HYBRIDMORO: Den går som ingen andre hybrider vi har kjørt, men så koster den også en hel del.
HYBRIDMORO: Den går som ingen andre hybrider vi har kjørt, men så koster den også en hel del.Vis mer

Det som er galt med denne hybriden, er prisen

Den smaker, men koster.

MÜNCHEN(Dagbladet): BMW har mikset i hop rekkesekseren fra 335i med en elmotor. Det blir det potente saker ut av.

Hvordan høres 340 hester og 450 newtonmeter ut?

Den er ikke noen Prius, det er helt sikkert.

Fra stillestående til du har nådd tre siffer på speedometeret tar det 5,3 sekunder, og toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t.

Det er ingen overraskelse dermed, at den lyseblå Bayeren gjør god figur på motorveien.

145 kilo Med batteri kommer vekt, og ActiveHybrid 3 som den heter, er ikke unntaket fra regelen.

34 hester mer enn donorbil 335i sørger for at den likevel klarer sprinten til 100 to tideler raskere.

BEDRE: Interiøret er mer moderne enn i utgående modell. Navigasjonen ser langt bedre ut.
BEDRE: Interiøret er mer moderne enn i utgående modell. Navigasjonen ser langt bedre ut. Vis mer

Det er vel og bra, men vekt er som kjent ikke noe som bidrar positivt til kjøreegenskapene, men det merker man ikke mye til på svingete veier rundt München.

Vektfordelingen er, som på andre BMW-er, 50/50 mellom akslingene.

I og med at den har kreftene som skal til for å lugge rundt på det ekstra sideflesket, er den ekstra vekten umerkelig på vanlig vei.

Hybridsystemet El-motoren på 55 hester sørger for at ActiveHybrid 3 kan kjøre opp til 4 kilometer på strøm, i hastigheter opp til 75 km/t. Dessuten lades den batteriene når du bremser.

I tillegg har den en bensinmotor på 306 hester.

BMW har ikke lagt opp til at dette skal være CO2-vinneren. Den slipper riktignok ikke ut mer enn 139 gram per kilometer, og tatt i betraktning at det er et kraftverk forkledd som en BMW er det akseptabelt.

Fokuset til BMW har vært å lage en bil som går som en kule, men som ikke slipper ut så aller verst mye.

KRAFTIG: Summen av elmotor og bensinmotor gjør dette til en real kraftpakke.
KRAFTIG: Summen av elmotor og bensinmotor gjør dette til en real kraftpakke. Vis mer

Har du en Prius slipper du ut kun 89 gram per kilometer, men så har en Prius 136 hester.

BMW-en slipper med andre ord ut 0,4 gram per hest, Prius 0,65.

Kanskje ikke et overbevisende miljøargument, men ikke noe mindre sant av den grunn.

Søt kløe Men også veldig sur svie. 808 200 er mye penger for en 3-serie. Den koster dessuten 27 000 mer enn en 335i.

Spesielt interesserte kan likevel merke seg følgende:

Avgiftene på en ActiveHybrid 3 er 355 088 kroner, på en 335i er de 383 400.

Med andre ord er prisen på en ActiveHybrid 453 112 inkludert moms, men før avgifter. Tilsvarende er den 397 900 for en 335i.

GODE VEIER: Man kan nyte kreftene på tyske landeveier. Her var grensa 100 km/t.
GODE VEIER: Man kan nyte kreftene på tyske landeveier. Her var grensa 100 km/t. Vis mer

Altså er en ActiveHybrid 3 vel 55 000 kroner dyrere enn en 335i, før avgifter. Differansen melllom dem etter avgifter, er nevnte 27 000.

Konklusjonen må være at du for 27 000 kroner, får 55 000 kroner mer bil.

Kanskje en ActiveHybrid 3 ikke er en så dum ide allikevel?

SYSTEMET: Slik ser systemet ut. Den store forskjellen på denne og de fleste andre hybrider finnes i teksten nest øverst til venstre.
SYSTEMET: Slik ser systemet ut. Den store forskjellen på denne og de fleste andre hybrider finnes i teksten nest øverst til venstre. Vis mer