KJAPP JOBB: Med det rette utstyret tar det bare sekunder å sette ned kilometerstanden. Foto: ADAC
KJAPP JOBB: Med det rette utstyret tar det bare sekunder å sette ned kilometerstanden. Foto: ADACVis mer

Det tar bare sekunder å sette ned kilometerstanden

Selv importørene sliter med å avsløre jukset.

- Nei, det har vi ikke, svarer Toyota, Norges nest største bilimportør, på spørsmål om de har utstyr som kan avsløre juks med kilometerstanden på egne bruktbiler.

De er ikke alene. Vi har stilt de ti største importørene rangert etter salgstall i 2012 (se liste nedenfor) flere spørsmål om kilometerjuks.

SLIK BLIR DU LURT: Apparatet plugges inn i bilens diagnosekontakt. Deretter settes ny kilometerstand. Selv bilimportørene har store problemer med å avsløre jukset. Faksimile: ADAC
SLIK BLIR DU LURT: Apparatet plugges inn i bilens diagnosekontakt. Deretter settes ny kilometerstand. Selv bilimportørene har store problemer med å avsløre jukset. Faksimile: ADAC Vis mer

Nissan, som solgte nær 6700 biler i fjor, svarer «nei, vi har ikke utstyr som lett kan se dette».

Gjort på 30 sekunder På internett tilbys en mengde utstyr som kan brukes av juksemakere til å sette ned kilometerstanden. Utstyret finnes i alle prisklasser, fra avanserte enheter som koster opp mot 7000 - 8000 kroner, til utstyr hvem som helst kan få i postkassa si for noen hundrelapper fra et lavkostnadsland.

Utstyret kobles til bilens elektronikkstyring, og deretter kan en ny kilometerstand tastes inn. Med enkelte typer utstyr skal en smarttelefon kunne brukes til å sette ny kilometerstand.

IKKE UTSTYR: Toyota er Norges nest største bilmerke målt i salgstall. Men importøren har ikke utstyr som kan avsløre kilometerjuks. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto
IKKE UTSTYR: Toyota er Norges nest største bilmerke målt i salgstall. Men importøren har ikke utstyr som kan avsløre kilometerjuks. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto Vis mer

- Teknologien er så enkel at selv jeg som advokat med ti tommeltotter, brukte under 30 sekunder på å justere ned kilometerstanden med 100 000 kilometer, forteller NAF-advokat André Fimreite.

Han har vært hos søsterorganisasjonen ADAC i Tyskland for å lære mer om hvordan jukset utføres og hvordan det kan avsløres.

BEDRAGERI: NAF-advokat André Fimreite kaller kilometerjuks for et av de største forbrukerjuridiske problemene i Europa. Foto: NAF
BEDRAGERI: NAF-advokat André Fimreite kaller kilometerjuks for et av de største forbrukerjuridiske problemene i Europa. Foto: NAF Vis mer

NAF mener at kilometerjuks kan være et av de største forbrukerjuridiske problemene i Europa. I Tyskland antar man at det er jukset med tre av ti bruktbiler, og NAF tror ikke at det er annerledes i Norge.

Les også: Slik avslører du juksing med kilometerstanden.

Ingen alarmklokker Flere av importørene av europeiske merker svarer at de har utstyr og/eller prosedyrer for å avsløre triksing.

Det går imidlertid fram av svarene at systemene ikke nødvendigvis er automatiske: Det er ingen alarmklokker som går, og ingen røde varsellys på dataskjermene når bilens elektronikk sjekkes.

Det er bilmekanikerne som må fatte mistanke ut fra erfaring og kunnskap om normal slitasje på ulike deler ved en gitt kilometerstand.

Deretter kan et detektivarbeid som til sjuende og sist kan bety at deler blir sendt til fabrikken for kontroll, settes i gang.

- Er det juks i forbindelse med garantispørsmål, er det produsenten som avgjør om oppgitt kilometerstand godkjennes, svarer Mercedes-importør Bertel O. Steen.

Fjerndiagnose Volvo er blant merkene som svarer klart ja på at de har utstyr som kan avsløre kilometerjuks.

- Dette gjøres når man kobler til diagnosemaskinen som alle Volvo-merkeverksteder har. Systemet sender automatisk alle relevante data om bilens styreenheter, feilkoder etc. til en sentral database, svarer Volvo Personbiler Norge.

Også Ford, BMW, VW, Audi og Skoda oppgir at merkeverksteder har utstyr som kan avsløre uriktig kilometerstand.

Importørene blir lurt Daglig leder Simen Huse i Simco AS er en av Norges fremste eksperter på kilometerjuks.

- Importørene tror selv at de har utstyr som finner kilometerjuks, men de blir lurt, sier Huse.

Simco har i samarbeid med andre utviklet avanserte dataprogram som ifølge Huse skal finne alle spor etter manipulasjon. Programmene graver dypt og henter informasjon fra flere styreenheter.

- Vi kan ikke alltid se ny og gammel kilometerstand, men har systemet vært manipulert, finner vi sporene, sier Huse.