fly fra Oslo til Malaga i fjor. Da de hadde flydd en liten stund begynte det å renne vann på innsiden av vinduet der John-Steinar satt ved nødutgangen.

Det samme gjaldt på motsatt side av Boeing 737-800-maskinen, oppdaget han.

- Hva var det som førte til at det begynte å renne vann ned på innsiden? Det er første og eneste gang jeg har opplevd dette, og jeg flyr regelmessig, skriver han.

Helt normalt - Dette er veldig vanlig og helt normalt, sier flykaptein Knut Berger.

Et fly som tar av for eksempel fra Malaga der det ofte er 30 plussgrader, vil i løpet av rundt 25-30 minutter befinne seg på en marsjhøyde hvor det er om lag 55-65 minusgrader, forklarer han.

- Denne enorme temperaturforskjellen sammen med endring i luftfuktigheten, skaper kondens. Vinduene er konstruert slik at denne kondensen skal ledes bort og ikke bli liggende imellom lagene, sier han.

Svekkes over tid Over noe tid svekkes denne patenten, slik at kondensen samler seg. Siden dette var en Boeing 737-800, som er et relativt nytt fly, er det ifølge Berger heller ikke et fenomen som bare gjelder gamle fly.

- Det er imidlertid helt ufarlig, og fuktigheten blir fjernet ved tekniske kontroller av flyet. Så for passasjerene er den største ulempen at utsikten ut av vinduet kan bli borte, avslutter han.

 • Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.